Søvn, jeg blir gal!

Bkno6457562

Flørter med forumet
Har en gutt på 9 mnd. Han har alltid sovet dårlig og spist lite.
Han sover to dupper på dagen. 10.30 sover i maks 1,5 time. 15.00 maks 1 time. Legger seg 21.00 å våkner sikkert 10-15 ganger i løpet av natta, å klokken 05.00 mener han at det er morgen. Prøvd å gi flaske, løfte over i sengen min, late som at jeg sover, ta hånden min inn til han. Ingenting hjelper. Han hyyylskriker. Han er ekstremt utålmodig og survete hele dagen. Å har vært det siden dag 1 :(
Vi ble fortalt at dette bare var en liten periode av babytiden som garantert kom til å gå over, men har begynt å miste håpet. Å er veldig sliten av gråtingen og survingen som pågår hele dagen..
Alt er kjedelig for denne tassen, spise, leke, sitte på fanget, være på gulvet, kjøre bil, sove, klarer ikke sitte stille overhodet, bare surver.
Vi har såklart sjekket med lege og vært hos manuellterapeut. Men han er frisk! Utvikler seg som han skal osv.

Tips?
-trøtt og smågal mamma-

Min var også sånn. Han fylte ett år i juni, og ble mye bedre for et par uker siden. Hver gang vi la han ble han nesten hysterisk og skreik og skreik. Til slutt satte jeg ham i senga, sa "god natt, legg deg ned, sove nå" samtidig som jeg pekte ned på madrassen. Han skreik, jeg tok ham ikke opp, men strøk på han og gjentok "legg deg ned, sove nå, mamma passer på deg" den setningen var det eneste jeg sa. Det tok en uke, så var gråten helt borte. Verst på dag 1 og dag 4. Nå kan jeg legge han ned, sitte ved siden av uten at han gråter og jeg stryker på ham. Sovner på fem minutter.

Han spiser lite, men frukt elsker han, så det får han mye av innimellom. Også er han mer glad i middag enn grøt/brød.. I de mest ekstreme periodene når det blir litt vel lite mat, får han velling. Det går ned på høykant.. ;) Har egentlig ingen fler gode tips.. :)

Jeg tror barn rett og slett er forskjellige og at det handler litt om "type"/person. Min er også litt slik du beskriver mens nr 1 var rolig, sov godt og likte seg på fanget. Nr 2 skal aldri sitte i ro, er utålmodig, sutrer lett hvis han ikke får viljen sin eller ting skjer med en gang. Våken flere ganger om natta (sover veldig lett tror jeg) og da er han sutrete. Vil ikke nødvendigvis ha mat , vil egentlig ingenting på natta men er misfornøyd når han våkner og vanskelig å roe ned. Spiser utrolig dårlig. Tar ikke grøt, nesten ikke brødmat og maks et halvt glass med middag hvis vi er heldige. Utvikler seg som han skal , lagt fremme motorisk, babler og er opplagt og i fin form. Følger sin egen kurve på en prikk, så helsesøster har ingen gode råd. Når det kommer til mat så hender det han spiser lettere hvis han får spise selv, gjerne skorpen på brødet (!). Har ingen gode råd. Vil bare si at barn er forskjellige, jeg har hatt en av hver. Slitsomt , men trøst deg med at en dag går det seg til :) regner ikke med at de er sånn til de er skoleklare :p min er snart 11 mnd .

Han sovner fint i sengen sin om kvelden, så det er ikke noe problem. Det er da han våkner om natta og tidlig om morgenen det blir hyylskriking.
Han spiser mye grøt til kvelden men veeeldig lite ellers på dagen. Får ikke mat om natta, har prøvd å gi flaske i håp om at han skal sovne igjen, men det hjelper ikke. Han liker ikke ferdig mat på glass, så det har vi slutta med. Han spiser det vi spiser, men veldig lite. Lar han plukke selv, men spytter bare ut igjen. Prøvd å gi frukt uten særlig hell :/

spørs litt når han sover, har igrunn ingen fast rutine :( alt fra 16 til 18. Men like survete og vanskelig om natta/morgenen uansett :(

Nå har dette bare blitt værre. Nettene er et mareritt uten like. Hun sover to dupper på dagen, som er 1,5 pr dupp. Hun legger seg fint å sovner av seg selv i sengen sin kl 20.00. Men kl 02.00 er det i gang. Å hun holder det gående til jeg tilslutt gir opp, tar henne opp i sena å gir henne flaske. Dreiv på til 05.30 i natt.
Er ikke så lett å bare la henne drive i sengen sin til hun sovner igjen, å bare snakke rolig til henne. For hun hyyyler, så skulle tro noen tok livet av henne omtrent. Har vært sånn i litt over 1 mnd nå. Det går ca 1,5 time fra hun får flaske til hun våkner igjen, uansett når hun får flaska. Hun sliter meg rett og slett ut :(

Min var også sånn!!! Når han ble eldre og fikk operert bort falsk mandel sov han mye bedre men først nå når straks er tre har styret på kveldene tatt slutt.
Han slutta å sove dupp når han var 12mnd og han har rett og slett bare minimalt behov for søvn, han er aldri trøtt :o
Tenker som dere har blitt fortalt , dette er noe som gir seg- som regel når de runder året!
Men fyy så slitsomt det er ja :(

Alt er relativt. 9 mnd er også bare en liten periode ila hele livet. Ikke nødvendigvis unormalt. Men hvis ungen er utilpass så kan det tyde på at han får for lite søvn.

Mitt tips er å gjøre det som gjør at han får mest mulig søvn. Hva som hkelper til på dette kan forandre seg med alderen. Mine unger har i perioder sovet best når de ble trillet/sovet best når vogna var i ro/når de sov i senga/ når det var helt stille/med gjevn bakgrunnslyd osv.

Mine hadde melkeallergi som resulterte i at de var sutrete og ingenting var bra nok, og at de hadde vansker for å sovne og våknet ofte. Regner med din har begynt med fast føde - det kan være en årsak. Her hjalp det å kutte ut melk i mitt kosthold (ammet) og i maten hun fikk. Tar 2-3 uker HELT uten før man ser bedring. Du kan prøve det? Prøver gjør ikke alltid utslag, så bedre å bare eliminere.

På den alderen sov mi 1,5-2 timer + 1 time + 30 min ila dagen. Natta var fra 20:30-07. Tror din kanskje trenger litt mer. Fem timer i strekk før leggetid er lenge, kanskje du får til en liten powernap i 20-30-40 min i bil/vogn mellom der? Barn som er overtrøtte når de legges eller generelt får for lite søvn, våkner gjerne ofte og står opp tidlig.

Ang å våkne kl 5 hadde jeg prøvd å ha soverommet helt mørkt og ikke ta han opp i din seng eller noe før feks kl 6. Når klokken er 6 kan du markere det med å slå på lyset og ta han opp. Etterhvert vil han lære at han ikke får stå opp før lyset kommer på. Om han gråter veldig så for all del vis at du er der. Jeg har tatt min opp i armene, men kun stått rett ved senga og lagt ned igjen når hun roet seg.

Det er veldig slitsomt :( snakket med HS ista, hun mente at frøkna har nattskrekk.. :(

Kontakt fastlegen og få en time. Det er hjelp å få :-) er ingen ekspert men utifra det jeg har lest om hva andre har skrevet om nattskrekk så høres det veldig likt ut.

Back
Topp