Søskenvogn til toåring og nyfødt eller ikke?

User_131995

Elsker forumet
Snøkrystallene2021❄️
Marsboerne 2023
Heisann! :)

Vi har en datter som blir 2 år og 2 mnd når andremann kommer og vi er litt usikker på om vi skal kjøpe søskenvogn eller ikke...

Mannen jobber turnus så det vil være enkelte ettermiddager jeg må være alene med barna. Men vi bor på en liten plass (gåavstand til alt) og er usikker på om det er vits med søskenvogn da. Blir nok ikke noe lengre turer, maks 10 min per vei, typ til og fra lekeplass eller butikk. 2-åringer store nok til å gå med vogna på korte turer eller er det best å ha noe å sitte i? :)

Vi har også sett på sånne stå-brett (med og uten sete) som kan settes på vogna og barnet kan stå på. Vi har lite plass i huset, så vi vil helst bare kjøpe det som er nødvendig. Er bare vant til en stk så alt blir nytt igjen, haha. Gjerne kom med erfaringene deres :)

Jeg liker søskenvogn bedre enn å trille end ståbrett. Hadde det til mine med 3 års mellomrom også :hilarious: har 3 km til bhg og det er for langt å gå tur retur med søskenbrett, og for langt for en 3åring å gå, spess etter bhg. Nå fikk jeg dessverre en baby som hatet barnevogn da så ble mest bil.
Du kan også vente å se an og ha ståbrett som er alternativ når baby er der. :) jeg kjøpte min søskenvogn etter baby ble født og vi brukte den en del selv med skrikende baby oppi :hungover: :hilarious:

Da kan vi jo avvente litt å se det an kanskje! :) Hun foretrekker akkurat nå gå foran å sitte i vogna og er veldig aktiv av seg, men nå er hun såpass liten og hun vil vandre sine egne veier, så vi må føre henne dit hun skal... Men det endrer seg vel kanskje litt til da.

Har ikke så god erfaring med ståbrett. Det rister en del og mine barn synes det var mye styr å holde deg fast. Der er også i veien når man triller. Dobbelvogna har vært gullverdt her, men vi bruker veldig lite bil og bruker defor vogn over litt større områder enn dere. En mulighet er å se på Finn. Er mange billige søskenvogner der.

vi valgte søskenbrett, men her var storesøster 3,5 år. Men måtte ha det søskenbrettet ja, selv om hun fint greier å gå (eller sykle o.L.) til/fra bhg (1km) så er ikke alltid viljen der, og skal vi gå litt raskt er det fint med søskenbrett. Vi har uten sete, men det kan kjøpes til sete som festes på. Hender hun setter seg ned på ståbrettet om hun er sliten.

Søskenbrettet er litt i veien som nevnes over, og hjulene er små så ikke supre på snø. Prøvde det bare litt i vinter og det var håpløst i snø.

Hadde hun vært mindre når lillebror kom tror jeg søskenvogn hadde vært mer aktuelt. Selv om vi ikke brukte vogna så mye fra hun var 2,5 så er den god å ha når det trengs

Vi hadde en søskenvogn, men jeg endte som regel med å bare ta enkeltvogna til yngste og så bæresele til eldste og bar henne på ryggen hvis hun ikke ville gå selv (hun var 2,5 da lillebror ble født). :)

Vi hadde en søskenvogn, men jeg endte som regel med å bare ta enkeltvogna til yngste og så bæresele til eldste og bar henne på ryggen hvis hun ikke ville gå selv (hun var 2,5 da lillebror ble født). :)

Hvor tung var hun? Vurderte det her også, men eldste var 17kg. Synes det var litt i tyngste laget jegv.

Vi hadde ikke søskenvogn sist. Storesøster var da 23 mnd når lillesøster ble født, men hun hadde helt aversjon mot å sitte i vogn helt fra hun var halvannet år.
Vi bor 3 minutter unna barnehagen og 10 minutter unna 3 forskjellige matbutikker og lekeplass, så vi har ikke egentlig trengt vogn heller.

Denne gangen har jeg kjøpt søskenvogn, det blir 2.5 mnd mellom lillesøster og baby. Selv om det er 6 mnd til termin så har den vogna blitt flittig brukt allerede, for nå, når hun straks er 4 år, da skal storesøster også sitte i vogn til og fra barnehagen :laughing002 Og jeg har oppdaget hvor mye lettere det er å få med begge ungene til barnehagen i en sånn vogn. Nesten så jeg gruer meg til nr tre kommer og storesøster mye begynne å gå ved siden av igjen. Jeg har ikke lappen nemlig, så her trilles det til og dra barnehagen året rundt.

Hvor tung var hun? Vurderte det her også, men eldste var 17kg. Synes det var litt i tyngste laget jegv.
Hun var rundt 16 kg (lang og tung for alderen), men tenkte ikke på det som noe problem egentlig, bare man har en god toddlersele.:)

Vi gikk nok ikke lenger enn noen km sånn da, men passet bra med at hun jo også gjerne ville gå en del selv.

Hun var rundt 16 kg (lang og tung for alderen), men tenkte ikke på det som noe problem egentlig, bare man har en god toddlersele.:)

Vi gikk nok ikke lenger enn noen km sånn da, men passet bra med at hun jo også gjerne ville gå en del selv.

Ja, vi har Tula Toddler, men jeg synes det ble i meste laget likevel, haha. Jeg kunne jo uansett ikke hatt den løsningen når jeg tenker meg om, for babyen måtte stadig opp for å bli bært siden hun hatet vogna :hilarious:

Nå er mi litt eldre når nr. to kommer, så kanskje ikke sammenlignbart. Hun er nå 2 år og 4 mnd. og blir tre år måneden etter fødsel. Hadde vi fått en ny baby nå er jeg fortsatt usikker på om jeg hadde kjøpt søskenvogn. Jenta mi er veldig glad i å gå selv da og må omtrent bestikkes til å sitte i vogn. Vi tenker å bruke storesøster sin Stokke Trailz til baby også får hun gå når vi er på kortere turer, til bhg osv. Tar ca. 15 min å gå til barnehagen. Kanskje litt lengre for henne, men hun klarer seg fint. I andre situasjoner hvor vi går lengre distanser, er i byen osv. er vi ofte to uansett, så da har vi ei god reisetrille som noen anbefalte meg (tror det var @vevalsa?:)) - Ergobaby Metro+. Fin å ha når hun blir sliten :) Ellers har vi bæremeis til andre type turer. Hadde absolutt vært mest praktisk med søskenvogn, men mtp pris vs. nytte så har vi bestemt oss for å ikke kjøpe søskenvogn.
Alternativet kan jo være søskenbrett?

Altså vet ikke om dette bare er mitt barn da, men han gikk masse i 2årsalderen og ville heller gå eller sykle løpesykkel enn vogn - men det ble annerledes når babyen kom. Da virka ikke beina hans lenger, han kunne legge seg ned og hylgråte fordi han mente han var for sliten osv. selv om jeg visste at det ikke stemte. Og dette var noe vi aldri hadde opplevd han hadde gjort før vi fikk baby.
Vi hadde jo lite søskensjalusi som kom til uttrykk hjemme og inne, han var veldig hensynsfull særlig for at jeg måtte ha henne på meg veldig mye, enten på puppen eller liggende på brystet/i sjal fordi hun hadde kolikk. Hun gråt mye, og ofte måtte han vente mye når jeg hadde dem begge alene hjemme. Og det godtok han. Men ikke å gå ute mens baby ble bært eller lå i vogn :hilarious:
Så jeg tenker det er der vår type søskensjalusi var mest tydelig :) og dermed var søskenvogn veldig fint for oss selv om han egentlig gikk 3-4 km turer i skogen med bare litt bæring da han var 2,5 år :p
Nå sitter de sammen i sykkelvogn ganske ofte på sykkelturer og holder hender ❤️ (Utenom når 1,5åring bestemmer seg for å kvesse tenna ved å bite storebror da:blackeye::hilarious:) Men ellers er han jo nå 4,5 år og skjønner at han fint kan gå eller så sykler han.

Ja, vi har Tula Toddler, men jeg synes det ble i meste laget likevel, haha. Jeg kunne jo uansett ikke hatt den løsningen når jeg tenker meg om, for babyen måtte stadig opp for å bli bært siden hun hatet vogna :hilarious:
Hehe, ja, det er god trening haha :D

Noen ganger gjorde vi det den andre veien da, alt ettersom, men foretrakk at lillebror lå i vogna på vinteren (han ble født i august).

Vi bærer faktisk fortsatt den største på 3,5 (og nå 19 kg) innimellom, spesielt hvis vi er på tur på fjellet eller lignende og hun blir sliten i beina. Men, da overlater jeg gjerne bæringen til pappaen :hilarious:

Hehe, ja, det er god trening haha :D

Noen ganger gjorde vi det den andre veien da, alt ettersom, men foretrakk at lillebror lå i vogna på vinteren (han ble født i august).

Vi bærer faktisk fortsatt den største på 3,5 (og nå 19 kg) innimellom, spesielt hvis vi er på tur på fjellet eller lignende og hun blir sliten i beina. Men, da overlater jeg gjerne bæringen til pappaen :hilarious:

Ja min er bikka 20kg nå, sitter på skuldrene til pappaen av og til på lange turer. Men jeg orker ikke bære han :hilarious:

Altså vet ikke om dette bare er mitt barn da, men han gikk masse i 2årsalderen og ville heller gå eller sykle løpesykkel enn vogn - men det ble annerledes når babyen kom. Da virka ikke beina hans lenger, han kunne legge seg ned og hylgråte fordi han mente han var for sliten osv. selv om jeg visste at det ikke stemte. Og dette var noe vi aldri hadde opplevd han hadde gjort før vi fikk baby.
Vi hadde jo lite søskensjalusi som kom til uttrykk hjemme og inne, han var veldig hensynsfull særlig for at jeg måtte ha henne på meg veldig mye, enten på puppen eller liggende på brystet/i sjal fordi hun hadde kolikk. Hun gråt mye, og ofte måtte han vente mye når jeg hadde dem begge alene hjemme. Og det godtok han. Men ikke å gå ute mens baby ble bært eller lå i vogn :hilarious:
Så jeg tenker det er der vår type søskensjalusi var mest tydelig :) og dermed var søskenvogn veldig fint for oss selv om han egentlig gikk 3-4 km turer i skogen med bare litt bæring da han var 2,5 år :p
Nå sitter de sammen i sykkelvogn ganske ofte på sykkelturer og holder hender ❤️ (Utenom når 1,5åring bestemmer seg for å kvesse tenna ved å bite storebror da:blackeye::hilarious:) Men ellers er han jo nå 4,5 år og skjønner at han fint kan gå eller så sykler han.
Det er et scenario jeg ikke har tenkt over, men som jeg nå innser at absolutt kan skje!:hilarious:

Back
Topp