Jeg er helt desperat etter tips til å lære gutten på 16 måneder å sovne selv i egen seng, helst uten hylskrik
Hvordan skjer legginga nå?
Har en på 15 mnd, han sovner selv i egen seng, men jeg må være i rommet og holde han i hånda til han sover.
Kan fortelle hvordan vi gikk fram. Vi starta dette da han var rundt 8-9 mnd, til da hadde han sovnet ved siden av oss/eller i armkroken min mens jeg vugger på han. Han sovna vel i egen seng fra rundt 12 mnd, så det tok litt tid å vende han til det.
Men vi lå i gjestesenga ved siden av og holdt en hånd inn gjennom sprinklene. Det var mye turning, mas og kråking. For oss hjalp det litt å bruke nattpose, men det er heller ingen mirakelkur, men kan gadd ikke reise seg lite mye som før fordi det litt bal med posen (og var ikke iskald på natt, så det er jo også greit)
Når barnet reiser seg og skriker, ikke reager umiddelbart, vis at du er i rommet og at du ikke går noen steder. Sitt på en stol ved siden av eller ligg på madrass/seng. Etter en tid reiser du deg og legger barnet ned. Alt med rolige, trege bevegelser. Du kan også si med rolig stemme, nå er det natta.
Om han bruker smokk og kaster den ut, samme fremgangsmåte. Ikke løp og plukk opp smokken, vent noen minutter. Reagerer du for raskt tror barnet det er på tide å leke "nå spretter jeg opp og mamma legger meg ned 158 ganger-leken" og det samme med smokk
barnet skal ikke få umiddelbar reaksjon på å reise seg eller kaste smokk, og forbinder derfor ikke å reise seg eller kaste smokk med reaksjon fra foreldre.
Hvis du må stryke eller holde litt på barnet for at han skal sovne, gjør det nå i begynnelsen. Test ut om du kan holde mindre eller stryke litt kortere periode etterhvert, men ta det langsomt og i barnets tempo.
For noen er det riktig å gå ut av rommet, inn igjen med en gang barnet skriker og legge ned, men selv om du reagerer umiddelbart på barnets gråt kan det for mange barn føre til mye mer uro rundt legging. Det kan funke bedre at barnet først kan sovne i senga si mens dere er i rommet, deretter forsøker dere å gå ut av rommet etter han er rolig men før han sovner. Vi har ikke kommet dit at vi bare kan gå ut, men akkurat nå er det så komfortabelt å bare litt ved siden av i gjestesenga og slumre mens han holder oss i hånda, og det tar som regel maks 15 min hver kveld. 30 hvis han er urolig.
Håper dere finner den beste løsningen for dere
lykke til