Søskensjalusi !!!

Bkno5855130

Andre møte med forumet
Jeg er aleneforelder med en datter på 2,5 og en nyfødt lillesøster. Dette er situasjonen:

Eldstemann er sjalu, og vil ha mye oppmerksomhet. Helst vil hun bæres, eller sitte på fanget, gjerne samtidig med at babyen ammer. Jeg klarer ikke gi tilstrekkelig oppmerksomhet. Hun trasser. Jeg avviser. Hun viser mer trass. Jeg kjefter. Hun gråter. Jeg reparerer. Kort oppsummert...

Noe MÅ gjøres. Jeg forsøker å gjøre "storebarn-aktiviteter" i helgen. Og godta oppførselen hennes. Men sirkelen er ikke brutt ennå, vi trenger flere tiltak.

Jeg tenker fast barnevakt til minsten, og alenetid med eldstemann. Kanskje fast barnevakt, hver fredag formiddag, for å starte helgen på best mulig måte. Eventuelt lørdag, for å erstatte noe av tiden hun opplever å bli tilsidesatt, med eksklusiv mammatid? Hva tenker vi?

Andre konkrete tips?

Tenker eldste fremdeles er så lita at hun har nok litt vanskelig enda for å forstå at hun må dele mammas oppmerksomhet. Her vil det nok sikkert bli litt vanskelig en periode uansett i tilvenning. Spesiellt om hun kanskje sitter med mange følelser av avvising, og det blir mye negative assosiasjoner med baby og negative følelser.

Men det som kan hjelpe er å snu «avvising» av eldste til mer positiv fokus, feks kanskje storesøster ( skryte av hvor flink å stor hun er å be henne å «hjelpe» med forskjellig småting, sysselsettes til forskjellig, mens du må gi baby oppmerksomhet.

Umiddelbare ideer:
-2 åringer får en dukke som er hennes baby, de kan «leke» baby med, å gjøre samme aktiviteter som du gjør. 2 åringen får opplevelse av «lek» og at dere gjør dette sammen. Har en hyggelig stund sammen.
-inkludere 2 åring i å «hjelpe» med baby, men gi oppgaver som 2 åringen kan mestre, eks bli med på å bade baby å få oppgave å vaske baby med klut, få hjelpe å feste bleie.
- storesøster får hjelpe å stryke/ kose med baby når hun ammes, så dere 3 har heller en koslig stund sammen.
- viktig å gi mye skryt, positiv oppmerksomhet til 2 åringen når hun har den atferden du ønsker.

Poenget er å prøve å snu den negative følelsen av «jeg får ikke oppmerksomhet» til «jeg hjelper mamma og får skryt»

Kanskje også at man får en medfølelse omsorg til baby, altså istedenfor å dra «du er stor kortet» som ofte er vanskelig for en 2 åring å forstå heller vinkle til eks «stakar baby klarer ikke gå selv» men du er jo ekspert til å gå og løpe selv» som kan gi de mer følelse av medfølelse til baby og samtidig skryt/mestring, på noe de klarer.

Tror også det er viktig at du setter av egentid sammen med 2 åringen, å finner på noe bare dere to når baby sover eller når du har barnevakt.

Lykke til :Heartred håper det går seg fort til!

Mamma sa at du hun hadde meg og min søster (15 mnd mellom) , så hadde hun alltid en bok eller et pusslespill med i sofaen når jeg fikk mat. Da kunne hun gi oppmerksomhet til min storesøster imens.
Det er nok ikke så lett å ha henne på fanget, men hun kan jo sitte helt inntil hvertfall..

Back
Topp