Søskenvogn!

Ventetiid

Glad i forumet
Novemberlykke 2020
Smånissene 2022
Hei! Vi leter etter en billig søskenvogn med god plass og som funker på all slags underlag! Er det noen her som har erfaring med abc design sin søskenvogn eller andre? Blir 2 år og 2 mnd mellom barna der storesøster er stor for alderen :)

Vi har ikke hatt behov for søskenvogn så har ikke personlig erfaring, men når vi var på utkikk etter vogn så leste jeg mye reviews og slikt for all slags barnevogner. Kom over "The Stroller Workshop" på Youtube, de er en norsk barnevognreperatør så de har mye kunnskap om vogner. Jeg husker ikke akkurat om de snakket om ABC design sine vogner spesifikt, men det er vel en "tandem" modell og mitt inntrykk fra de er at de er verre å navigere spesielt i terreng og snø og kan være mer tung og mer ustabil. Vogner som plasserer barna ved siden av hverandre har visst bedre navigerbarhet og terreng, men her er jo bredden en utfordring. Jeg har selv en TFK (vanlig) og er i hvertfall veldig fornøyd med den og den holder seg veldig godt selv etter mye bruk i 3 år. Ei venninne har en TFK tvillingvogn som hun er fornøyd med (er 1 år mellom ungene hennes) så langt, men er bare brukt noen måneder nå. Ei annen venninne har Bugaboo Donkey som fungerte godt for henne, det virker veldig praktisk å kunne "slå den sammen" til en vogn om man bare bruker den med ett barn. Men prisen (i hvertfall på ny) er ikke akkurat billig :O Søskenvogner har vel også ofte mindre (og smalere) seter så hvis storesøskenet er stor for alderen er det kanskje noe å sjekke.

Så ja, jeg har ikke akkurat personlig erfaring med disse så vet ikke selv hvordan de er i bruk :shy::rolleyes:, men et tips å sjekke Stroller Workshop videoer, håper noen andre som har prøvd litt mer kan gi mer innsikt :P

Jeg regner med du allerede har (minst) en vogn til eldste, så spørsmålet er om det egentlig er behov for en søskenvogn. Kan man heller klare seg med en vogn og en trille. Vogn + bæresjal/sele? Vogn med søskenbrett?

Ikke erfaring med abc, men babyjogger city mini GT double er en lett søskenvogn som du finner brukt også om du ikke vil kjøpe ny. Den er lett, har god plass til det eldste barnet og triller greit overalt. Et annet alternativ er en brukt babyjogger city select lux, ny er den ganske dyr.
Eller en brukt Tfk tvillingvogn, den triller virkelig godt i skogsterreng og på mye snø. Eller en brukt emmaljubga double viking. Generelt mye å velge i til lavere pris om du kjøper brukt :)

Og spørsmål om du trenger søskenvogn eller ikke er det bare du som veit. Det er tungt å trille vogn mens man enten har baby eller storesøsken i bæresele synes jeg, og det er også tungt å trille med et søskenbrett på fordi du ikke kan gå ordentlig i forhold til vogna. Men det vil helt kort fungere til kortere strekk uten for mye bakker. Altså jeg hadde søskenvogn til mine med 3 år mellom bare for å gå til og fra bhg, det er 3km med mest oppoverbakker, og det fungerte dårlig med ståbrett. Pluss at eldste virkelig kosa seg med å sitte i vogn sammen med babyen, som 3 år var han jo egentlig litt i eldste laget. Nå kjører de sykkelvogn sammen og digger det. Jeg kjøpte en brukt bugaboo Donkey, som jeg solgte igjen. De holder seg godt så du kan fint kjøpe en som er 5-6 år gammel.

Ikke erfaring med abc, men babyjogger city mini GT double er en lett søskenvogn som du finner brukt også om du ikke vil kjøpe ny. Den er lett, har god plass til det eldste barnet og triller greit overalt. Et annet alternativ er en brukt babyjogger city select lux, ny er den ganske dyr.
Eller en brukt Tfk tvillingvogn, den triller virkelig godt i skogsterreng og på mye snø. Eller en brukt emmaljubga double viking. Generelt mye å velge i til lavere pris om du kjøper brukt :)

Og spørsmål om du trenger søskenvogn eller ikke er det bare du som veit. Det er tungt å trille vogn mens man enten har baby eller storesøsken i bæresele synes jeg, og det er også tungt å trille med et søskenbrett på fordi du ikke kan gå ordentlig i forhold til vogna. Men det vil helt kort fungere til kortere strekk uten for mye bakker. Altså jeg hadde søskenvogn til mine med 3 år mellom bare for å gå til og fra bhg, det er 3km med mest oppoverbakker, og det fungerte dårlig med ståbrett. Pluss at eldste virkelig kosa seg med å sitte i vogn sammen med babyen, som 3 år var han jo egentlig litt i eldste laget. Nå kjører de sykkelvogn sammen og digger det. Jeg kjøpte en brukt bugaboo Donkey, som jeg solgte igjen. De holder seg godt så du kan fint kjøpe en som er 5-6 år gammel.

signerer denne. Hvis du bruker vogn en del er min erfaring også at søskenbrett er noe herk, mye bedre med søskenvogn. Brukt søskenvogn hver dag til og fra barnehage og den har vært gull verdt. Bedre kjørekomfort for både små og store. Hvis du trenger en søskenvogn som skal fungere også i terreng vil jeg si at tfk helt klart er best, men hvis du også skal ha en vogn som tar liten plass og lett å slå sammen er babyjogger city mini gt best. Har også hatt emmaljunga dobbel viking og synes den var god å trille og barna satt fint, men tfk har både bedre hjul og demping.

Back
Topp