Søskenkrangling..

Mjølkesjokolade

Gift med forumet
Når barna dine krangler.. Korleis grip du inn da?

Mine to kan leike fint i det eine sekundet, og i det andre er dei i full slosstkamp.. 
Og eg er ikkje alltid like sikker på korleis eg skal gripe inn alltid..

Og er det slik at søsken av ulike kjønn krangler meir enn søsken av samme kjønn? Eller har ikkje det noke å seie? :P

Jeg har ikke to barn enda, jøye meg som jeg gruer til søskenkrangling...

Men av egen erfaring vil jeg bare si at det værste jeg visste da vi var små var at mamma var likegyldig til hvem som bynte, så lenge vi kuttet det ut (og så var litt sure på oss begge to/alle sammen), og de værste var disse i form av: Du er jo eldst, vær et godt forbilde, hvis du slutter så slutter han også, og ulike varianter av det der... 

toneany skrev:

Men av egen erfaring vil jeg bare si at det værste jeg visste da vi var små var at mamma var likegyldig til hvem som bynte, så lenge vi kuttet det ut (og så var litt sure på oss begge to/alle sammen), og de værste var disse i form av: Du er jo eldst, vær et godt forbilde, hvis du slutter så slutter han også, og ulike varianter av det der... 

sign, sign, SIGN!!! 

2x 24November skrev:

toneany skrev:

Men av egen erfaring vil jeg bare si at det værste jeg visste da vi var små var at mamma var likegyldig til hvem som bynte, så lenge vi kuttet det ut 

sign, sign, SIGN!!! 

jeg er sånn med min sønn  når han krangler med venner. (snart 5 år)
med mindre jeg har sett at den ene slo o.l. først.

enig over her..har enda ikke to jeg heller, men jeg kommer til å være litt bevisst på å snakke til den minste også, og ikke alltid skylde på den eldste fordi det er enklest.. men på en annen side klarer jeg ikke se for meg de o-store slåsskampene siden det blir så mye som 5 år imellom..1, 2 og 3 år er en annen ting..

Nå er det nesten alltid den eldste som tar fra den minste en leke her, hun dytter, slår eller setter seg på den minste. så blir til at hun oftest får tilsnakk, men når minsten tar noe fra søstern så må han lære seg til å få høre det han også.

endten så tar jeg bort leken det gjelder eller så blir vi ganske enige om at det var fint å dele like vell eller bytte på osv. så det har ordnet seg greit. kan fint fortelle hun eldste at du kan spørre om å få låne bilen lillebror har, eller så kan du tilby han en annen bil eller selv ta en annen bil. ajaj det er mye krangling her til tider føler jeg, men de leker også godt sammen og har det mye morro. søstern er litt voldsom, men lillebror vokser seg stor han og og snart er det store søster som kommer gråtende fordi lillebror var slem :p

signerer de over også for jeg husker godt hvordan det var med broren min og meg, vi er født i samme år, men han er jo yngst likevell. og jeg som likom var så stor måtte ta hensyn og ansvar osv.

Har her gutt-jente-gutt og det er ca 4 år mellom hver og det er full krig mellom hver av de men sjeldent han eldste mot minste da..

Jeg sender de på rommet, altså deler de, den som har gjort noe skikkelig galt må hvertfall på rommet, krangler de bare høylydt er det å prøve å løse krangelen eller be de tiestill for det orker jeg ikke høre på!! Slossing er 0 tolleranse uansett!

Back
Topp