Søvn og HRV

Cam91

Flørter med forumet
Er det noen fler som sliter med dårlig søvn og lav hrv?

Jeg er generelt trøttere og har mye dårligere søvnkvalitet nå. Samme med hrv. Pleier vanligvis ha balansert hrv, men verdiene har vært unormalt lave etter jeg ble gravid.

Flere som har det sånn? :facepalm: Er vel kanskje ikke så mye å få gjort med det, men håper det blir noe bedre gjennom svangerskapet.

Ja, men her er puls litt høyere ... Søvn er dårlig, men om det er noen "trøst" så er det bare å nyte den søvnen vi har nå, for etter min erfaring blir den bare dårligere og dårligere jo lenger ut i svangerskapet man kommer :inpain: :signs003

Ja, men her er puls litt høyere ... Søvn er dårlig, men om det er noen "trøst" så er det bare å nyte den søvnen vi har nå, for etter min erfaring blir den bare dårligere og dårligere jo lenger ut i svangerskapet man kommer :inpain: :signs003
Ja! På slutten av svangerskapet med minste mann så sov jeg nesten ingen ting :dead:

Veldig dårlig søvn her samtidig veldig trøtt gjennom hele dagen. Har null energi etter å vært en tur ut.

Veldig dårlig søvn her samtidig veldig trøtt gjennom hele dagen. Har null energi etter å vært en tur ut.
Føler med deg! Kjenner jeg har et stort savn etter energi

Er det noen fler som sliter med dårlig søvn og lav hrv?

Jeg er generelt trøttere og har mye dårligere søvnkvalitet nå. Samme med hrv. Pleier vanligvis ha balansert hrv, men verdiene har vært unormalt lave etter jeg ble gravid.

Flere som har det sånn? :facepalm: Er vel kanskje ikke så mye å få gjort med det, men håper det blir noe bedre gjennom svangerskapet.
Hrv går ned under graviditet, lest mye om det, og det er helt normalt. Kroppen er konstant under en form for belastning. :happy: Min er veldig lav. Men har jeg dager hvor jeg er flink til å hvile, så øker den noen hakk. Også sover jeg lite, 4-5,5 timer pr natt, begynner å bli sliten :hilarious:

Min HRV er også lav. Går litt opp og ned, men alltid lav sammenlignet med verdiene jeg lå på før jeg ble gravid.

Sniker fra desember. Hos meg har HRV bare blitt dårligere inn i 2. trimester. Ligger på 30-35 nå uavhengig av varighet og kvalitet på aøvn. Har til vanlig 55-60. Så tror dessverre ikke det blir bedre utover i svangerskapet, men heller jevnt dårlig :laughing002

Hei på deg!
Jeg følger jo selvfølgelig litt med på dere fine enda. :love2
Dette er så rart; min HRV steg og steg under graviditeten, og jeg har nesten aldri følt meg så bra. Hadde ny energi og følte meg yr (men med tusen bekymringer da :p ).
Før graviditeten og etter SA’en kom lav energi og smerter i kroppen tilbake. Omvendt av hva mange andre opplever. :happy8
Bildet viser HRV de siste fire ukene. Begynte å falle fra dagen jeg aborterte.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Visninger: 12
Fant en gang dette mønsteret for hvordan HRV skal/kan/bør (?) utvikle seg gjennom svangerskapet, men det stemmer ikke for min del. Utgangspunktet for meg var rundt 40/50 tror jeg, så sier seg kanskje selv at jeg ikke kan gå så langt ned som denne grafen forslår. :dead:
IMG_1539.png

Okei. Godt å høre det både er normalt og flere som opplever det :facepalm::happy:
Her er bilde av mine siste fire uker. ikke rart man blir litt fort sliten kanskje, hehe :dead:1000014240.jpg
skjønner ikke hvorfor grunnlinjeverdiene spriker så utrolig mye men det er en annen sak..

Hva er HRV?

Jeg har er jo så sliten og i dårlig form, men når jeg går og legger meg om kvelden så får jeg bare ikke sove. Ikke noe spesielt som holder meg våken, bare helt umulig å sove. Holder på å bli gal!

Her er det også skikkelig dårlig søvn. Jeg sover om kvelden men problemet er at jeg våkner midt på natta 3-4 tiden og får ikke sovet før kl 6-7 tiden igjen. Det er slitsomt og itillegg kaster jeg opp midt på natta:arghh:

Hva er HRV?

Jeg har er jo så sliten og i dårlig form, men når jeg går og legger meg om kvelden så får jeg bare ikke sove. Ikke noe spesielt som holder meg våken, bare helt umulig å sove. Holder på å bli gal!
HRV er heart rate variabilitet, altså variasjonen i mellomrommet mellom hvert hjerteslag. Hvis man er stresset så slår hjertet veldig jevnt, med like pauser mellom hvert slag, og hvis man er avslappet er på en måte også hjertet litt avslappet og har litt større variasjon i pauselengden mellom hvert slag. :)

For eksempel får jeg lav HRV hvis jeg er syk, for da er kroppen stresset. Hvis jeg er veldig avslappet går den opp. Jeg bruker å få lavere HRV før mensen, for da jobber kroppen med å forberede det, mens jeg har litt høyere HRV for eggløsning. Det er nok mange individuelle variasjoner her.

Når man skaffer seg en smartklokke som registrerer HRV så tar det en stund før den finner hva som er ditt normale nivå, for det er store variasjoner fra person til person. En kan ikke sammenligne sin normalverdi med naboen sin f.eks. Jeg synes dette er veldig spennende, spesielt fordi det stemmer så godt med hvordan jeg føler meg. :)

Takk for svar! Jeg har ikke helt hevet meg på dette smart-klokke kjøret, så dette er en ukjent verden for meg.

HRVen min har faktisk vært høyere de siste to ukene, til og med kommet seg opp på balansert nivå . Men jeg har sovet mye bedre også, så det kan jo kanskje ha en sammenheng. Noen flere som opplever at den går opp også? :)

Min har også vært balansert de siste 3 ukene. Men snittet har jo gått ned etter hvert i graviditeten, så er jo fortsatt ganske lavt selv om det etter forholdene er balansert. :)

Back
Topp