Jeg har en sønn på 2,5 år. Han har siden barnehagestart hatt en lur i barnehagen og fått styre selv hvor lenge han sover det. Legging på kvelden har stort sett gått greit. I perioder har han brukt lang tid på å sovne, typisk etter sykdomsperioder eller andre «rutinebrudd». Det siste halvåret derimot har han brukt svært lang tid på å sovne. Klokka blir både 10 og 11 før han sovner. Har faste rutiner på kvelden, og har i perioder prøvd både tidligere leggetid og senere uten at det endrer noe på når han sovner. Han gjør ikke så mye, han ligger stille i senga si, men sovner ikke. (Til forskjell til når han en sjelden gang er overtrøtt-da er det apekatt og grining om hverandre.) For en stund siden ble vi enige om at han skal vekkes senest 14. sover fortsatt gjerne 1-1,5 time. Det fungerte bra en stund. Ikke trøtt på ettermiddagen og sovnet enklere på kvelden. Men nå.. nå er han ikke trøtt på ettermiddag, og heller ikke trøtt på kvelden. Når han er hjemme sover han ikke på dagtid. Kan være litt trøtt på ettermiddagen/kvelden, litt avhengig av hva vi har gjort den dagen. Da legger han seg på kvelden, vi synger litt og han sovner etter en liten stund. I ukedagene ser vi at han totalt sett sover ca 2 timer mindre i døgnet enn han gjør i helgene. Dagtidsluren veier liksom ikke opp for sene kvelder.
Jeg tenker at det er på tide å endre søvnrutinene i barnehagen. Ikke nødvendigvis slutte helt, men kanskje ta luren tidligere eller korte den litt ned. Har snakket med barnehagen om dette. I praksis ser vi at han ofte likevel sover lengre/senere enn avtalt. (Og det reflekteres også tiden det tar å sovne på kvelden) Skjønner at det ikke helt passer inn i barnehagens rutiner å sove tidligere, men likevel føler jeg at noe må endres på. Bare for å ha det sagt, jeg vet at søvn er viktig for barn og vil ikke være den som trumper igjennom for tidlig dagsoveslutt, men nettopp det at han sover mye mindre gjennom døgnet når han sover på dagen gjør at jeg blir litt usikker. For ja, hvis han har behov for å sove i barnehagen skal han få lov til det, men hvordan tilpasse det slik at han ikke mister nattesøvnen sin?
noen gode tips eller erfaringer å komme med?
Jeg tenker at det er på tide å endre søvnrutinene i barnehagen. Ikke nødvendigvis slutte helt, men kanskje ta luren tidligere eller korte den litt ned. Har snakket med barnehagen om dette. I praksis ser vi at han ofte likevel sover lengre/senere enn avtalt. (Og det reflekteres også tiden det tar å sovne på kvelden) Skjønner at det ikke helt passer inn i barnehagens rutiner å sove tidligere, men likevel føler jeg at noe må endres på. Bare for å ha det sagt, jeg vet at søvn er viktig for barn og vil ikke være den som trumper igjennom for tidlig dagsoveslutt, men nettopp det at han sover mye mindre gjennom døgnet når han sover på dagen gjør at jeg blir litt usikker. For ja, hvis han har behov for å sove i barnehagen skal han få lov til det, men hvordan tilpasse det slik at han ikke mister nattesøvnen sin?
noen gode tips eller erfaringer å komme med?