Søtpotet

Mamela

Glad i forumet
Har du en god oppskrift som inneholder søtpotet?
Jeg lagde søtpotetmos til lillebror og storebror på 3 elsket det! Grønsaker pleier ikke å være favoritten, så nå er jeg på jakt etter barnevennlige middager med søtpotet :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Det er godt å lage potetbåter i ovnen av, er i alle fall populært her :-) Pensle båtene med rapsolje, krydre etter smak med for eksempel timian og stek. Jeg koker ofte poteten litt før jeg har den i ovnen. Smaker godt til kylling og svinekjøtt.

Rotmos er jo også godt til fisk, spesielt torsk. Dersom de likte søtpotet liker de muligens pastinakk også? I likhet med søtpotet er det kjempegodt å lage mos av,gjerne sammen med gulrot :-)

Nå har jeg laget masse søtpotet mos til babyen, og i dag blir det kylling og stekt søtpotet og andre grønnsaker på oss andre. Spent på om han liker det i dag også; )
Pastinakk skal jeg prøve en dag, hva serverer dere sammen med det?

Tynne staver av søtpotet og søt gulrot som ristes i panna med bittelitt olje og sesamfrø er kjempegodt :)

Søtpotet-fries/pommesfrites:
forvarm ovnen til 220grader.
Vask og/eller skrell potetene. Skjæres i tynne staver før de legges i en bolle hvor jeg blander inn litt olje,salt og pepper. Kan selvsagt også bruke annet krydder;)
Skal stå i ovnen i ca. 30 min og de bør vendes litt på underveis:)
Burger er jo kjempe godt til:D

Ellers har jeg smakt søtpotetkaker engang, det var veldig godt:D

OBS! Søtpotet fra spesielt USA som ikke er økologiske inneholder en del sprøytemiddler dessverre. Dette gjelder altså særlig søtpotet fra amerika.

Søtpotetpure, bakt søtpotet, mos med søtpotet i vanlig potetmos

Sweet poatao chips er veldig godt:) er vel ikke noe du har til en rett, mer snacks!:) men nam nam!

Back
Topp