Søvn baby 3mnd

Mirmir2611

Flørter med forumet
Jeg har en 3 mnd gammel gutt som ikke vil sove på natten. Dette har holdt på i snart 1 mnd nå og jeg får ikke til å snu døgnrytmen uansett hva. Prøver jeg å legge ham så hylgråter han, men han sovner til slutt. Men så våkner han som regel etter 5-10 min. Jeg må alltid bysse ham i søvn. Han sovner først 5-6 om morgene og fra da sover han til 9-10, får mat og sover litt igjen. Er det noen som sliter/har slitt med det samme som kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg prøver alltid å legge ham når jeg ser tegn på trøtthet men det hjelper ikke. Gjør jeg noe feil? Begynner å bli utrolig utslitt av så lite søvn i en så lang periode. Han har hatt mageproblemer da han var mindre men ingenting plager ham for øyeblikket. Liker han bare ikke å sove eller?

Har du prøvd å bysse ham i søvn, og så legge han i sengen når han sover? Evt la han sovne et sted han føler seg trygg, og så flytte han når han sover passe tungt? Jeg må alltid amme min i søvn, og så flytte han over i sengen når han sover skikkelig. Vi må også sove i samme rommet, så det nytter ikke å legge han i sengen på kvelden feks. Blir mye bæring og kos på kvelden, men har han først sovnet, så blir natta som regel god her :)

Har du prøvd å bysse ham i søvn, og så legge han i sengen når han sover? Evt la han sovne et sted han føler seg trygg, og så flytte han når han sover passe tungt? Jeg må alltid amme min i søvn, og så flytte han over i sengen når han sover skikkelig. Vi må også sove i samme rommet, så det nytter ikke å legge han i sengen på kvelden feks. Blir mye bæring og kos på kvelden, men har han først sovnet, så blir natta som regel god her :)

Ja greia er det at jeg bysser han leenge. Han sovner - våkner - sovner og sånn går det. Nytter ikke engang å prøve å legge ham ned. Han sovner ikke tungt. Selv ikke med 1 time byssing. Sovner han tungt så tar det ikke lang tid før han våkner igjen, selv når jeg holder ham. Det er det som er problemet. Bysser han mange timer hver natt for han er veldig trøtt, men ingenting hjelper :( sover i samme rom som ham og har prøvd å legge meg sammen med ham så han skal føle seg trygg, men det hjelper heller ikke. På dagtid sover han litt av og på. Mest natt og kveld som er problemet.

Jeg skrev over at han hylgråter når jeg legger ham, men med det mente jeg når jeg begynner å bysse ham i søvn. Legger ham aldri ned i sengen og lar ham gråte. Det klarer jeg ikke.

Kan han være sulten? Siden han sovner på morgenen når du kanskje har spart opp litt melk?

Hvis det med at han trenger mere mat stemmer, så kan du lage kunstig økedøgn der du ammer han oftere enn vanlig + pumper innimellom for å få opp produksjonen. (Pluss at tilskudd av fenugreek/bukkehornskløverfrø gjør underverker for melkeproduksjonen :) )

Min sover også ganske lett, så jeg sover med han sånn at jeg kan få han inn i søvnen igjen.
Min har en søvnsyklus på 40 min, så da er det naturlig at han våkner litt/sover lettere. Da passer jeg på å være der akkurat da (også på dagen).
Følger din noen bestemt rytme når han våkner, rent tidsmessig?

Har du noen søvnritualer/leggerutiner så han kan begynne å kjenne igjen når det er natt?
Ble mange spm her, og kanskje ikke noen av dem hjelper. Men føler med deg, for i periodene der poden har sovet dårlig, er jeg helt utkjørt.

Min sov ikke alene før hun var ca 3 mnd. Våknet med en gang jeg prøvde å legge henne i egen seng. Så hun sov i nestet ved siden av med i senga, og av og til liggende på meg. Så snudde det plutselig uten at vi gjorde noe spesielt. Håper det snur snart hos dere også :)

Har du foressten en stor seng til ham? Babyer liker å ligge lunt og litt trangt ofte. Hørte også om noen som hadde hjelp av å legge en varmeflaske i babyens seng, men vet ikke hvor de la den

Jeg må pakke min inn som en burrito, slik at hun ikke har tilgang på armene sine. De er hennes værste fiende. Legger henne sidelengs i babynestet, dytter inn smokk og støtter den opp med en bamse og pakker dyna rundt selve nestet, slik at hun ikke tipper rundt. Jeg har også en elektrisk uro som jeg setter på.
Noen ganger hyler hun veldig og da løfter jeg opp hele nestet og setter meg på pilatesballen. Det blir en perfekt vugging og da kan jeg til slutt legge nestet fra meg, uten at det blir temperaturforskjell og at hun våkner. Noen ganger våkner hun og da flyr jeg ut og inn noen ganger for å gi smokk og legge en hånd på for å roe ned. Etter en uke ble hun veldig flink.
Min er født 22/12-15

Last edited:
Jeg må pakke min inn som en burrito, slik at hun ikke har tilgang på armene sine. De er hennes værste fiende. Legger henne sidelengs i babynestet, dytter inn smokk og støtter den opp med en bamse og pakker dyna rundt selve nestet, slik at hun ikke tipper rundt. Jeg har også en elektrisk uro som jeg setter på.
Noen ganger hyler hun veldig og da løfter jeg opp hele nestet og setter meg på pilatesballen. Det blir en perfekt vugging og da kan jeg til slutt legge nestet fra meg, uten at det blir temperaturforskjell og at hun våkner. Noen ganger våkner hun og da flyr jeg ut og inn noen ganger for å gi smokk og legge en hånd på for å roe ned. Etter en uke ble hun veldig flink.
Min er født 22/12-15
Ja dette med hendene er ganske viktig sa fysioterapeuten, hvis de ligger "løst" slår refleksene fort inn og de begynner å veive. Dette gjør at barnet ikke finner roen. Ellers ville jeg prøvd mer mat på kvelden, evt pumpe å gi flaske så du har litt kontroll på hva barnet får i seg samtidig som du forhindrer det der med å amme i søvn som også kan være vanskelig å avvenne når det først funker :p

ha tydelige rutiner, feks bad, smøring med krem/babyolje, pyjamas, alt med dempet belysning og rolig stemme, før du gjerne gir mat på sengekanten. Jeg selv har latt alle mine ligge når jeg først har lagt dem, om de griner så holder jeg i hånden og snakker rolig, men lagt er lagt, med mindre det blir helt hysterisk altså. Tror nok barn er veldig forskjellige, men mine har vertfall lagt seg fra 6ukers alder med disse rutinene..

Er også viktig å være tydelig på skillet mellom natt og dag, at når det er morgen så er det mye lys og lyd! Jeg tror vertfall at rutiner er løsningen på mye, etterhvert som det er blitt gode rutiner så vet jo barnet hva han kan forvente ut av det som skjer, og det hjelper nok på typisk "uro". Min på 3 måneder (født 28/11) sover nå fra ca 18-19 til 06-07, med et måltid rundt kl1-2. Han får flaske da, men :) håper det løser seg!

Last edited:
Når de er så små kan det være så mye. Ammer du? Kanskje han trenger å få puppen oftere, det kan være ny magevondt.
Minsten her sov alltid i nest, godt og trygt.

Hvor lenge er han våken av gangen? Fikk verdens beste råd av hs; aldri la de minste være våken mer enn halvannen time av gangen. Når jeg fulgte dette rådet sov jenta mi mye bedre på natta, da var hun ikke overstimulert/overtrøtt. :-) Ellers er det ikke godt å vite når de er så små... Håper det går seg til, det er jo rundt tre måneder at man kan forvente (håpe på) at det blir litt forskjell på dag og natt. Sånt endrer seg så fort og. :-)

Når mini var så liten måtte han bysses eller ammes i søvn, og hadde ha sovende oppå meg eller i babynest på sofaen med meg frem til jeg skulle legge meg selv, da tok jeg han med meg inn i vår seng og ammet i søvn igjen... Han sov veldig lett, og ville overhodet ikke være alene, selv når han sov ;-)

Back
Topp