Søskenvogn

Mrs. Flower

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Stjerneskuddene 2024
Storebror er 17-18 mnd når lillesøster ankommer. Vi tenker derfor å kjøpe en søskenvogn, men trenger gode tips fra noen med erfering. Vi vil selvsagt ha en kompakt og god søskenvogn, med mulighet for en bag og en sportsdel og etterhvert to sportsdeler. Det er viktig at den er enkel å legge sammen og tar minst mulig plass i bilen.
Vi håper å kunne kjøpe ei brukt vogn, så tips gjerne om nye og gamle modeller.
Storebror har i dag emmaljunga nxt 90, som vi er veldig glad i, men søskenvogna kan selvsagt være et annet merke.

Da vi vurderte søskenvogn så var det mest aktuelle en bogaboo donkey. Mye fordi den kan slås sammen til en litt bredere enkeltvogn, så da er det mulig å bruke den til kun ett barn og så slå den ut når man trenger å ha begge barna i samme vogn.

Bugaboo donkey ville vært mitt valg om jeg skulle ha søskenvogn. Jeg har vært utrolig fornøyd med min bugaboo vogn, og denne er ganske lik.
Ser endel folk bruke den med en slags liten handlekurv i stede for den ene barnebiten om man kun har med seg en unge, så stor bonus for at den funker fint om det er med en eller to barn :)

Vi kjøpte tvillingunderstellet til emmaljunga nxt90 brukt, så brukte vi bare liggedel/sittedel fra vår nxt90 på det :)

Men det var ganske tungt understell på tvillingvogna, så når yngste var 8/9mnd solgte jeg understellet og kjøpte en sammenleggbar tvillingvogn av merket Beemo BfF60 på jollyrom. Superlett og kan legges sammen. Kjøpte den uten liggedeler, og har brukt den mye når vi har vært på turer og når jeg har vært på ting alene med ungene.

Tenker nå å kjøpe en liggedel til den vogna slik at jeg har mulighet til å ha 2åringen fastspent i den når vi skal noe, eller når hun er hjemme syk.

Bugaboo donkey ville vært mitt valg om jeg skulle ha søskenvogn. Jeg har vært utrolig fornøyd med min bugaboo vogn, og denne er ganske lik.
Ser endel folk bruke den med en slags liten handlekurv i stede for den ene barnebiten om man kun har med seg en unge, så stor bonus for at den funker fint om det er med en eller to barn :)
Jeg synes donkey ser veldig praktisk ut, men synes den selges veldig dyr brukt. Også ser jeg en del skriver at sportsdelen er litt liten.

Jeg synes donkey ser veldig praktisk ut, men synes den selges veldig dyr brukt. Også ser jeg en del skriver at sportsdelen er litt liten.
Sportsdelen har passet til at mine (ganske lange) unger kan sove i den til de er ca 2,5-3år, og uansett ikke trenger å duppe så voldsomt mye mer. Er ergonomisk sportsdel, så den ser kortere ut enn den er.
Følger man med på facebook og finn legges den ut for en 3-4000 innimellom, noen ganger mer 6-8000 om den fortsatt er ganske lite brukt. Nyprisen er jo veldig stiv. Vet når jeg vurderte søskenvogn for noen år siden ble den solgt mye dyrere på bruktmarkedet også.

Sportsdelen har passet til at mine (ganske lange) unger kan sove i den til de er ca 2,5-3år, og uansett ikke trenger å duppe så voldsomt mye mer. Er ergonomisk sportsdel, så den ser kortere ut enn den er.
Følger man med på facebook og finn legges den ut for en 3-4000 innimellom, noen ganger mer 6-8000 om den fortsatt er ganske lite brukt. Nyprisen er jo veldig stiv. Vet når jeg vurderte søskenvogn for noen år siden ble den solgt mye dyrere på bruktmarkedet også.
Ja, nyprisen er selvsagt med på å påvirke bruktprisen. Vi har tenkt max budsjett på 6000 egentlig. Men jeg synes så mange av vognene jeg finner brukt til denne prisen har en eller annen feil/mangel eller rett og slett ser lite velholdte ut. Men har skjønte at bugaboo vognene blir veldig lett solbleket, så det gjør nok kanskje at de ser mindre pene ut.

Ja, nyprisen er selvsagt med på å påvirke bruktprisen. Vi har tenkt max budsjett på 6000 egentlig. Men jeg synes så mange av vognene jeg finner brukt til denne prisen har en eller annen feil/mangel eller rett og slett ser lite velholdte ut. Men har skjønte at bugaboo vognene blir veldig lett solbleket, så det gjør nok kanskje at de ser mindre pene ut.
Har ei jeg kjenner som farga kalesjen på sin med godt resultat. Men ja, de blir dessverre solbleket relativt fort. Vi har hatt vår vogn stående inne når den ikke har vært i bruk, og har allikevel blitt litt bleket. Og det sorte på sittedelen har blitt mer brunt. Påvirker ikke funksjonen i det hele tatt, så jeg stresser ikke med det. Har som sagt vært i bruk i mange år med flere barn og er fortsatt ei supergod vogn. Hadde det ikke vært for falminga i stoffet hadde den vært som ny omtrent :)

Har ei jeg kjenner som farga kalesjen på sin med godt resultat. Men ja, de blir dessverre solbleket relativt fort. Vi har hatt vår vogn stående inne når den ikke har vært i bruk, og har allikevel blitt litt bleket. Og det sorte på sittedelen har blitt mer brunt. Påvirker ikke funksjonen i det hele tatt, så jeg stresser ikke med det. Har som sagt vært i bruk i mange år med flere barn og er fortsatt ei supergod vogn. Hadde det ikke vært for falminga i stoffet hadde den vært som ny omtrent :)
Spørs nok om jeg bare får se bort fra det kosmetiske ;) Vogna virker jo veldig praktisk og ikke minst genial størrelsesmessig. Vi har hund også, så det at den kan bli såpass liten sammenlagt er av stor betydning. Kjenner jeg gruer meg til å pakke bilen med hund og søskenvogn.

Her er jeg usikker på om vi må kjøpe søskenvogn. Blir 23/24 måneder mellom barna. Prøver først med et stå/sittebrett til og fra barnehagen. Vis ikke det går får vi bare kjøpe en brukt søskenvogn. Men, blir sliten av å bare tenke på å bære en søskenvogn opp og ned trapper (bor i 2 etg uten heis) og få plass i bilen

Her er jeg usikker på om vi må kjøpe søskenvogn. Blir 23/24 måneder mellom barna. Prøver først med et stå/sittebrett til og fra barnehagen. Vis ikke det går får vi bare kjøpe en brukt søskenvogn. Men, blir sliten av å bare tenke på å bære en søskenvogn opp og ned trapper (bor i 2 etg uten heis) og få plass i bilen
Søskenbrett med sete er skikkelig god løsning det og. Brukte det endel da vi har 2,5 år mellom barna og syns det var supert. Hadde ett som kunne vippes opp når det ikke var i bruk, og anbefaler virkelig det (og klipses av selvsagt, men så kjekt å kunne vippe opp når ungen ville springe litt selv på tur).

Ser det kan bli slitsomt om dere må ta den opp til 2. etasje etter hver bruk. Her er heldigvis ikke det noe problem, men bilpakking er ikke noe puslespill jeg gleder meg til.

Back
Topp