Søvn nyfødt

LuLu85

Forelsket i forumet
Hei!

Sniker fra mars forumet da jeg fikk en februar jente 23.02 :D

Jenta mi er bare noen dager gammel og jeg vet man skal ikke lage noe rutiner med dem men disse tingene lurer jeg på likevel:

Hun var bare 2980 gram da hun ble født 12 dager Før termin. Var på barsel avdelingen I tre døgn og vi har en ok fungerende amming etter mye utfordring da hun ikke tok tak.
Hun ble veid ned til 2800 gram ved hjemreise. Jeg pleier å vekke henne hver 3. Time om natta steller henne og ammer. Hun ammes ca. 15 min hver gang. Og på dagtid ammer jrg henne hver 2.time. samme rutine.

Gjør jeg noe feil? Noen sier at jrg bør ikke vekke sovende baby uansett dag og natt. Stemmer det? Er så redd for at hun får for lite I seg. Hun har ikke blitt veid siden vi kom hjem I går og vet ikke hvordan hun ligger ann I gjennomsnittet.

Og hvor pleier dere legge babien på dagtid? Jeg pleier å legge henne I babynesten sin. På natt ligger hun I sengen sin og på dagtid legger jeg henne I vugge I stua. Bør jeg legge henne I senga uansett dag og natt eller er det greit at hun hører oss og tv når hun sover på dagtid ? Hva er best?

Jeg tror det er en fordel at ungen blir vant til å sove et sted hvor det ikke er helt stille, altså litt folk/tv/støvsuging/snakking, så slipper man at ungen aldri får sove med mindre det er helt stille :-P

Sånn ellers ville jeg ikke holdt på med vekking mer enn den første uka ihvertfall, men spør helsesøstra di om hva hun mener :-) Jeg tror ikke du trenger å vekke nå heller, men man gjør jo enkelte ting uansett for å føle seg sikker :-)

Hei!

Sniker fra mars forumet da jeg fikk en februar jente 23.02 :D

Jenta mi er bare noen dager gammel og jeg vet man skal ikke lage noe rutiner med dem men disse tingene lurer jeg på likevel:

Hun var bare 2980 gram da hun ble født 12 dager Før termin. Var på barsel avdelingen I tre døgn og vi har en ok fungerende amming etter mye utfordring da hun ikke tok tak.
Hun ble veid ned til 2800 gram ved hjemreise. Jeg pleier å vekke henne hver 3. Time om natta steller henne og ammer. Hun ammes ca. 15 min hver gang. Og på dagtid ammer jrg henne hver 2.time. samme rutine.

Gjør jeg noe feil? Noen sier at jrg bør ikke vekke sovende baby uansett dag og natt. Stemmer det? Er så redd for at hun får for lite I seg. Hun har ikke blitt veid siden vi kom hjem I går og vet ikke hvordan hun ligger ann I gjennomsnittet.

Og hvor pleier dere legge babien på dagtid? Jeg pleier å legge henne I babynesten sin. På natt ligger hun I sengen sin og på dagtid legger jeg henne I vugge I stua. Bør jeg legge henne I senga uansett dag og natt eller er det greit at hun hører oss og tv når hun sover på dagtid ? Hva er best?
Førstemann her i huset kom 3 uker for tidlig, så vi hadde også dette 3-timers-regimet mens vi var på sykehuset. Der var vi i ei uke fordi han hadde gulsott. Men etter at vi kom hjem fikk han bestemme selv når han skulle ha mat. Legger hun på seg slik hun skal er det vel ikke noe i veien for at hun styrer selv, men snakk med helsesøstra di!

Det samme gjaldt min sist. Var liten 9 dager før termin, men tok ingen spesielle forbehold. Han ammet godt og sov godt og la godt på seg. Vekket ikke (han sov 6t i strekk på natta) og ammet når han var sulten.

Her våknet han ikke når han skulle ha mat, hverken dag eller natt, lå 5 dager på barsel og han la ikke på seg som han skulle etter dag 3, fikk beskjed om at et døgn på barsel så skulle han mates hver andre time, så jeg måtte vekke han, og det kunne ta en time å få til, nå våkner han annenhver time på dagen selv, og ca. Hver 3 på natta. Her ligger han i nestet i sofaen, men også i nestet i vugga, og der ligger han på natta også

Ba de deg vekke hver tredje time? Frøkna mi veide 2945 g og 2720 g ved hjemreise. Vi måtte på en vektkontroll, men fikk ikke beskjed om å vekke for mat :-)

Back
Topp