Søskenvogn eller ikke?

Mamma2021prøver2022

Glad i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg har allerede begynt å tenke på om vi kanskje må ha søskenvogn. Nr 1 blir 2 år og 4 mnd når baby kommer. Jeg er alene 2 uker når min mann jobber offshore, og tenker det hadde vært veldig praktisk med søskenvogn. Spesielt når jeg er alene. Vi har gåavstand til barnehagen og tenker jeg nok ønsker å levere og hente med vogn fremfor bil. Men jeg har aldri hatt en på 2 år å 4 mnd før, så blir det behov? Eller er han for gammel? Hva tenker dere som har 2 eller skal ha 2 med få år mellom? Det er dyrt med søskenvogn så derfor føler jeg for å lurte tanken med dere. :shy:

Jeg har allerede begynt å tenke på om vi kanskje må ha søskenvogn. Nr 1 blir 2 år og 4 mnd når baby kommer. Jeg er alene 2 uker når min mann jobber offshore, og tenker det hadde vært veldig praktisk med søskenvogn. Spesielt når jeg er alene. Vi har gåavstand til barnehagen og tenker jeg nok ønsker å levere og hente med vogn fremfor bil. Men jeg har aldri hatt en på 2 år å 4 mnd før, så blir det behov? Eller er han for gammel? Hva tenker dere som har 2 eller skal ha 2 med få år mellom? Det er dyrt med søskenvogn så derfor føler jeg for å lurte tanken med dere. :shy:

Sniker
Jeg hadde søskenvogn til min som var 3 år jeg. Brukte ikke så mye men hadde definitivt vært noe for oss med 2 år og 4 mnd mellom :)
Så må du ikke kjøpe den ny og du trenger heller ikke kjøpe før fødsel. Hvis dere triller korte strekk Åå asfalt og ikke har lang vinter, er ståbrett fint også :) hvor mange km har dere i barnehage? Vi har 3, med mye oppoverbakker ene veien og det var håpløst å motivere 3-åringen til å gå hele den veien etter en dag i barnehge. Og ikke minst måtte Vi av og til gå litt fort fordi babyen gråt. Det tar ikke beina til en 2-3åring hensyn til :hilarious:
Men det er mye søskenvogner til salgs på Finn. Hvilke egenskaper skal den ha? Hvilket underlag triller du mest på? Skal den ta lite plass ved oppbevaring i gangen, eller kan den ta mye plass? Skal den bygge i bredden eller lengden? Ønsker du at den kan gjøre om til singelvogn, eller vil du ha en annen enkeltvogn når du kun triller baby? Går dere mye på turer i helgene, eller kjører dere oftere bil helt frem til dit dere skal?

Sniker
Jeg hadde søskenvogn til min som var 3 år jeg. Brukte ikke så mye men hadde definitivt vært noe for oss med 2 år og 4 mnd mellom :)
Så må du ikke kjøpe den ny og du trenger heller ikke kjøpe før fødsel. Hvis dere triller korte strekk Åå asfalt og ikke har lang vinter, er ståbrett fint også :) hvor mange km har dere i barnehage? Vi har 3, med mye oppoverbakker ene veien og det var håpløst å motivere 3-åringen til å gå hele den veien etter en dag i barnehge. Og ikke minst måtte Vi av og til gå litt fort fordi babyen gråt. Det tar ikke beina til en 2-3åring hensyn til :hilarious:
Men det er mye søskenvogner til salgs på Finn. Hvilke egenskaper skal den ha? Hvilket underlag triller du mest på? Skal den ta lite plass ved oppbevaring i gangen, eller kan den ta mye plass? Skal den bygge i bredden eller lengden? Ønsker du at den kan gjøre om til singelvogn, eller vil du ha en annen enkeltvogn når du kun triller baby? Går dere mye på turer i helgene, eller kjører dere oftere bil helt frem til dit dere skal?
Det er mye oppover til barnehagen ja. Er ca 1,8 km en vei. Så får ikke han til å gå så langt når han er 2, da må det bli bil. Jeg tenker bugaboo donkey i såfall, :happy: vi har fox fra før så tenker vi evt kan selge den da.

Mine to skilte 17 mnd og søskenvogn var gull. Kjøpte bugaboo donkey brukt, og hadde stor nytte av at den kunne brukes både som enkelt- og dobbeltvogn :) Kjempefornøyd, og hadde valgt det samme igjen!

2 år og 4 måneder mellom våre også.
Ville sett an behovet.
Kommer kanskje an på hvor mye eldste fortsatt sover på dagen, det er jo veldig individuelt. Og formen din etter fødsel spiller inn. Jeg kunne bære eldste (hun er en ordentlig lettvekter) i bæremeis ganske kort tid etter fødsel, og hun sov lite på dagen. Så føltes rart å drasse rundt på dobbelvogn etter hvert. Litt dårlig med fortausplass der vi bor, så følte det ble trangt. Til og fra bhg var det greit, men hadde ikke trengt den. Og etter 2-3 år kutter man vel ned på å bruke vogn uansett? Så er en begrenset periode du vil bruke den, tror jeg.

Vi arvet søskenvogn, og brukte den så lite at vi kunne vært foruten.
Hadde også ståbrett på den vanlige vognen. Til og fra barnehagen blir det mye til at største står på brettet, blir bært i bæremeis, eller går selv. Nå når vi har byttet til sittedel, eldste er snart 3, kan hun bruke vognen og minste sitte i bæresele hjem fra barnehagen (luksustid) Tar ca 10 min hjem fra barnehagen, ellers bruker hun ikke vogn.

Blir 2 år og 4 mnd mellom mine om dette går veien. Men eldste har Downs syndrom og henger litt etter motorisk, så vi kommer nok definitivt til å gå for søskenvogn. Veldig fornøyd med bugaboo fox, så blir nok en donkey.

Blir 2 år og 10 mnd mellom mine. Jeg tenker å avvente til etter fødsel og se an behovet da. Han kan gå til barnehagen nå (500m) men hjem trengs vogn eller bæresele. Det blir jo muligens behov hvis vi skal gå lengre turer… samtidig, hvis nestemann blir like klistremerke som førstemann, så trengs kun bæresele/sjal :hilarious:

Ungen vår blir 2 år og 9mnd ved fødsel. Kommer ikke til å ha søskenvogn, fordi ungen aldri vil sitte i vogn lenger. Kommer til å ha søskenbrett, men frykter at den heller ikke kommer til å bli brukt så mye.
Min venninne har derimot en som sitter mye i vogn, hun invisterte i søskenvogn og har brukt den mye.
Så du må nesten se an behovet til barnet ditt, noen bruker vogna mye og andre lite.

Blir 14 mnd mellom mine, vi har en bugaboo fra før som jeg elsker, og vi skal gå for donky!

Jeg sikler veldig på Donkey. Storesøster fyller 3 noen mnd etter evt bebis. Har nå ikke mindre en 5 vogner så må nok evt selge unna Triller nå mest på Bugaboo og Stokke Trailz. Alternativet her blir evt søskenbrett

Hadde søskenvogn til de to eldste. Der skiller det 2 år og 3mnd. Ble ikke brukt sånn veldig mye, men den var kjekk å ha dersom vi var på litt lengre turer eller i parker og storebror trengte en liten pause fra å gå.
Vi hadde en som het bumbleride mener jeg. Var veldig fornøyd med den. Skulle jeg hatt igjen hadde jeg nok gått for bugaboo donkey, så jeg kunne brukt den som singelvogn også. Men jeg håper jeg slipper å måtte ha tvillingvogn da :laughing002

Her blir det 17-18 mnd mellom eldste og yngste om alt går bra, så det blir nok kjøpt søskenvogn. Har snust litt på Bugaboo Donkey vi også :happy:

Her blir det 2 år og 2 mnd mellom, så jeg er veldig usikker på hvor stort behovet kommer til å bli.. Jeg tenker vi ser det litt an :)

Back
Topp