Søskensjalusi

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Er det noen som har noen gode tips til hvordan man får storesøsken til å bli mindre sjalu?

Vi sliter skikkelig med det her. Det er såpass ille at vi ikke tør la de være alene i samme rom.
Han er veldig glad i lillebror, men behandler ham ikke alltid særlig pent. Han slår, kaster leker, klyper ham.. ved et par anledninger har han også prøvd å holde ham over nese og munn.
Han trasser også veldig mot meg. Vil ikke høre, gjør det motsatte av hva jeg sier..
Jeg skjønner jo at han syns det er fælt å ikke få like mye oppmerksomhet som før. Han har jo hatt meg alene i nesten 4,5 år, og nå må han plutselig dele meg med en liten sak som vekker ham på natta, og henger fast i meg både titt og ofte. Jeg har prøvd å snakke med ham, spør om han vil hjelpe til med minsten, leker med ham når jeg har mulighet.. men det hjelper ikke.
Det er grusomt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen som har noen gode tips?

Dette er ikke lett. Har hatt samme problem med elsta jento når eg fekk broren. Det var samme aldersforskjell der og.
Eg brukte masse tid med ho med lesing,lenking og hadde ho med på matlaging og andre aktiviteter. Ho blei vane med at det var ein til som krevde sitt og. Men det tar tid. Me vil jo helst at dei skal akseptera det nye familiemedlemmet med ein gang,men det er ikkje gjort på 1,2,3. Slik er det i dyreverden og.
Det som kan hjelpe er at dei som kommer på besøk tar seg mye tid med han,og har en liten gave til han og. Ikkje gå rett bort til den lille,den får ein altis kost med etter at storebror har fått mest oppmerksomhet, han treng det meir enn den lille. La han få vise babyen til dei som kommer på besøk. Han er stolt over barnet han og. Tros alt er han blitt storebror. La han få kose og holde barnet og la han få være med og stelle det. Det kan hjelpe på nærhet mellom dei med tiden +at han kan føle seg som en stolt storebror som er flink. Må skryte masse av han. Kor flink storebror han er.

Håper det blir bedre for Dere.

Takk for svar.
Han får mye skryt, og får alltid kose/holde ham/hjelpe til når han spør.
De som har vært på besøk har alltid gitt ham oppmerksomhet først.
Det går vel over, det er bare fryktelig slitsomt, og man føler seg som verdens verste mamma...

Kjenner meg veldig igjenn.. Ta tiden til hjelp. Det ordner seg med tiden. Mine 2 som er en jente på 18,5 år og 14 år er nå veldig gode venner. Når han var 2-3 år lekte/brukte ho han omtrent som en dukke. Artig å tenke tilbake på no. Men ting blir bedre med tiden :-)

Jeg vet AKKURAT hvordan det er! Jeg føler bare jeg kjefter hele dagen og at NEI er et alt for mye brukt ord. Spesielt om det er dager der vi ikke får gjort så veldig mye - bare er hjemme liksom...
HELDIGVIS er han ikke slem med lillemor, men han vet ikke alltid helt hvor mye en liten baby tåler så jeg må passe på hele tia...

Back
Topp