Søskensjalusi

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
Hvordan reagerer tidligere barn på å få et søsken? Er 20 mnd mellom gutta her, og det har egentlig gått veldig fint. Men nå har lillebror blitt 2 mnd, og begynner å kreve mer oppmerksomhet, og det liker ikke storebror så godt merker vi... Vi prøver å gi storebror så mye oppmerksomhet som vi bare kan, men er det andre tips for hvordan man reduserer sjalusien?
 
har ikke erfaring med sjalu si mellom barna mine(storesøster er jo så stor), men tror at å gi storebror spesielle privilegier for å være eldst kan nok hjelpe :)
pass på å si at: ja dette får ikke lille bror lov til enda, siden han er så liten ennå. også kanskje rose sorebror når han er snill og god mot lillebrorn,: såå flink og snill storebror du er da! Lillebror er bra heldig som har en storebror som deg. også så klart å fortsette å gi han ekstra oppmerksomhet. jeg har sendt datteren min og mann min på kino sammen, de har tatt skiturer osv, for at hun skal få litt sånn ekstra, at det ikke bare skal bli snakk om lillebrorn. også blir det bassengtur etc. men er jo kanskje ikke så akuelt med ski og kino for en så liten som du har da:)
 
Hvordan reagerer tidligere barn på å få et søsken? Er 20 mnd mellom gutta her, og det har egentlig gått veldig fint. Men nå har lillebror blitt 2 mnd, og begynner å kreve mer oppmerksomhet, og det liker ikke storebror så godt merker vi... Vi prøver å gi storebror så mye oppmerksomhet som vi bare kan, men er det andre tips for hvordan man reduserer sjalusien?

er 15 mnd mellom meg og eldste lillebrorn min, tror ikke det var noe særlig sjalusi og problemer mellom oss når vi var så liten, men ble større problemer når vi ble eldre. ånn type skole alder. når det alltid var høye forventninger til meg på alt, mens ikke noe til han. jeg måtte være veldig plikt oppfyllende. og fikk ingen fordeler, han fikk alltid velge hva han ville ha først. å jeg mtåte ta restene, jeg fikk ikke være noe lengere våken eller noen ting. han fikk masse hjelp til leksene hver dag, mens jeg fikk aldri det osv. kn være en del fordi jeg var jente og han gutt, er mange som hr mye større forventinger til jenter. men uansett om du har to gutter så tenker jeg det kan være greit å gi litt ekstra privilegier til han som er eldst for å være det, så det ikke bare blir høyere forventninger som følger med alderen :)
 
Her hadde vi stor suksess med å la storesøsken få vere med på mest mulig rundt babyen. Hente bleier feks, eller legge teppe oppå babyen, eller passe på smokken :)
 
Back
Topp