Søskensjalusi

mia1986

Elsker forumet
Hvordan har det gått for storesøsken når baby har kommet?

Her er eldste 9 år (bonusen min, bor her 50%) og hun har en lillesøster hos oss og en lillesøster hos mor fra før. Hun var ikke spesielt begeistret over at det skulle komme ny baby, som ikke er så rart fordi hun visste jo hva hun gikk til! Hun har reagert som forventet, hun er ikke veldig interessert.

Mellomste datteren vår fyller snart 4 år og har vært enebarn på mange måter, hatt mammaen sin helt for seg selv hele tiden. Har inkludert henne i hele graviditeten og hun gledet seg veldig til å bli storesøster. Det har faktisk gått over all forventning!! Hun vil hjelpe til med alt, passe på babyen og ha henne å fanget hele tiden <3

Men så er det problemet da... De to eldste jentene har aldri fått et veldig godt forhold. De har glede av hverandre fordi de kjeder seg begge to alene, men de krangler som katt og hund. Som søsken flest antar jeg, men den biten med omsorg og lojalitet mangler... Og nå som verden har endret seg med babyen så har mellomste søster latt det gå ut over eldste søster. Forrige uke bet fireåringen niåringen, og samme igjen nå på morgenen :-(

Hva kan man gjøre med dette?!?!?

Med engang vi kom hjem fra sykehuset var min 3 åring og 7 åring veldig viltre.. Det jeg gjorde var at når baby sov i vognen brukte jeg tiden på de, til noe kos å morsomt.. Da gikk det over. Og fortsatt slik at jeg sjeldent sitter med baby når hu sover , for at gutta skal få like mye tid på fanget og kos som før:) roa seg fort da

Har gått veldig bra med 3 åringen og 7 åringen her, bror på 3 er såå glad I lillesøster . Håper det fortsetter ☺

Her har det gått veldig fint. Hu er verdens beste storesøster. Men er litt omvendt av søskensjalusi. Ingen får røre eller se på lillebror. Hu skriker rett ut og kjefter på alle som nærmer seg han. Heldigvis er hu ikke sånn mot oss eller besteforeldrene som hu har mest kontakt med.

Storesøster er veldig glad i lillesøster og vil holde, gi kos og nuss ofte. Hun lar henne få låne kosen/bamsen hennes ofte. Noe jeg aldri ville ha trodd på forhånd ettersom hun er så avhengig og glad i den. Hun er heller ofte sint på oss foreldrene.

Back
Topp