søt bakst

JuliiiMamma

Forumet er livet
Juligull2021
Føler meg grønn når det gjelder å skulle finne søt gjærbakst på nettet da det finnes så mange forskjellige.
Prøvde en bolle oppskrift fra matprat, men dem ble jo aldri ferdig da dem hele tiden var råe inni så vet ikke hva jeg kunne ha gjort feil :(

Noen som har en god oppskrift på nettopp dette -- Hvetebolle oppskrift? :)

Sjekk ut krem.no :happy:

Ida Gran Jansen sin.
Så lenge du kjører deigen lenge nok (veldig viktig) og lar de heve godt, så er disse supre.
Eltetid og hevetid er det viktigste for en god bakst, da duger de aller fleste deiger.

Jeg sverger til bolleoppskrifta fra den gode gamle boka "fra boller til burritos" :joyful: blir alltid godt fornøyd med de. Pleier å veie deigklumpene til 90-100g hver, slik at det blir litt store boller. Lar de etterheve og så pensler jeg de med melk med en gang de kommer ut av stekeovnen :happy: Nam nam....

Oppskrifter der man elter inn smør i terninger til slutt istedenfor smeltet smør gir den beste baksten, syns jeg. Jeg foretrekker lite gjær (utrolig mye gjær i mange oppskrifter), kald væske, lang eltetid (20-30 min til glutentest er bestått) og forheve og etterheve godt. Får aldri mislykket gjærbakst da :)

Jeg sverger til bolleoppskrifta fra den gode gamle boka "fra boller til burritos" :joyful: blir alltid godt fornøyd med de. Pleier å veie deigklumpene til 90-100g hver, slik at det blir litt store boller. Lar de etterheve og så pensler jeg de med melk med en gang de kommer ut av stekeovnen :happy: Nam nam....

Den boka er fortsatt i bruk her! :D

Kanskje det er det jeg skal gjøre neste gang å veie dem, for det gjorde jeg ikke denne gangen og tok det mest på øyemål :p

Oppskrifter der man elter inn smør i terninger til slutt istedenfor smeltet smør gir den beste baksten, syns jeg. Jeg foretrekker lite gjær (utrolig mye gjær i mange oppskrifter), kald væske, lang eltetid (20-30 min til glutentest er bestått) og forheve og etterheve godt. Får aldri mislykket gjærbakst da :)

Smeltet smør forje gang så kanskje jeg skal prøve det du skriver her :)
Er det noen spesiell oppskrift du følger?

Kanskje det er det jeg skal gjøre neste gang å veie dem, for det gjorde jeg ikke denne gangen og tok det mest på øyemål :p

Er i allefall lettere å få de jevnt stekt når de er like store :) så slipper man at noen blir godt stekt og litt tørre, mens andre blir litt for lite stekt :)

Smeltet smør forje gang så kanskje jeg skal prøve det du skriver her :)
Er det noen spesiell oppskrift du følger?

Anbefaler virkelig å ekte inn smør tilslutt. Jeg bruker denne :)

Boller, ca 20 stk
• 4 dl melk
• 15-20 gr fersk gjær
• 1 egg
• 125 gr sukker
• 2 ts malt kardemomme
• 0,5 ts salt
• ca 700-800 gr hvetemel
• 125 gr smør

Ha alle ingredienser (start med kun lutt over halvparten av melet) utenom smøret, i en bakebolle. Melken trenger ikke å varmes da eltingen i kjøkkenmaskinen gjør deigen varm nok til at gjæren aktiveres. Tilsett mel til deigen slipper bollen og la det hele elte i ti minutter. Tilsett deretter smør i terninger og elt det godt inn i deigen, gjerne 15-20 minutter til deigen er blank, fin og elastisk. Dekk bakebollen med plast og sett til heving på et lunt sted. La deigen heve i minst en time, eller til den når ca dobbel størrelse. Trill ut boller (vei de gjerne til 80-90 gr så de blir like store og får jevn steking). Etterhev under plast i ca 45 min eller til nesten dobbel størrelse. Stek bollene midt i ovnen på 220 grader over- og undervarme i 8-12 minutter, avhengigavegenskapenetilovnen din. Bollene er ferdige når de er gyllenbrune og har en hul lyd når du banker lett på undersiden. Avkjøl bollene på rist under et håndkle.

Bruker Ida gran Hansen sin oppskrift, tar i litt mindre sukker enn oppskriften sier og litt mer rosiner. Har aldri opplevd rå boller uansett hvilke oppskrift jeg har brukt. Spiste du bollene varme?

Jeg også. Elsker å sette deig på kvelden og så gå rett på utbaking dagen etter når det måtte passe meg :)

Enig! Ofte baker jeg ut rett etter elting (lar deigen hvile 15-20 minutter først) og kaldhever på stekebrett/i form, så er det bare en liten time på kjøkkenbenken dagen etter før steking. Gull på morningen :)

Enig! Ofte baker jeg ut rett etter elting (lar deigen hvile 15-20 minutter først) og kaldhever på stekebrett/i form, så er det bare en liten time på kjøkkenbenken dagen etter før steking. Gull på morningen :)
Fortell, hva gjør du dagen etter? Jeg pleier å heve i bakebollen over natta, så bake ut og heve en gang til dagen etter før steking.

Fortell, hva gjør du dagen etter? Jeg pleier å heve i bakebollen over natta, så bake ut og heve en gang til dagen etter før steking.

Jeg bare tar ut brettene/formene ut av kjøleskapet, løfter litt på plasten så den verste kulden kommer ut og lar de hvile/heve i romtemperatur en times tid (eller et par timer om det er større emner) så de blir litt tempererte. Så pensler og steker som jeg ville gjort ved vanlig heving :)

Jeg også. Elsker å sette deig på kvelden og så gå rett på utbaking dagen etter når det måtte passe meg :)

ja det å oppdage kaldheving har virkelig gjort det tip at jeg nå faktisk gidder å bake endel sammenlignet med før, det blir jo så himla lang prosess om man skal gjøre alt den dagen, men om man kaldhever så blir ikke det så omstendig, og man kan jo ha dei i kjøleskapet i flere dager og bare ta deler av deigen, feks lage deig til rundstykker og ha ferska rundstykker hver morgen:-)

kommer litt ann på hva man lager synes jeg:-) er det brød er det supert å bare stappe de i brødformene å putte i kjøleskapet, er det feks boller, kanelsnurrer, rundstykker så har ikke jeg plass til de stekebrettene i kjøleskapet og foretrekker å heve det i bakebollen å bake ut dagen etter når det passer:-)

Back
Topp