Søvn i barnehage og hjemme

Reiret

Glad i forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Junibollene 2023
Jeg har en sønn på 2,5 år. Han har siden barnehagestart hatt en lur i barnehagen og fått styre selv hvor lenge han sover det. Legging på kvelden har stort sett gått greit. I perioder har han brukt lang tid på å sovne, typisk etter sykdomsperioder eller andre «rutinebrudd». Det siste halvåret derimot har han brukt svært lang tid på å sovne. Klokka blir både 10 og 11 før han sovner. Har faste rutiner på kvelden, og har i perioder prøvd både tidligere leggetid og senere uten at det endrer noe på når han sovner. Han gjør ikke så mye, han ligger stille i senga si, men sovner ikke. (Til forskjell til når han en sjelden gang er overtrøtt-da er det apekatt og grining om hverandre.) For en stund siden ble vi enige om at han skal vekkes senest 14. sover fortsatt gjerne 1-1,5 time. Det fungerte bra en stund. Ikke trøtt på ettermiddagen og sovnet enklere på kvelden. Men nå.. nå er han ikke trøtt på ettermiddag, og heller ikke trøtt på kvelden. Når han er hjemme sover han ikke på dagtid. Kan være litt trøtt på ettermiddagen/kvelden, litt avhengig av hva vi har gjort den dagen. Da legger han seg på kvelden, vi synger litt og han sovner etter en liten stund. I ukedagene ser vi at han totalt sett sover ca 2 timer mindre i døgnet enn han gjør i helgene. Dagtidsluren veier liksom ikke opp for sene kvelder.

Jeg tenker at det er på tide å endre søvnrutinene i barnehagen. Ikke nødvendigvis slutte helt, men kanskje ta luren tidligere eller korte den litt ned. Har snakket med barnehagen om dette. I praksis ser vi at han ofte likevel sover lengre/senere enn avtalt. (Og det reflekteres også tiden det tar å sovne på kvelden) Skjønner at det ikke helt passer inn i barnehagens rutiner å sove tidligere, men likevel føler jeg at noe må endres på. Bare for å ha det sagt, jeg vet at søvn er viktig for barn og vil ikke være den som trumper igjennom for tidlig dagsoveslutt, men nettopp det at han sover mye mindre gjennom døgnet når han sover på dagen gjør at jeg blir litt usikker. For ja, hvis han har behov for å sove i barnehagen skal han få lov til det, men hvordan tilpasse det slik at han ikke mister nattesøvnen sin?

noen gode tips eller erfaringer å komme med? :rolleyes:

Sønnen min slutta å sove på dagtid både hjemme og i bhg da han var 2 år og 5 mnd. Han slutta av seg selv, altså lå bare og slappet av og nekta å sovne. Så sånn sett trengte vi ikke ta den diskusjonen med bhg :p men resultatet var at han sovnet MYE raskere på kvelden og totalt i løpet av døgnet fikk mer søvn. Gikk fra å sove 1-1,5 time til å sove ingenting.
Hvis du kjenner at det er riktig, så bare kjør på. Det har vært en del artikler osv om foreldre som nekter ungene å sove i bhg og at de ansatte mener de ser barna og at søvn er viktig for å holde ut hele dagen. Joda, det er sikkert noen som vil kutte for tidlig, men det betyr ikke at det er for tidlig for dere likevel. :)
Barn er så ulike og babyen min på 12mnd kan ikke sove etter klokka 14 om jeg skal få lagt henne i rimelig tid til kvelden. Du kan jo foreslå en halvtime for bhg først?

Sønnen min slutta å sove på dagtid både hjemme og i bhg da han var 2 år og 5 mnd. Han slutta av seg selv, altså lå bare og slappet av og nekta å sovne. Så sånn sett trengte vi ikke ta den diskusjonen med bhg :p men resultatet var at han sovnet MYE raskere på kvelden og totalt i løpet av døgnet fikk mer søvn. Gikk fra å sove 1-1,5 time til å sove ingenting.
Hvis du kjenner at det er riktig, så bare kjør på. Det har vært en del artikler osv om foreldre som nekter ungene å sove i bhg og at de ansatte mener de ser barna og at søvn er viktig for å holde ut hele dagen. Joda, det er sikkert noen som vil kutte for tidlig, men det betyr ikke at det er for tidlig for dere likevel. :)
Barn er så ulike og babyen min på 12mnd kan ikke sove etter klokka 14 om jeg skal få lagt henne i rimelig tid til kvelden. Du kan jo foreslå en halvtime for bhg først?
Takk for svar! Skulle ønske ønske han også slutta selv, da hadde jeg sluppet å argumentere mot «dere ønsker bare å gjøre det enklere for dere selv uten å tenke på barnets beste». For det er virkelig ikke det det handler om for vår del, jeg tror genuint han sover for lenge og/eller for sent på dagen. Siste tiden han sov hjemme sov han en times tid fra 11.30 til 12.30 så skulle jo gjerne prøvd det i barnehagen før vi evt kutta helt. (Men det kræsjer med lunsj og div). Fikk forøvrig også høre at han kanskje burde sove mer på dagtid for å gjøre det lettere å sovne på kvelden. Tja, vet ikke helt om dét er noe jeg ønsker å prøve:rolleyes:

Takk for svar! Skulle ønske ønske han også slutta selv, da hadde jeg sluppet å argumentere mot «dere ønsker bare å gjøre det enklere for dere selv uten å tenke på barnets beste». For det er virkelig ikke det det handler om for vår del, jeg tror genuint han sover for lenge og/eller for sent på dagen. Siste tiden han sov hjemme sov han en times tid fra 11.30 til 12.30 så skulle jo gjerne prøvd det i barnehagen før vi evt kutta helt. (Men det kræsjer med lunsj og div). Fikk forøvrig også høre at han kanskje burde sove mer på dagtid for å gjøre det lettere å sovne på kvelden. Tja, vet ikke helt om dét er noe jeg ønsker å prøve:rolleyes:

Det du beskriver er som å høre om jenta mi. Det var akkurat det samme! Til slutt endte det faktisk med at luren på dagtid ofte ble lenger og lenger fordi hun jo sov mindre og mindre på natta. Det ble veldig skjevfordeling av døgnet rett og slett. Men, vi opplevde også dager der hun plutselig ikke sov på dagen (skjedde vel noe spennende i barnehagen) og da gikk så klart legging som en lek (til passende tid).

Så vi sluttet å sove på dagtid. Vi testet ut i en ferie først hvordan det var for henne å ikke sove på dagtid en hel uke og det gikk veldig fint. Leggingen gikk så mye bedre på kveldstid og som du sier, så sov hun jo lenger tid totalt i døgnet.

Det vi gjorde etter denne ferien var at vi ble enige med barnehagen om å teste en ukes tid uten soving på dagen, men understreket at det var viktig hun fikk mulighet til en hvilestund (bare uten å sove... Men nå er datteren min av typen din må legges for å kunne sovne).

Det gikk over all forventning egentlig. Og jo, hun var så klart litt mer sliten på slutten av dagen, men det var jo også litt meningen;) hun hadde godt med energi i løpet av dagen, sa de. Hun spurte aldri selv om å få sove.

Jeg var som utgangspunkt opptatt av at hun skulle sove lur så lenge som mulig egentlig. Søvn er viktig og det er jo godt med det avbrekket i løpet av dagen for en liten hjerne i utvikling. Men, jeg så jo også at vi fikk tilbake de gode rutinene, jenta fikk mindre frustrerte foreldre og vi fikk så klart tid på kvelden til å ordne det som ordnes skal.

Jeg tenker ikke at det er noe man gjør bare for å gjøre det lettere for seg selv, som du sier at noen kan mene. Det er jo noe man gjør for å få familielivet til å fungere mere optimalt. Funker det, så funker det, hvis ikke, så har man prøvd en uke der det ikke gikk så bra. Da kan man jo bare gå tilbake igjen. Uansett... Du kjenner barnet ditt best, så du merker også best om det fungerer eller ei.

Jeg har også hørt om noen som kjører 3-2 ordning der de sover i bhg torsdag og fredag (slutten av uka, så da er de gjerne litt mer slitne og trenger det mer) og ikke de andre dagene. Personlig synes jeg det ville bli litt forvirrende for mitt meget rutinepregede barn, men det kan jo være noe å teste ut for dere evt?

Lykke til, uansett hva dere kommer frem til:)

En annen ting: nå flytter vi jo snart på klokka, så da passer det kanskje bedre med tidligere lur i bhg?

Det du beskriver er som å høre om jenta mi. Det var akkurat det samme! Til slutt endte det faktisk med at luren på dagtid ofte ble lenger og lenger fordi hun jo sov mindre og mindre på natta. Det ble veldig skjevfordeling av døgnet rett og slett. Men, vi opplevde også dager der hun plutselig ikke sov på dagen (skjedde vel noe spennende i barnehagen) og da gikk så klart legging som en lek (til passende tid).

Så vi sluttet å sove på dagtid. Vi testet ut i en ferie først hvordan det var for henne å ikke sove på dagtid en hel uke og det gikk veldig fint. Leggingen gikk så mye bedre på kveldstid og som du sier, så sov hun jo lenger tid totalt i døgnet.

Det vi gjorde etter denne ferien var at vi ble enige med barnehagen om å teste en ukes tid uten soving på dagen, men understreket at det var viktig hun fikk mulighet til en hvilestund (bare uten å sove... Men nå er datteren min av typen din må legges for å kunne sovne).

Det gikk over all forventning egentlig. Og jo, hun var så klart litt mer sliten på slutten av dagen, men det var jo også litt meningen;) hun hadde godt med energi i løpet av dagen, sa de. Hun spurte aldri selv om å få sove.

Jeg var som utgangspunkt opptatt av at hun skulle sove lur så lenge som mulig egentlig. Søvn er viktig og det er jo godt med det avbrekket i løpet av dagen for en liten hjerne i utvikling. Men, jeg så jo også at vi fikk tilbake de gode rutinene, jenta fikk mindre frustrerte foreldre og vi fikk så klart tid på kvelden til å ordne det som ordnes skal.

Jeg tenker ikke at det er noe man gjør bare for å gjøre det lettere for seg selv, som du sier at noen kan mene. Det er jo noe man gjør for å få familielivet til å fungere mere optimalt. Funker det, så funker det, hvis ikke, så har man prøvd en uke der det ikke gikk så bra. Da kan man jo bare gå tilbake igjen. Uansett... Du kjenner barnet ditt best, så du merker også best om det fungerer eller ei.

Jeg har også hørt om noen som kjører 3-2 ordning der de sover i bhg torsdag og fredag (slutten av uka, så da er de gjerne litt mer slitne og trenger det mer) og ikke de andre dagene. Personlig synes jeg det ville bli litt forvirrende for mitt meget rutinepregede barn, men det kan jo være noe å teste ut for dere evt?

Lykke til, uansett hva dere kommer frem til:)
Ja, jeg er også litt redd for at døgnet skal bli skjevere, for han blir såklart trøtt dagen etter når han sover 3-4 timer kortere om natta. Tenker sånnsett at vi må vente med å kutte luren i bhg til etter helg så han er uthvilt første dagen! :hilarious: Jeg troor jo egentlig det vil gå ganske fint for han å ikke sove, hvertfall når han har kommet inn i den nye rutinen. I vinterferien hadde han vel 5 dager på rad hjemme uten å sove på dagtid. Ble såklart mer sliten enn vanlig, men som du sier, det var jo litt av poenget. Men etter noen dager gikk det bedre og humøret på ettermiddagen ble bedre. Det blir såklart ikke det samme i barnehagen, men det er jo som du sier, bare å gå tilbake om det ikke fungerer:rolleyes:

Storebror slutta sove i bhg da han var rundt 2 år og 10 mnd, men hadde kun 30 minutter på slutten. Han var veldig trøtt etter bhg og sovna avogtil på sofaen hjemme men det gikk seg til etterhvert. La han tidligere på kvelden for å kompensere og det funka for oss iallefall. Har en på 1 år og 11 mnd nå som kun får sove 1 time i bhg hvis ikke blir det tull på kvelden

Ja, sove mer for å sovne lettere på kvelden er det vi prøvde med sønnen vår - han sov alltid for lite i bhg :hilarious: inntil han plutselig slutta da og da gikk legging veldig bra. Han sovnet på 2 minutter i armene våre før vi bar han over i han seng. Før det var langvarige kamper for å få han til å sovne i egen seng. Han gråt i ikke, han var bare SÅ VÅKEN.
Jeg tenker dere kan spørre om å prøve i en ukes tid. Vi fikk mer søvn totalt. Men 1 lur på dagen som var ca 1 time sov han på slutten fra 20:30 (eller senere) til 06:00. Og uten lur sov han fra 18:30-06:30.
Han hvilte på dagtid en liten stund uten å sove så lenge han gikk på småbarnsavdelingen da.

Min hadde jo problemer med både å sovne og sove lenge nok i bhg. Noen ganger da han enda var 1,5 år klarte de ikke få han til å sove.. da var resultatet at legging på kvelden tok lang tid, masse oppvåkninger på natta og morgen klokka 05:00. Så da han trengte søvn Åå dagtid førte for lite søvn til en dårlig natt. Da han ikke trengte søvn på dagtid førte ingen søvn på dagtid til en god og lang natt ;)

Har en gutt på 3 år og 2 mnd, som fremdeles sover i barnehagen. Nå er det på hengende håret, fordi kveldsleggingen har blitt en lang time med mye tull og tøys, selv om han er trøtt :p nå sover han 45min i barnehagen, men kommer til å gi beskjed om max 30min, og så blir det total kutt snart. Men på han har det alltid vært at søvn avler søvn, så når han ikke har sovet på dagen (ofte helgene og i ferier) så sovner han veldig fort på kvelden, men sover utrolig urolig/dårlig på natta. Men nå som vi bruker en time og halvannen på legging og får lillebror i april, så må vi gjøre noe :) verdt å prøve litt kutt på dagsoving for å se om nettene kanskje kan bli litt bedre :angelic:

Back
Topp