Søvn i bhg

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Min gutt (2år) med barneautisme går 50% i bhg og har altfor lite hjelp der. Han har 3 timer spes.ped.hjelp i uken. Og vil nok ikke få mer før til høsten.
Men de dagene han går i bhg så blir han veldig overstimulert og de sliter med soving. Når de skal legge han så hyler han, de bysser på vognen, men han skriker i 15 min før han sovner, stort sett hver gang. Eg synes det er grusomt å tenke og prøver å finne en løsning på problemet. Han legges sist av barna, får leke etter maten før han legges og de prøver å la han roe ned først. Men eg tror han er så overstimulert han klarer ikke å koble av. Han sover alt fra 10 min- 1 time. Han trenger søvnen, men klarer seg uten, sovner ikke på gulvet e.l. Etter en dag i bhg er han sutrete og sliten hjemme og roter mye med søvnen her og i flere dager. Noen som har tips eller erfaringer å dele? Er helt desperat, får vondt inni meg de dagene han skal i bhg og prøver å bestemme meg for om det er best han blir lagt eller får slippe.
 
Kan de forsøke og legge ham tidligere? Slik at de kanskje kan rekke det før han blir for overstimulert?

Har selv ett barn som har hatt store utfordringer med overstimulering, så jeg forstår fortvilelsen din!
 
Min gutt måtte legges tidligere enn de andre barna pga overstimulering, han la seg før (11 tiden) og sov i rundt 3 timer frem til 3 1/2 års alder, da hadde han bare en "kvil" der han lå å slappet av i vognen. Kanskje det hadde fungert for din gutt også? Er autisme relatert min gutt sine vansker også, men ikke fått noen klar diagnose enda.
 
Takk for svar :) Eg ba barnehagen legge han først, og før lunsj ville eg at de skulle lage en liten lekegruppe rundt han eller en helt rolig lek så han fikk prøve å roe seg ned. Noen dager får de gjennomført det. Og heldigvis virker det som det hjelper å legge han først :)
 
Back
Topp