Søskenforsøk.. når?

santana

Betatt av forumet
Jeg fødte en nydelig IVF-jente i juli etter mange års prøving og ufrivillige aborter. En glede jeg aldri trodde jeg skulle få oppleve, er så takknemlig Jeg ammer men har måttet supplere med mme i det siste, noe som førte til at jeg fikk tilbake menstruasjonen i går. Midt i skuffelsen over å se TR tilbake slo også tanken om søskenforsøk meg plutselig. Vil derfor gjerne høre om noen har erfaring med dette? Hvor tidlig kan man begynne? Jeg er jo redd for at det skal ta tid, og siden vi har tre igjen på frys så tenker jeg at det kanskje er like greit å bare få satt det igang. Men hvordan er det feks i forhold til amming og hormoner? Gikk på den hestekuren sist.
 
Jeg fødte en nydelig IVF-jente i juli etter mange års prøving og ufrivillige aborter. En glede jeg aldri trodde jeg skulle få oppleve, er så takknemlig Jeg ammer men har måttet supplere med mme i det siste, noe som førte til at jeg fikk tilbake menstruasjonen i går. Midt i skuffelsen over å se TR tilbake slo også tanken om søskenforsøk meg plutselig. Vil derfor gjerne høre om noen har erfaring med dette? Hvor tidlig kan man begynne? Jeg er jo redd for at det skal ta tid, og siden vi har tre igjen på frys så tenker jeg at det kanskje er like greit å bare få satt det igang. Men hvordan er det feks i forhold til amming og hormoner? Gikk på den hestekuren sist.
Du må være ammefri i 3 mnd før du får startet på søskenforsøk.
Jeg startet i februar i fjor og er gravid for 3 gang nå, med håp om at spiren sitter denne gangen :Heartred
Mitt råd. Er du komfortabel med å slutte å amme, så er det ingenting å vente på. Koser du deg med ammingen så vent. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men for meg var det et tidspress på alder også.
 
Du må være ammefri i 3 mnd før du får startet på søskenforsøk.
Jeg startet i februar i fjor og er gravid for 3 gang nå, med håp om at spiren sitter denne gangen :Heartred
Mitt råd. Er du komfortabel med å slutte å amme, så er det ingenting å vente på. Koser du deg med ammingen så vent. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men for meg var det et tidspress på alder også.

Hør med klinikken du er på. Jeg fikk beskjed om å være ammefri, men det var ingen krav om hvor lenge før nytt forsøk.
 
Takk for svar begge to! Vis vedlegget 367760

Jeg er 33 år, så er vel innenfor aldersmessig (enda). Men dette med alder er riktig nok noe som stresser meg veldig da jeg vet hvor lang tid det tok før det endelig gikk. Jeg har landet på at jeg kontakter klinikken og forhører meg litt, så tar jeg det fra der Vis vedlegget 367761
 
Jeg var i litt samme situasjon som deg - hadde tre på frys (to i samme strå, så to innsett). Alder var egentlig ikke en stressfaktor (var 28 da første ble født), men ønsket to ganske tette. Jeg hadde ikke noe tro på de som var på frys. Det var de siste i en batch på 8 embryoer som ikke endte med noe. Ønsket derfor bare å sette dem inn og få det unnagjort så fort som mulig, men ammingen var det som holdt oss igjen. Føltes så dritt å skulle slutte når vi sikkert måtte stå lenge på venteliste etter de to på frys også. Etter å ha forhørt meg med tryggmammamedisin osv, konkluderte vi med å gjennomføre de to fryseforsøkene mens jeg ammet, men jeg trappet en del ned. Hun var vel 9 mnd ved første forsøk, og vi håpet nesten ikke at jeg skulle bli gravid, for det føltes altfor tidlig. Men vi visste at det kunne ta lang tid. Løy til klinikken om at jeg hadde sluttet å amme. Etter de to fryseforsøkene, ble vi, som forventet, forespeilet lang ventetid til neste uttak. Jeg har ikke EL på egen hånd, og kjente da at jeg syntes det var vanskelig å bare skulle vente uten at noe skjedde i flere mnd. Hadde i tillegg problemer med utdrivning og følte jeg hadde lite melk grunnet nedtrappingen fra 8/9 mnd. Endte derfor med å slutte rett før hun fylte ett år, for å kunne gå på Letrozol og prøve hjemme mens vi ventet på uttak. Jeg vil ikke si at jeg angrer på avgjørelsen, men det var faktisk tøffere enn jeg hadde regnet med. Kan fortsatt kjenne på en liten sorg når jeg ser mødre amme barna sine som er på hennes alder. Ikke fordi jeg mener barn bør ammes så og så lenge, men fordi jeg ikke egentlig følte meg klar for å slutte. Jeg følte meg «tvunget» til det av ytre omstendigheter, og det føltes, og føles fortsatt litt kjipt. Så har jeg andre venninner som har sluttet å amme tidligere av helt andre grunner, og som synes det er helt greit, så klart. Jeg håper uansett at jeg neste gang klarer å vente til jeg er helt klar før jeg blir altfor opptatt av søsken :Heartred Nå har vi i hvert fall ingen på frys.

Det tok oss 6 innsett før jeg ble gravid igjen :Heartred Har nettopp blitt gravid, men krysser fingrene for at det går hele veien. Datteren vår er 1,5 år, og det blir 2 år og 3 mnd mellom dem, så alt i alt tenker jeg at det ikke kunne endt bedre :love017
 
Glemte å nevne - det var styrte fryseforsøk (altså med Progynova og Crinone), vi gjennomførte med amming. Hvis man skal ha naturlig fryseforsøk, og ta Letrozol feks, kan man ikke amme. Men det går kanskje an å ha et 100% naturlig fryseforsøk? Altså uten noen støttehormoner i det hele tatt? Dette vet jeg lite om, siden jeg ikke har eggløsning :wacky:

Jeg vet i hvert fall at det finnes to grunner til å ikke amme under forsøk:
Det ene er faren for at medisinene kommer over i melken og påvirker barnet negativt. Dette er det lite forsket på, men sjansen for at Progynova og Crinone kom over i melken i store mengder, var visst svært liten. Og faren for at de små mengdene ville påvirke datteren vår, som ammet ca 2 ganger i døgnet, var visst enda mindre.

Det andre er tanken om at amming kan virke preventivt. Nå er det lenge siden jeg satte meg inn i dette, men etter mye googling konkluderte jeg med at den lille økningen av prolaktin et par ganger i døgnet, trolig ikke påvirket fruktbarheten, men at de fleste klinikker, naturlig nok, ikke vil ta sjansen på å kaste bort ressurser på forsøk som har mindre sjanse for suksess. Men det er altså basert på en teoretisk og lite sannsynlig mulighet for at amming et par ganger om dagen vil påvirke forsøket negativt. Vi valgte å ta sjansen på de to fryseforsøkene vi uansett ikke hadde store troen på.
 
Jeg fødte en nydelig IVF-jente i juli etter mange års prøving og ufrivillige aborter. En glede jeg aldri trodde jeg skulle få oppleve, er så takknemlig Jeg ammer men har måttet supplere med mme i det siste, noe som førte til at jeg fikk tilbake menstruasjonen i går. Midt i skuffelsen over å se TR tilbake slo også tanken om søskenforsøk meg plutselig. Vil derfor gjerne høre om noen har erfaring med dette? Hvor tidlig kan man begynne? Jeg er jo redd for at det skal ta tid, og siden vi har tre igjen på frys så tenker jeg at det kanskje er like greit å bare få satt det igang. Men hvordan er det feks i forhold til amming og hormoner? Gikk på den hestekuren sist.

jeg er i gang med søskenforsøk. Ammer enda førstemann som er 1 år og 9 mnd. Ettersom jeg bare ammer et par ganger til dagen gikk det fint å starte :) FER i naturlig syklus. Tatt Ovitrelle for å styre eggløsning og går på Duphaston som progrsteronstøtte. Legen min mente det ikke var noe problem i forhold til å fremdeles amme litt, men hadde jeg tilnærma fullamma hadde jeg ikke fått lov :)
 
Back
Topp