Søskensjalusi og barn som slår

2725020070603

Glad i forumet
Hei. Har ei nydelig jente på 2.5 år som nylig har blitt storesøster. Hun er både snill og omsorgsfull overfor den lille, men kan plutselig slå eller klore. Det er verst på meg som er mamma, der hun plutselig klorer meg eller slår i situasjoner hvor vi egentlig har det fint sammen, f.eks ved kveldsstell eller når jeg synger nattasang. Slag osv kommer helt plutselig og uten åpenbar grunn. Samtidig har hun blitt veldig mammadalt og skal ikke ha hjelp av andre enn meg. Hun har generelt blitt mer avvisende til å gi oss nærmeste kos og nærhet, og jeg opplever henne som nokså ambivalent om dagen. Jeg forstår jo at dette er reaksjoner på lillesøster og å dele mamma'n sin. Men jeg strever med å imøtekomme på en god måte.. Hun har veldig godt språk, så jeg har snakket og forklart mye for henne, men det er likevel begrenset hva et så lite barn kan forstå. Jeg setter også av egentid til bare meg og henne hver dag, så hun får den nærheten jeg ser at hun trenger. Men lillesøster må også få nærhet og mat /ammes, samt at jeg er alene store deler av dagen og kan ikke gjøre så mye mer enn å gi dem litt alenetid hver. Jeg sitter ofte med storesøster i armkroken mens lillesøster ammes, og legger lillesøster i nestet i korte perioder så jeg kan lese, tegne osv med storesøster. Likevel er det kraftige reaksjoner og tydelig vonde følelser.

Jeg lurer på om noen har råd eller tips vedrørende
1. Gode tips til hvordan jeg kan løse sjalusiproblematikk og gi tid til begge iløpet av dagen.. kanskje noen kloke ideer jeg ikke har tenkt på før!?
2. Råd til hvordan jeg kan møte henne når hun slår lillesøster eller meg, helt plutselig og uprovosert... jeg prøver å beholde roen og forklare at jeg blir lei meg, men hun svarer nokså avvisende og gjentar handlingene kort tid etterpå.

Det er helt normalt.. 98% av alle barn i denne alderen slår eller dytter/ biter. Det får over.

Tips; når hun slår, ikke gi henne negativ oppmerksomhet.. prøv å vis henne hva hun heller kan gjøre.. si; kose... så stryker du hånda hennes på kinnet ditt istedefor.
Hjelper det ikke, ta henne bort fra situasjonen, uten oppmerksomhet.. si bare nei.. og ta henne bort.
Slik jobber vi i bhg med barn som slår. Det funker. Men ka henne hjelpe til med babyen, både når det gjelder bleieskift og bading. Sørg for at dere to også får litt alenetid.

Veldig enig i det myheart skriver, det er veldig normalt i den alderen.

Mi var veldig sånn i den alderen å hun ble ikke storesøster før hun var 5 år så hadde ingen å være sjalu på.

Husk at hun er som du sier selv veldig liten enda å har veldig mange perioder med forskjellige ting både fysisk å psykisk før det flater ut å blir lettere.

Sier ikke at hun ikke finnes sjalu i det hele tatt, bare at det trenger ikke absolutt være ny baby som er årsak til at hun gjør sånn i en periode :)

Det er helt normalt.. 98% av alle barn i denne alderen slår eller dytter/ biter. Det får over.

Tips; når hun slår, ikke gi henne negativ oppmerksomhet.. prøv å vis henne hva hun heller kan gjøre.. si; kose... så stryker du hånda hennes på kinnet ditt istedefor.
Hjelper det ikke, ta henne bort fra situasjonen, uten oppmerksomhet.. si bare nei.. og ta henne bort.
Slik jobber vi i bhg med barn som slår. Det funker. Men ka henne hjelpe til med babyen, både når det gjelder bleieskift og bading. Sørg for at dere to også får litt alenetid.
Man kan jo ikke la henne slå heller???

Man kan jo ikke la henne slå heller???

Nei, men for å få henne til å slutte å slå må en bruke teknikker som funker..
opplever barna å få oppmerksomhet på neg adferd, vil de fortsette med det.. i stedefor å gi neg oppmerksomhet må barnet heller få vite hva de SKAL gjøre, ikke hva de IKKE skal gjøre.
Som sagt, må en si NEI, og ta henne bort fra situasjonen..
Skryt av henne og gi henne positiv oppmerksomhet når hun gjør noe bra! Det liker de, og vil gjerne gjøre MER av det som gir henne oppmerksomhet

Hadde en liten periode storebror dyttet til lillesøster i det hun lærte å sitte ( han 22 mnd og hun 7 mnd). Han likte ikke at hun kom opp i høyden. Det vi gjorde var å fjerne han fra situasjonen uten å gi han oppmerksomhet, sa nei, og løftet han bort uten å si noe mer (sa de første gangene at lillesøster får au au så han skjønte hvorfor han ble løftet bort). Gikk deretter bort til lillesøster og gav henne oppmerksomhet. Samtidig gav jeg storebror ros hver gang han viste omtanke for lillesøster (da lyste han opp). Gikk ikke lang tid før han sluttet å dytte).

Back
Topp