Søskenvogn eller ikke

Firsttimer93

Andre møte med forumet
Hei! Vi har et barn som fyller to år rundt termin, og er usikre på hvorvidt vi bør kjøpe søskenvogn. Har noen erfaringer/tips de vil dele? Og eventuelt hvilke vogner som er ålreite?

Takk!
 
Hei! Vi har et barn som fyller to år rundt termin, og er usikre på hvorvidt vi bør kjøpe søskenvogn. Har noen erfaringer/tips de vil dele? Og eventuelt hvilke vogner som er ålreite?

Takk!
Sitter barnet mye i vogn nå? Har ikke erfaring med søskenvogn. Men 2-åringen vår gidder i alle fall ikke sitte i vogn noe særlig. Har også flere venner med 2 tette, og de fleste slutter med søskenvogn når eldste er rundt 2 :)
 
Sniker
Jeg har hele 3 år+2mnd mellom mine, men vi kjøpte faktisk en søskenvogn et par mnd etter fødsel, selv om eldste egentlig ikke hadde brukt vogn siden han var 2. Her var mine grunner:
  • Ønsket å trille til BHG, det er 3km hver vei, for langt for 3-åringen å gå
  • Prøvde søskenbrett, og det er helt fint til korte strekk, men ikke 3 km på ulikt terreng og mye oppoverbakker. Det er jo noe mellom deg og vogna så det vil alltid være litt krøkkete med ståbrett.
  • Eldste vil alltid gjøre som baby, så han har kosa seg mer enn noen gang med å kjøre vogn, haha og på trilletur hjem fra bhg har vi hatt mange koselige samtaler og stunder.
  • Er en del alene med dem ettermiddager og lørdager, så ikke alltid vi kan ha en som triller og en som motiverer eller bærer litt på eldste.
Jeg kjøpte en godt brukt Bugaboo Donkey på Finn.no. Dersom de er godt tatt vare på, er dette slitesterke vogner som varer lenge, man får også kjøpt ekstradeler ved behov, den er grei å få solgt videre, vendbare sittedeler, ergonomisk sete (nødvendig til baby som fullstendig hatet bag, brukte setet med henne fra 3-4 mnd), Kan enkelt gjøres om til enkeltvogn, tar liten plass og er ikke så bred som dobbeltvogn heller - jeg får min inn utgangsdøra som dobbeltvogn og har helt normalt døråpning.
Nå er babyen min straks så stor at hun kan trilles i sykkelvogn i stedet, så skal straks selge søskenvogna til fordel for sykkelvogna. Så ikke kjempelang brukstid for oss som har såpass stor storebror, men likevel veldig verdt det :)
Så alt kommer litt an på hvilke behov du har i hverdagen, Men man kan fint vente til etter fødsel med å kjøpe
 
2 år og 4 mnd mellom mine. Aldri hatt bruk for verken søskenbrett eller vogn, eldste har syklet eller gått på siden av vognen fra første stund. Vil tro dette varierer veldig :)
 
Ingen erfaring ennå, men jeg bar min minste, som ved termin vil være 14 mnd, i bæresjal de første 4-5 månedene. Hu trivdes veldig godt oppi der, sov lenge og trivdes ikke i vogn før hu var rundt 6 mnd. Nå bruker vi vogna kun turer til byen/senteret og til å sove i. Bruker ofte bæresele og på turer ellers bruker vi bæremeis. Planen vår er å ha bare én vanlig vogn, pluss en vi får gratis av en kollega som kan stå i barnehagen når det starter. Jeg kommer nok til å gå hjemme med begge to til hu eldste er ca. 1 1/2 år. Vi må nå bare teste hvordan det går, men satser på at nr. 2 har like stor glede av å være i sjalet som vår eldste. Vi startet med sjalbæring dagen etter fødsel. Tror uansett ikke vi ville fått plass til søskenvogn i den lille el-bilen vi bruker mest.
 
Jeg hadde søskenvogn til mine, som er litt over 2 år mellom. Kunne aldri vært foruten. Følte meg mer fri til å kunne trille turer og gå på butikk/senter alene. Da eldstemann kun ville stikke fra meg så lenge jeg ikke spente han fast i vogna, gjorde det også lettere å kunne amme minsten da jeg kunne sette fast storebror i vogna og underholde han med noen aktiviteter. Storebror nektet å stå på ståbrett, så det var ikke et alternativ. Men som nevnt over, så tror jeg nok behovet for søskenvogn er individuelt i fht. foreldre og barnas behov.

Jeg hadde bugaboo donky og var super fornøyd med den, av samme grunner som over. Fikk også solgt den kjempe lett for kun et par tusenlapper mindre enn jeg kjøpte den ny for.
 
Sniker litt… To år mellom mine og her har søskenvogn vært helt supert. Vi kommer oss lengre enn om eldste måtte ha gått, slipper farlige situasjoner i trafikken fordi eldste sitterfastspent, er lettvint å ta med seg eldste når han ikke vil og yngste skal sove.
 
Back
Topp