Søskenforsøk likekjønnet par

H-40761627

Første møte med forumet
Hei.
Har noen erfaring med søskenforsøk i det offentlige, som likekjønnet par? Vi ønsker å bære frem ett barn hver, men er usikker på om sykehuset godtar det (OUS), da min kone har ett egg på frys fra første barn.
Noen som har hatt samme situasjon?

Hei! Likekjønnet par her også, har dog ikke personlig erfaring da vi har gått privat hvor de ikke legger føringer for dette. Men, husker at dette har vært diskutert her før, så lette frem tråden: https://forum.babyverden.no/threads/likekjønnet-ektepar-offentlig-ivf-del-2.2047214/

Oppsummert så er svaret at det offentlige ser ut til å kreve at man bruker det som er på frys først når det er snakk om søskenforsøk til samme par. Såvidt meg bekjent (informasjon fra for ca. to år siden, så kan ha endret seg) vil OUS heller ikke tillate at du går gravid med embryoet dere har på frys fra din kone fordi det er noe større medisinsk risiko enn ved eget egg. Ikke sikkert det er et alternativ for dere uansett hvis det er genetikken som er viktig. Det er mulig dere vil komme lenger ved å søke dere til et annet sykehus, som også nevnes i tråden jeg linker til. Paret i den tråden tror jeg endte privat på søskenforsøket, der er ikke dette noe problem. Føles urettferdig at det skal være slik, men det er jo som det meste i det offentlige dessverre et ressursspørsmål.

Vi fikk ikke lov til å gå med hver vår så lenge vi hadde egg fra den ene på frys. Hadde vi visst det, så ville vi i hvert fall ha vurdert inseminasjon .. nå er vi i gang med søskenforhold på privatklinikk.

Back
Topp