Søsken.

Tessy

Forelsket i forumet
MayDay2021
Når sa dere ifra til eldre søsken hvor aldersforskjellen ble stor? Og hvordan var reaksjon?

Vet ikke helt hva du legger i stor aldersforskjell, men hos oss blir det nesten sju år. Kommer ikke til å si noe for det er vanskelig å skjule magen. På en annen side vil jeg ikke at datteren min skal være den siste som får vite, så jeg vet sannelig ikke. Men skal vente en stund i alle fall. Var gravid for to år siden, og fortalte det til henne etter uke 12 (Da var hun 4 år). Og over halvveis i svangerskapet gikk det galt.

Datteren min er 10 år. Sist gang fortalte jeg det til henne veldig tidlig, og hun var ganske ambivalent. Viste glede, men nektet å innrømme at det var noe hun faktisk var glad for. Hun var da 8 år.

Denne gangen valgte vi også å si det tidlig. I vår familie snakker vi om alt, så for meg er det unaturlig å holde det skjult for henne. Og denne gangen var hun bare glad og positiv! :):)

Hun er 10, men når vi har spørt henne tidligere om hva hun tenker om småsøsken har hun vært negativ ladet til det. Så er litt redd for at hun reagerer negativt.

Min datter er 4 år og jeg har allerede sakt jeg har baby i magen. Mest for at hun skulle slutte å hoppe på meg/magen for var redd noe skulle skje. Hun ble kjempe glad og prater ofte om "baby lillebror" :hilarious:
Det bare ble sånn å fortelle henne og gjøre det naturlig. Jeg er veldig dårlig så føles litt fint å forklare hvorfor mamma er så dårlig så hun ikke trenger bli redd eller føle seg utelatt.
Jeg har også en datter på 20 mnd og hver gang hun hører ordet baby tar hun på magen min, men hun forstår ikke ordentlig hva det betyr uansett hehe :hilarious:

Har to sønner på 6 og 3 år. Blir å vente litt til med å si det.
Eldste var 2,5 år når lillebror ble født. Da kjøpte vi bok om mamma med baby i magen og leste en del, så blir å ta frem den igjen :)

Ungene mine er 8 og 5 og jeg forteller det nok etter uke 12 og tul. Veldig spent på hvordan de vil reagere.

Tenkte å vente til etter første kontroll med jordmor, men det er enda 4 uker til. Da er jeg ca. 10 uker på vei.
Frøkna er 5 år og har mast om å bli storesøster lenge nå:laughing002 så det blir gøy å fortelle det. Har kjøpt inn boka "Hvordan lager man en baby?" i tilfelle det spørsmålet melder seg :confused2

Mine e bare 4 og 1,5 år så eg vente nok så lenge som mulig. Forhåpentligvis kan eg vente til etter KUB test, men buksene mine e jo for små allerede så eg må vel kanskje sei nåke før andre begynne å spørre :-p

12 og 10 år her. Fortalte dem da de hadde mistanker. Ble så glade at de gråt ♥️♥️

Hun er 10, men når vi har spørt henne tidligere om hva hun tenker om småsøsken har hun vært negativ ladet til det. Så er litt redd for at hun reagerer negativt.

Vi sitter litt i det samme..
Eldstemann er 10år og minste blir 6år, men eldstemann på 10år har 2 ganske små søsken hos sin far så han ønsker seg absolutt IKKE flere søsken. Ho på 6år ønsker seg veldig å bli storesøster. Men venter uansett til det er gått 12 uker med å fortelle, selv om det blir sykt vanskelig å skjule magen!

Vi sitter litt i det samme..
Eldstemann er 10år og minste blir 6år, men eldstemann på 10år har 2 ganske små søsken hos sin far så han ønsker seg absolutt IKKE flere søsken. Ho på 6år ønsker seg veldig å bli storesøster. Men venter uansett til det er gått 12 uker med å fortelle, selv om det blir sykt vanskelig å skjule magen!

Vi valgte å fortelle det før helgen, da jeg sliter litt ekstra med formen m. tanke på hva jeg gjør til vanlig. Hun virket overasket, og var litt sånn jey. Men ble veldig tankefull og trengte ekstra oppmerksomhet når hun skulle legge seg. Måtte ligge sammen med henne en stund, og bare "være der". Hun har vanskelig for å snakke om vanskelige følelser og tanker, så det beste er bare å være der for henne har jeg funnet ut. Virket som det løsnet litt mer utover lørdagen - og da vi var på shopping fant hun helt uoppfordret pysj til babyen som hun ville at vi skulle kjøpe:wideyed:. (noe som jeg da selvfølgelig gjorde:D)

Så jeg håper det løsner og går seg til etterhvert. :shy:

Mine blir 5 og 6 når minsten kommer. Jeg skal på en til TUL når jeg er 11+4. Tenker å fortelle dem det etter det. De har veldig lyst på baby. Snakker ofte om det. Han eldste ønsker seg en lillesøster siden han alt har en lillebror, mens nr 2 ønsker seg en av hver.......:nailbiting::smiley-ashamed004

Back
Topp