Søskenforsøk.

Emiliemor

Gift med forumet
Får man søskenforsøk uansett? Vi har jo en jente fra før som ble unnfanget på naturlig måte. Og lillesøster i magen ble unnfanget via ICSI. Hvis vi bestemmer oss for å ville ha en nr 3. Får vi det dekket da? (Har to på frys også).

Du kan bruke eggene på frys ja, men har ikke krav på flere forsøk da dere nå har to barn. :)

Man får kun dekket til man har to felles barn av det offentlige. Fryseegg kan man få bruke opp innen tidsfristen uavhengig av antall barn. Så om det ikke klaffer med fryseeggene må man over i det private i jakten på tredjemann.

Om man derimot får seg ny mann kan man få to nye felles barn med den nye mannen.

Jeg må innrømme at jeg synes det er rare regler, at de som holder sammen hele livet ikke kan få flere enn to. (Nå holder to svangerskap for meg da, men jeg synes at man godt kunne få til tre felles barn offentlig om man ville.)

Regnet med det var slik at jeg kunne bruke de man har på frys men ikke får et nytt forsøk :) vi får se hva vi gjør videre. Jeg har egentlig lyst på en til siden min familie er helt koko.. Føler jeg vil at min egen familie skal bli størst mulig ;)

Regnet med det var slik at jeg kunne bruke de man har på frys men ikke får et nytt forsøk :) vi får se hva vi gjør videre. Jeg har egentlig lyst på en til siden min familie er helt koko.. Føler jeg vil at min egen familie skal bli størst mulig ;)

Skjønner jeg godt! Får krysse fingrene for at fryseeggene er gode som gull. :)

Man får kun dekket til man har to felles barn av det offentlige. Fryseegg kan man få bruke opp innen tidsfristen uavhengig av antall barn. Så om det ikke klaffer med fryseeggene må man over i det private i jakten på tredjemann.

Om man derimot får seg ny mann kan man få to nye felles barn med den nye mannen.

Jeg må innrømme at jeg synes det er rare regler, at de som holder sammen hele livet ikke kan få flere enn to. (Nå holder to svangerskap for meg da, men jeg synes at man godt kunne få til tre felles barn offentlig om man ville.)

Så sånn i prinsippet, så kan man som kvinne få så mange barn man vil ved hjelp av det offentlige, dersom man bytter mann etter hvert andre barn? :D

Fryseegg er topp, Emiliemor! Skal ikke se bort i fra at lille nr tre ligger der ❤️

Så sånn i prinsippet, så kan man som kvinne få så mange barn man vil ved hjelp av det offentlige, dersom man bytter mann etter hvert andre barn? :D

Fryseegg er topp, Emiliemor! Skal ikke se bort i fra at lille nr tre ligger der ❤️

Ja, det kan man. To barn med hver ny mann (men så må man ha bodd sammen i 2 år eller være gift for å få behandling da, så der er det en liten begrensning i hvor raskt man kan skifte mann for å få flere barn :p). Det er forståelig at man vil ha barn i nytt forhold, men jeg forstår ikke helt hvorfor de som holder sammen ikke kan få litt flere da. For det er jo tydelig ikke egentlig begrenset til at hvert menneske skal ha kun to barn (både den nye mannen og kvinnen kan jo ha så mange barn de vil fra før av, bare ikke med hverandre). Så i teorien kan jo f.eks. en kvinne som har fem barn fra før og en mann som har fem barn fra før, få dekket to barn ved assistert befruktning offentlig om de vil ha barn sammen og ikke har felles barn fra før. Og ungeflokken deres blir da 12 barn tilsammen. Jeg tror ikke akkurat det er så vanlig altså, men det gir meg allikevel en følelse av at man ikke helt har tenkt gjennom reglene. Og jeg vil ikke ha regler som utelukker de som ønsker barn med ny partner, men jeg vil egentlig ha endring i reglene slik at det blir enda greiere med flere søskenforsøk for de som har samme partner. Og jeg synes reglene for forsøk på hvert barn burde endres, jeg synes 3 forsøk er for få, der er 5 i noen andre land, synes det godt kunne være det i Norge og.

Nå er jeg engasjert i saker som kanskje ikke angår meg da, siden jeg var heldig og få full klaff på første forsøk, og kaaaanskje orker ett svangerskap til, men det er i så fall uansett siste, så det er mer at jeg prinsipielt synes reglene er noe urimelige.

Jeg synes forsåvidt reglene er greie. Om en ønsker flere enn to, kan en jo spare opp til private forsøk.

Jeg synes forsåvidt reglene er greie. Om en ønsker flere enn to, kan en jo spare opp til private forsøk.

Man kan absolutt spare opp om man har mulighet til det, men når det egentlig er sånn at man ønsker at norske par generelt burde få flere barn så synes jeg det er rart at det er en begrensning på assistert hjelp med to barn for par som holder sammen og ønsker seg flere barn. Og særlig når det da ikke finnes noen øvre grense for antall barn fra tidligere forhold (jeg synes ikke den regelen burde lages, men jeg mener at så lenge det er slik så burde de som ikke bytter partner få lov til å velge å få flere barn også.) Reglene er jo helt klart ikke laget for å kun hjelpe ufrivillig barnløse, så da synes jeg skjevfordelingen er urettferdig.

Siden assistert befruktning er en tøff prosess, (og for noen graviditeten også,) og siden mange er i gang med assistert befruktning i godt voksen alder, så tror ikke jeg at det er en enorm gruppe som ville kommet til behandling for barn nummer tre.

Men vi har heldigvis lov til å være uenige. :)

Nå tror jeg Ønskebarn jobber mest med å få eggdonasjon til Norge og å få økt til 5 forsøk per barn. Viktige saker det og synes jeg! :)

Veldig viktige saker. Synes Norge er langt bak på enkelte områder innen hjelp til ufrivillig barnløse. Er selv medlem i Ønskebarn. De gjør en viktig jobb :)

Veldig viktige saker. Synes Norge er langt bak på enkelte områder innen hjelp til ufrivillig barnløse. Er selv medlem i Ønskebarn. De gjør en viktig jobb :)

Ja, jeg synes det er en del vi bruker lang tid på å akseptere her i Norge. Medlem jeg og, vil gjerne støtte arbeidet de gjør. :) Ser på nettsiden deres at Arbeiderpartiet er positive til både 5 forsøk, eggdonasjon og at man skal kunne stå i adopsjonskø samtidig som man er i gang med assistert befruktning (men at man da må stoppe en av prosessene om man kommer i mål med den andre). Det blir spennende å se hvordan reglene er om 5-10 år.

Back
Topp