Søskenforsøk

Det er vel for det første fordi medisinene går over i morsmelken (altså man kan ikke bruke de medisinene mens man ammer), og for det andre så er sannsynligheten for graviditet noe redusert om man ammer (det er jo en del hormoner som er anti-graviditet under amming) - så siden prøverør er en såpass stor prosess så må man gjøre alt for å øke sannsynligheten for graviditet. Jeg har ikke lest spesifikt om det, men det er hvert fall det jeg vil gjette at er årsakene.

Men det varierer mellom klinikkene om man må ha hatt ammeslutt i 1 eller 3 måneder før forsøk.

Det er vel for det første fordi medisinene går over i morsmelken (altså man kan ikke bruke de medisinene mens man ammer), og for det andre så er sannsynligheten for graviditet noe redusert om man ammer (det er jo en del hormoner som er anti-graviditet under amming) - så siden prøverør er en såpass stor prosess så må man gjøre alt for å øke sannsynligheten for graviditet. Jeg har ikke lest spesifikt om det, men det er hvert fall det jeg vil gjette at er årsakene.

Men det varierer mellom klinikkene om man må ha hatt ammeslutt i 1 eller 3 måneder før forsøk.

Ja, forstår at man ikke kan gå i gjennom ferskforsøk.

Det gir mening at man ikke kan gjøre FF heller hvis det reduserer sjansen for graviditet.

Litt trist hvis jeg må avslutte ammingen på grunn av søskenforsøk. Men sannsynligvis ammer jeg ikke lenger når vi skal begynne uansett... Vil bare amme lengst mulig.

Ja, forstår at man ikke kan gå i gjennom ferskforsøk.

Det gir mening at man ikke kan gjøre FF heller hvis det reduserer sjansen for graviditet.

Litt trist hvis jeg må avslutte ammingen på grunn av søskenforsøk. Men sannsynligvis ammer jeg ikke lenger når vi skal begynne uansett... Vil bare amme lengst mulig.

Det reduserer jo sjansen for graviditet ved hjemmeprøving, selv om man har fått tilbake menstruasjonen, så vil jo tro at det er litt derfor de er så strenge også ved fryseforsøk i naturlig syklus. Fryseforsøk med medisiner vil jo uansett bli samme problem med medisiner som ferskforsøk.

Jeg håper også å amme lengst mulig, dersom vi satser på søskenforsøk etter hvert (tør ikke tenke det enda, men plutselig så kanskje vi bare hopper i det). Så jeg er veldig spent på om Ullevål har 1 eller 3 måneder ammeslutt før fryseforsøk. I tilfelle jeg fortsatt ammer, f.eks. på kvelden for kos. ❤️ Jeg elsker å amme, så forstår deg godt!

Jeg sluttet å amme da han var 9 mnd gammel, for å sette i gang med søskenforsøk. Vemodig var det, særlig når det tok lang tid før vi ble gravid med søsken.

Ja, jeg har det litt kjipt......holder på å avslutte nå pga FER. Småtten får siste dråpe når han er ca 6 mnd. Vi tør ikke vente siden det kan ta tid, jeg er snart 40 og sykehusene ser ut til å begynne å stramme inn sånn at de over 38 og de som vil ha søskenforsøk stiller sist i køen.

Vi har fått innvilget søskenforsøk, så da har vi ingen tid å miste.

Småtten eeeelsker puppen sin, så vi kommer nok til å gråte begge to.

Ønsket om et søsken er større, så ikke alltid man får velge sånn som man vil.

Back
Topp