Søvn nyfødt

Fjellguri

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Babyen bare sover og sover. Vekkes hver tredje time for mat. Døgnet rundt… vet jeg burde nyte det, men hadde vært fint med litt kontakt også

Hvordan er deres små?
 
Har en som er 6 uker, født prematur (34+6) han ble sondematet på sykehuset hver tredje time. Nå fullammes han og han sover alt fra 1,5 time til 4 timer imellom hver amming.

Har du prøvd og la baby styre det selv? Altså ikke vekke det for mating men heller la baby våkne ved sult selv og kreve seg?
 
Har en som er 6 uker, født prematur (34+6) han ble sondematet på sykehuset hver tredje time. Nå fullammes han og han sover alt fra 1,5 time til 4 timer imellom hver amming.

Har du prøvd og la baby styre det selv? Altså ikke vekke det for mating men heller la baby våkne ved sult selv og kreve seg?
Her er baby født dysmatur. Var 2500 ved 38 uker så fikk beskjed om å vekke hver tredje siden hn trenger mye mat. Når eg hn en uke så tenker kanskje det er på tide å la baby styre selv. Tatt igjen fødselsvekten sin!
 
De skal vekkes hver 3.time de to første ukene fikk vi beskjed om fra sykehuset. Har noe med avfallsstoffer fra nyrene og gulsot å gjøre :)

Min er 6 uker og er en del våken nå, men sov mye mer da han var mindre. Men våknet alltid for mat og var våken ved bleieskift. De var veldig opptatt av det på helsestasjonen, at han ikke virket slapp. Dette var pga at han var noe gul, men under grensen for behandling for gulsot.

Nå våkner han ca etter 3-4 timer for mat, kan ha våkenperiode på 1-1,5t etter mating, på natta har han en lenger soveøkt på noen timer, han ‘hopper over’ det ene måltidet. Han går opp i vekt så det sa de var greit.
 
De skal vekkes hver 3.time de to første ukene fikk vi beskjed om fra sykehuset. Har noe med avfallsstoffer fra nyrene og gulsot å gjøre :)

Min er 6 uker og er en del våken nå, men sov mye mer da han var mindre. Men våknet alltid for mat og var våken ved bleieskift. De var veldig opptatt av det på helsestasjonen, at han ikke virket slapp. Dette var pga at han var noe gul, men under grensen for behandling for gulsot.

Nå våkner han ca etter 3-4 timer for mat, kan ha våkenperiode på 1-1,5t etter mating, på natta har han en lenger soveøkt på noen timer, han ‘hopper over’ det ene måltidet. Han går opp i vekt så det sa de var greit.
Her sov baby fra 2 til 7 i dag. Ho våknet kl 5 men da jeg skulle gi mat sovnet hun igjen. Er våken og med på dagtid. Er 10dager gammel. Hun her var også litt gul men er nye finere i huden nå.
 
Babyen bare sover og sover. Vekkes hver tredje time for mat. Døgnet rundt… vet jeg burde nyte det, men hadde vært fint med litt kontakt også

Hvordan er deres små?
Ser ut til å våkne minst hver tredje time for mat, på natten vil baby gjerne spise/ha pupp i munnen hele tiden. Et par runder med øyekontakt i løpet av døgnet, ellers soves det. Spiser nesten all mat i halvsøvne/men lukkede øyne også.
 
Har en som sover en del også, ble noe kontakt etter 2-3 uker, nå litt etter 4 uker er det mer øyekontakt og søke seg mot ansikt. Regner med at vesla blir fort sliten og overstimulert om jeg skal prate og ha kontakt hele tiden mens hun er våken så prøver å moderere. Vi ser at hun kanskje reagerer på mye folk og besøk, så nå tenker vi å trekke oss litt smått tilbake fra besøk inn til oss og ut til andre. Søvn er veldig godt for hjerneutvikling så veldig glad for at hun får noen timer mellom måltider. Vekkes og våkner selv 50/50 til måltider hver 3. time. På natten har jeg sluttet å vekke nå som hun har lagt på seg og følger kurven sin godt :joyful:
 
Hun er 16 dager gammel i dag. Gradvis mer og mer våken, men sover fortsatt mye. Siden vi har en toåring med sommerferie, har det blitt mye farting og besøk hver dag, så får litt vondt av den minste :Heartred Men hun ser ut til å være fornøyd, egentlig. Mellom kl. 22 og kl. 6/7 spiser hun bare én gang! Puppene mine liker det ikke, men jeg er veldig lykkelig for søvnen, så så lenge hun går opp i vekt og virker fornøyd, nyter jeg det:happy:
 
Vår er 5 veker og 2 dagar. Han søv såå lite på dagtid.. Kanskje 3 timer til sammen? Han sover greit i vognen om vi triller på grus, men maks 1t. Våkner når vi nærmer oss huset. Inne vil han berre sove på meg, på magen helst. Natta søv han bra.
Er nokk berre ei periode no men var så godt då han hadde kvilane sine på dag. No går det i mykje byssing for å roe.
Så tek gjerne i mot tips
 
Vår er 5 veker og 2 dagar. Han søv såå lite på dagtid.. Kanskje 3 timer til sammen? Han sover greit i vognen om vi triller på grus, men maks 1t. Våkner når vi nærmer oss huset. Inne vil han berre sove på meg, på magen helst. Natta søv han bra.
Er nokk berre ei periode no men var så godt då han hadde kvilane sine på dag. No går det i mykje byssing for å roe.
Så tek gjerne i mot tips
Det er nok ein periode ja. Vil anbefale bæresjal eller sele for å avlaste armane. Så kan det hende han sovner lettere og sover lengre også.
 
Vår er 5 veker og 2 dagar. Han søv såå lite på dagtid.. Kanskje 3 timer til sammen? Han sover greit i vognen om vi triller på grus, men maks 1t. Våkner når vi nærmer oss huset. Inne vil han berre sove på meg, på magen helst. Natta søv han bra.
Er nokk berre ei periode no men var så godt då han hadde kvilane sine på dag. No går det i mykje byssing for å roe.
Så tek gjerne i mot tips
De begynner vel ikke å produsere melatonin før rundt ca tre måneders alder og det de får fra mor er borte etter et par-tre uker. Så det er vel helt normalt med litt dårligere søvn nå.
Føler med deg da, har det ganske likt her hjemme. Har funket fint med sjal her hos oss også, da får hun nærhet og sover lengre enn i vugga og jeg har to ledige hender slik at jeg får gjort litt her hjemme iallefall :)
 
Back
Topp