Søvn avler søvn?

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Hører dette hele tiden, og det har ikke vært tilfelle med noen av ungene mine..
Har det stemt på deres?

Klokken er nå midnatt, baby 4 mnd sov mye på dagen idag, som resulterer i at han har trøblet hele kvelden, og fremdeles holder på..
 
Har stemt her.

Selvsagt med modifikasjoner, om ungen snudde på dag og natt ble det bare tull (sov masse på dagen, så nattesøvnen ble tatt da).
Men perioder med lengre lurer (ett par timer hver) på dagen gjorde at han ble mindre overtrøtt og lettere å roe til neste lur.

Søvntull avler søvntull var hvertfall sant.
 
Hører dette hele tiden, og det har ikke vært tilfelle med noen av ungene mine..
Har det stemt på deres?

Klokken er nå midnatt, baby 4 mnd sov mye på dagen idag, som resulterer i at han har trøblet hele kvelden, og fremdeles holder på..

Her er det max 14t i døgnet, så hvis duppene blir for lange til sammen, så blir det tull på natt.
 
Her sover han ca 12 på natt og 2-3t på dagtid tilsammen. Så max 15t. Og slik har det vært siden han var et par måneder gammel. Er 6 mnd nå. Får han mindre søvn på dagtid må han legges tidligere. Og får han litt sen sisteblund så må vi forskyve leggetiden. Har han hatt en urolig dag med mye farting og ærender og mye inntrykk så blir det tull ved leggetid og natt uansett hvor mye han har sovet på dagtid. Men hvis vi har hatt en rolig dag og han har sovet mye, går det som regel "smertefritt. Men som sagt han har en maxgrense på hva han liker best å sove i løpet av et døgn. Så blir det mye på dagtid. Så må vi passe på at han er ekstra aktiv med leking når han først er våken. Så han trenger å sove for natten. For er det en daff dag med mye hvile, sitte på fanget osv og mye dagssøvn, så er han ikke trøtt nok ved leggetid
 
Til en viss grad. Vi trengte ikke begynne å styre dagduppene før han var nesten 2 år, først da ble det tull på natta om han sov for mye på dagen
 
Her stemmer det veldig bra. Lite søvn på dagen = vanskelig å legge og flere oppvåkninger i løpet av natten.
 
Stemmer her. Førstemann sov generelt mye da, men verre med sistemann. Han skreik bare de to første månedene. Løsningen var bæresjal. Da sov han, men kun hvis jeg var i bevegelse. Etter hvert kunne jeg bruke vogn, men den måtte også være i bevegelse. Han våkna flere ganger hver natt, i tillegg til minimalt med søvn på dagen. Jeg er veldig opptatt av gode rutiner og har holdt meg til de hele veien, noe som har gjort at han nå sover to dupper hver dag( på 2-3 timer) og ca. 12 timer sammenhengende på natt.
 
Her stemmer det veldig bra. Lite søvn på dagen = vanskelig å legge og flere oppvåkninger i løpet av natten.
Slik er det her også med minsten :) med storesøster sov hun lite på dagen, men hele natta, og slik gikk det frem til hun ble 7-8mnd :p
 
Stemmer til en viss grad her [emoji4] men da eldste bikket 2 år måtte vi begynne å regulere dagsøvnen. Hvis hun sov for lenge da, fikk vi henne ikke til å sovne i rett tid på kvelden. Frem til det var det ikke noe problem, og følte at søvn avla søvn. Hun er fortsatt sånn at hun sover dårligere på natta hvis hun er mer sliten, og overgangen fra 1 til ingen dupp var litt vanskelig på grunn av dette.
 
Stemt bra med eldste, men ikke med yngste.
Yngste sover 12-13 timer i døgnet (maks 2 på dagtid), ellers våkner ha tidlig eller bruker lengre tid på kvelden
 
Stemmer til en viss grad her, men ikke om han sover for seint på ettermiddagen. Han burde få dagsøvnen sin før 16.00. nå, men det tidspunktet har endra seg siden han var liten :)
 
Ja, gjør det her, blir dagduppen kort, så er både legging og nattsøvn ødelagt desverre.
Men så er han flink til å sove, og sover gjerne 3 timer på dagduppen. Vi vekker om han har tenkt til å sove lenger en til kl 15 da..
 
Stemmer bra her. Våkner tidligere og er vanskeligere å legge hvis han ikke sover godt på dagen. Ble nettopp 2 år..
 
Stemmer ikke her.
De dagene jeg har gått inn for å få henne til å sove mer, så sovner hun bare mye senere på kvelden, eller våkner masse i løpet av natten og tidlig på morgenen.
 
Stemmer for min 2 åring, sover 2-2,5 t på dagtid og 11-12 på natten [emoji1303]
 
Det stemmer her og. I snart 18 måneder nå har jeg lurt på når søvn slutter å avle søvn. :) Min sover 11-13 timer hver natt nå og 2-3 timer på dagen.

Hun sov mye fra starten av, da hun hadde gulsott som nyfødt, så hun måtte vekkes for mat og sovnet fra flaska. Også fortsatte hun bare å like å sove.
 
Back
Topp