Søvn i graviditeten

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
De aller fleste gravide merker at søvnen er påvirkes av graviditeten. I starten sover du kanskje mer, i slutten mindre. Men jo mer du stresser med at søvnen er annerledes, mindre, mer avbrutt og oppstykket, jo mer vil det påvirke deg og hverdagen din.

Les blogginnlegget til jordmor Ragna her :)

Har søvnen din forandret seg? :) Til det bedre eller verre? :)

Definitivt forsndret seg. Sover ikke en hel natt sammenhengende, er mye sliten, våkner med hodepine og er veldig mye trøtt.
Lurer på om det går seg til :(

Jeg sover og sover jeg. Trøtt hele tiden. Sånn var det de to andre gangene også. Basically, jeg sover meg gjennom 9 måneder, problemet var bare at jeg ikke kunne sove da jeg var gravid for 2. gang, for da hadde jeg en 1,5 åring som krevde sitt. Nå er det heldigvis store barn her, og jeg kan atter sove.

Hvor god søvnen er varierer, men jeg merker at jeg trenger rundt 9-10 timer, og hvis jeg er tidlig oppe, må jeg helst legge meg igjen ila formiddagen hvis jeg skal holde til ettermiddagen. Noen ganger sover jeg urolig, men for det meste sover jeg som en stein.

Sovner fortere enn før, men står opp flere ganger i løpet av natta for å tisse. Det plager meg ikke, har vendt meg til det. Like greit det egentlig, skal vel opp om natta å amme etterhvert så :) Plages veldig med vondt i ryggen nå.. Men det er bare vondt når jeg ligger nede. Så det påvirker søvnen.

Sover veldig dårlig på nattes tid for tiden. Våkner mye, er ofte på do, drømmer mye og snur meg hele tiden. Veldig slitsomt når man jobber. Om jeg husker rett ble jeg sykmeldt en liten periode sist nettopp pga det med dårlig søvn.

Sover mer enn før. Legger meg gjerne rundt kl 21-22 og sover til mini våkner i 6-7 tiden. Kunne fint sovet til 8.

Sover dårligere. Men sover mer en det jeg gjorde før jeg ble gravid. Har veldig lite energi for tiden [emoji17]

Hadde jeg ikke hatt en 1,5-åring som våkner kl.05 hver dag, og som innimellom våkner på natten sånn at jeg må inn til henne hadde jeg sovet ganske godt nå. Det hender jeg må tisse ila natten, men som oftest ikke. Jeg drømmer mye rart da :P

Har begynt å legge meg mellom 20 og 21 for å få nok timer til å fungere på jobb og hjemmebane :)

Back
Topp