Søvn 4mnd. baby

Bkno0572462

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har en sønn på 4 mnd. som de siste to månedene har vært superlett å legge om natten. Han har vanligvis han noen småknirk, der jeg har måttet sette sutta på plass i munnen før han har falt i søvn av seg selv. Den siste uken har dette endret seg, og gutten hyler når jeg forsøker å legge ham ned i senga si. Det har endt med at jeg har vugget ham i søvn i armene mine, før jeg forsiktig har plassert ham i senga. Videre utover natten sovner han av seg selv i senga, men har begynt med hyppige måltider, gjerne med 1,5 timers mellomrom. Sliten! Kan jo også nevne at jeg på dagtid har begynt å la ham sove ute i vogna, og da triller jeg ham fram og tilbake til han sovner der. Kan dette ha noen betydning for hvorfor han ikke vil sovne av seg selv i senga lengre? Har sett at flere nevner 3-5 mnd.-trassen, kan det være dette? Er ikke noe moro når lillingen hyler av all sine lungers kraft kveldstid. Har også vært innom tanken om at jeg har for lite mat, men han spiser godt på dagen og er generelt en fornøyd gutt ellers...

Kanskje for mye søvn på dagen? Hvis dattera mi sover ute så sover hu veldig lenge og blir vanskelig å legge. Hu sover ca 11 timer pr natt og nesten ikke noe på dagen. Eneste trassen jeg har merket er at hu vil ha flaska i senga noen netter.

Sent from my iPhone using BV Forum

Sånn har det blitt her også nå. Hysterisk når jeg legger henne i senga. Tror det kan ha med alderen å gjøre.. Vil ikke være alene.. Hun er sånn når jeg legger henne på lekematten. Men, så lenge noen ser på henne og småpratet litt.. Så går det fint. Søvnmønster har endret seg også . Våkner oftere på nettene, hver tredje-fjerde time.. Hun har fått grøt.. Men ikke sovet lengre. Hun har fått to tenner nå.. Så det har nok plaget henne litt også

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Som jeg skulle sakt det selv ! Har det helt samme med min sønn.. Han begynte da han var 3 mnd han er nå 4 mnd på lørdag... Er sliten nå!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg kom på at hu begynte sånn en gang. Vi holdt hu våken på kvelden. Altså ingen dupper. Så gikk det bra her. Men ingen barn er like.

Min er også ekstremt selskapssyk på dagtid nå. Kjeder seg raskt uten underholdning på lekematta men SMØRBLID når jeg begynner å prate med han. :P
Og han ligger der ikke akkurat lenge om gangen alene altså! Bare så det er sagt! ;)
Han våknet hyppigere og var lengre våken om natten helt til jeg begynte å ha litt grøt i mme'en. :) Da sover han videre i 4 timer på det beste - noe som er veldig bra til han å være. :)

Her har det også skjedd endringer etter 3 mnd. Begynte med grøt på kvelden da han var nesten 4 mnd. Det hjalp en liten stund, men nå som han er nesten 4,5 mnd er det "tull" igjen. Han våkner flere ganger på kvelden/natten og vil ha mat. Han er heldigvis lett å legge om kvelden, men umulig å få til å sove på dagen enda han er stuuuuptrøtt. Sover godt i vogna, men den bør være i bevegelse hele tiden hvis ikke våkner han kjapt. Kan til nød bysses, men han vil helt bysses mens jeg tar knebløy og går rundt. Det er slitsomt nå som han begynner å bli TUNG!

Har begynt å lure på om han bør få et måltid til med fast føde... Han er nesten oppe i literen med mme igjen, selv med et grøtmåltid.

har hatt akkurat samme problemet her :O begynte med litt grøt, ble litt bedre, men ikke helt. nå har det gått 3 dager hvor hun har vært fin, sovnet lett. lar henne ikke sove så mye på ettermiddagen, utenom det så har jeg ikke gjort så mye, det gikk liksom bare over.. :P

har hatt akkurat samme problemet her :O begynte med litt grøt, ble litt bedre, men ikke helt. nå har det gått 3 dager hvor hun har vært fin, sovnet lett. lar henne ikke sove så mye på ettermiddagen, utenom det så har jeg ikke gjort så mye, det gikk liksom bare over.. :p
Det er det jeg har litt inntrykk av at jeg bare må gjøre, la det gå over liksom, hehe :) Husker at han har hatt perioder tidligere hvor han har tulla fælt om natta. I natt har han faktisk vært veldig grei, kun to måltider. Men han hyler fortsatt når han skal legges for natta, kjipt!

Her har minstemann bestemt seg for at han skal ha mat MINST hver time på natta... Men ser det er flere som skriver dette med ofte mat, så da satser jeg på at der er noe som går over:-) jeg har begynt å innføre restriksjoner. Først tenkte jeg maks to ganger på natta. Det gikk første natt... Neste natt var det maks tre, og nå i natt maks fire... Så ja, han øker på og jeg gir jo etter etter en god stund:-( Vi har prøvd grøt uten noe bedre effekt.

Håper det ordner seg for dere etterhvert, og at babyen sovner lettere etterhvert. Har personlig ikke god erfaring med mindre søvn på ettermiddagen, men man må jo nesten prøve seg fram for å se hva som fungerer for den enkelte:-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Her har minstemann bestemt seg for at han skal ha mat MINST hver time på natta... Men ser det er flere som skriver dette med ofte mat, så da satser jeg på at der er noe som går over:) jeg har begynt å innføre restriksjoner. Først tenkte jeg maks to ganger på natta. Det gikk første natt... Neste natt var det maks tre, og nå i natt maks fire... Så ja, han øker på og jeg gir jo etter etter en god stund:-( Vi har prøvd grøt uten noe bedre effekt.

Håper det ordner seg for dere etterhvert, og at babyen sovner lettere etterhvert. Har personlig ikke god erfaring med mindre søvn på ettermiddagen, men man må jo nesten prøve seg fram for å se hva som fungerer for den enkelte:)

I går lot jeg ham sove akkurat så mye som han ønsket (det ble ca.5 timer på dagtid), siste luren til ca. klokka 17.30. Han var trøtt allerede 18.45, så jeg bestemte meg for å legge ham da. Og det gikk faktisk greit! Var innom en gang for sette i sutta. Nå krysser jeg bare fingrene for at hylinga har gått over :)
Tror nok at den hyppige matingen går over også, har selv hatt flere slike perioder. Min erfaring er at det enkleste er å mate ham så ofte som han ønsker, så blir det mindre skrik og skrål, og vi kan raskere gå tilbake til å sove som "normalt".

Ja det er sikkert best å la de kjøre sitt eget løp:-) Håper leggingen fremdeles går bra hos dere:-)

Hun får ikke mat på natta lenger. Om hun får nok mat på dagtid, ber hun ikke om annet enn smokk på natta. Noen ganger lar jeg henne få litt vann. Jeg gir alltid tilbud om melk etter hun har fått fast føde, for hun viser tegn på metthet og at hun ikke vil ha mer grøt/frukt før hun egentlig er mett. Hun får egentlig aldri et rent måltid med bare melk lenger. Hun virker tilfreds og mett der og da, men hun er ikke mett, for da vil hun ikke sove og våkner ørten ganger iløpet av natta.

Back
Topp