Søvn og fødsel

Tittei22

Andre møte med forumet
Jeg er 39+6 i dag og har de to siste nettene slitt med søvn, og har ikke fått til å hente inn søvntapet på dagtid.

Har lest så mye om at fødsler starter når man sover fordi kroppen da produserer «lykkehormonet» oksytosin, og kjenner at dette begynner å stresse meg litt da jeg begynner å bli veldig klar for å føde.

Andre som har opplevd det samme? Kom gjerne med positive historier/oppmuntring.
 
Jeg er 39+6 i dag og har de to siste nettene slitt med søvn, og har ikke fått til å hente inn søvntapet på dagtid.

Har lest så mye om at fødsler starter når man sover fordi kroppen da produserer «lykkehormonet» oksytosin, og kjenner at dette begynner å stresse meg litt da jeg begynner å bli veldig klar for å føde.

Andre som har opplevd det samme? Kom gjerne med positive historier/oppmuntring.
Jeg sov ingenting i ukene før fødsel, drømmefødsel allikevel :D
 
Var dårlig med søvn de siste ukene her også, spesielt i dagene før fordi jeg hadde rier av og på så lenge. Men fødsel ble det!
 
Alle mine fødseler (alle 3) har startet på sen kveld, natt og tidlig morgen. Det verste syns jeg var sen kvelden, da skulle jeg akkurat legge meg. Men man får sånn adrenalin i kroppen at man våkner ganske så kjapt ;) Sover veldig dårlig for tiden, kjenner å at jeg stresser med at det sikkert starter på kvelden, må få sovet litt/ lagt meg tidlig (hjelper jo lite når man våkner hele tide) men av tidligere erfaring så er det ikke "ille" med den trøttheten når alt er i gang :)
 
Mine fødsler, alle tre, har startet i 3-4 tiden på natten, hvor jeg ikke har fått til å sove noe på forhånd, i alle fall :bag:
Ofte hatt litt dårlig søvn på forhånd også.
 
Produksjonen av søvnhormon er veldig høy i 1. trimester og blir tilsvarende lav mot slutten av svangerskapet. Og dermed vanskeligere å sovne eller sovne igjen når man våkner på nettene.
Det starter jo fødsler i alle samfunn, under særs dårlige levekår, krig osv. så jeh tror at kroppen fint setter igang en fødsel også om man er trøtt, irritert og nedstemt de siste ukene ❤️
Lykke til med innspurt!
 
Sov lite natta før fødsel og begynte å kjenne noe på formiddagen. Ville ikke bekymra meg for dette, mange gravide sover dårlig :Heartred
 
Mine rier startet på kvelden når jeg var kjempe sliten, så den starter når den starter, ikke nødvendigvis når man sover og er mest avslappet
 
Fødte for 4 dager siden, og jeg klarte hverken å sove eller spise de tre siste dagene før fødsel pga sterke modningsrier. Hadde et veldig fokus i ukene før fødsel på at jeg måtte sove mest mulig for å være uthvilt til fødselen startet. Men man henter uansett fram uante krefter når den dagen kommer☺️
 
Jeg sov veldig dårlig i ukene før fødsel. Vannet gikk midt på dagen mens jeg slappet av i solen med en bok. Så selv om det ikke er så lett får du forsøke å slappe av så godt som mulig, så blir det nok produsert oksytosin selv om du ikke sover :)
 
Jeg har slitt veldig med søvn i tredje trimester alle 3 gangene jeg har gått gravid. Har en igangsatt fødsel som startet på dagtid, begge de andre startet på natten. Har hvert like sliten etter fødslene hver gang, men har fått tatt igjen søvnen raskt i etterkant :)
 
Back
Topp