Søskensjalusi

Tiger

Andre møte med forumet
Venter nr.2 i august og er veldig spent på hvordan storesøster kommer til å reagere. Hvordan kan jeg forebygge sjalusi? Har pratet mye med henne om babyen i magen, men jeg kan jo ikke forvente at hun skjønner hva det vil innebære. Nå har hun oss for seg selv enn så lenge.
 
HEISANN.

VENTER ANDREMANN I SEPTEMBER OG HAR EN PÅ 3 ÅR. VI SNAKKER EN DEL OM DEN LILLE OG HAN GLEDER SEG VELDIG, MEN DET SPØRS OM DET VIL FORANDRE SEG DEN DAGEN DET HELE BLIR VIRKELIGHET, OG IKKE BARE SNAKK....
DET JEG TROR ER VIKTIG ER AT DET IKKE BLIR FOR STORE FORANDRINGER FOR ELDSTEMANN... HOLDE FAST PÅ DE RUTINENE SOM ALLTID HAR VÆRT, OG PRØVE Å SETTE AV SÅ MYE TID SOM MULIG BARE TIL ELDSTEMANN. JEG SKAL IALLEFALL GJØRE ALT SOM STÅR I MIN MAKT FOR Å FÅ DET TIL Å BLI EN SMERTEFRI OVERGANG..
NÅR MIN MOR VENTET MEG, FIKK MIN BROR EN BAMSE SOM VAR HANS BABY, MED BLEIER, TÅTEFLASKE OG EGEN SENG... DET ER JO EN MÅTE Å GJØRE DET PÅ..... HÅPER DET GÅR BRA IALLEFALL..........

KLEM.[:)]
 
Jeg var kjempesjalu da jeg var liten og fikk en lillebror da jeg var litt over to. Det toppet seg da jeg klippet av ham de fine krøllene hans da han var litt over et år.

Med dette i bakhodet var jeg forberedt på at eldstemann kunne være litt lik meg, men har var faktisk gankse uinteressert. Han fikk ny seng noen uker før vi ventet neste, siden hun da skulle bruke den sengen han hadde brukt. Under fødselen var han på ferie hos mormor, og fikk så være med på sykehuset for å hente lillesøster. Dette snakker han fremdeles om selv om det er snart to år siden. Heldigvis hadde pappaen fri etter fødslen, og jeg tror det gjorde sitt for at han ikke følte seg glemt. En måned etter begynte han hos dagmammaen sin noen dager i uken, og livet var mye som før.

Det gikk ivertfall langt bedre enn jeg hadde forventet. Må likevel innrømme at jeg lo litt for meg selv da han ville jeg skulle se hvor fine krøller han han. Lillesøster har krøller mens han er helt glatt. Håper ikke at han finner fram saksa!!

Teene
 
Er greit å fortsette å fortelle den største om baby'n i magen,og egentlig bare krysse fingrene for at alt går bra![:)]
Kan kanskje være et tips å la Storesøster være med til jordmor,og la henne få høre hjerteslagene...Det falt i smak her,da ble det til at det faktisk var noe inni magen![;)]
 
Da jeg gikk gravid med andremann, var gutten min 2,5 år. Det jeg gjorde var at jeg fortalte han at mamma hadde en liten baby inni magen. Han skjønte jo ikke dette i begynnelsen, men når magen ble større, da begynte han å vise interesse om hva som var inni der. Så det er viktig å prate mye om det. Og en gang ville han sitte på fanget mitt og da sa jeg at han måtte vente til babyen var kommet ut. Og det som skjedde var at når jenten min kom til verden, og gutten min så henne for første gang sa han "No sitte på fanget, no bebi kommet ut". Og det har vært ingen tegn til søskensjalusi. Han var veldig stolt over søsteren sin. "Bare min søster", sa han.

Men nå er hun blitt 9 mnd og han 3,5 år, og ser han at hun har en leke som har vært hans,(babyleke) så tar han den i fra henne og hun begynner å hyl grine. Så det blir vell verre jo eldre de blir, ikke vet jeg.
 
jeg fikk andremann i mars, datra mi fyller 3 år i juni. hun tok det bra de første dagene, så begynte sjalusien. Hun gjør mange rare ting for å få oppmerksomhet og er veldig brå og hardhendt mot han lille. Tror ikke man kan forebygge det, bare ikke glemme den store, gi mye positiv oppmerksomhet istedet for kjeft. Jeg synes ikke dette er lett når jeg er trøtt og sliten, så det går litt opp og ned her. Synes hun har blitt bedre i det siste, så det går nok snart over!
 
Back
Topp