Søsken

Heldig mamma til snart 2

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Dere andre som nå har fått nummer 2 (eller flere), hvordan har den største taklet at babyen kom i hus?

Sent from my iPhone using BV Forum

Kjempebra ;) Hun vil holde på med han hele tiden og bytte bleie, vaske han osv :D Stolt storesøster ♡

Vår eldste sønn (7år) har i grunn ikke vist noen voldsom interesse utover litt stolthet når han får vise frem lillebror til andre <3

Hun vil ta på han hele tiden! Men vil ikke være med meg lenger.. Nå er det bare pappa pappa pappa :-( regner med det går seg til etterhvert! Må bare være flink til å gi henne oppmerksomhet også :-D

Både og.

Hun er superstolt av han. Hun koser, steller, synger og leker med han. Men hun sliter veldig med sjalusi i forhold til meg. Når jeg ammer blir det stadig vekk gråting. Og gråter lillebror så gråter hun også.

Har mildt sagt vært svett her etter at pappaen dro. Det veksler mellom full harmoni og et salig styr.

Her har det vært ganske tøft for storesøster på 2,5år. Hun er veldig stolt og vil kose han og bre over med teppe og hjelpe med bleieskift, men overfor meg og pappaen er hun mye veldig sint, hyler og skriker, kjefter og surver og hun er veldig sår og gråter mye. Syns det er vondt å se at hun virker så forandret (fra å være verdens blideste unge) og det er vanskelig å håndtere sinnet på best mulig måte for henne.. Mammahjertet syns ikke det er så lett <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Mye sjalusi her også. Hun er veldig stolt og viser en del interesse for babyen, men tar lett til tårene og går og gjemmer seg på rommet sitt når jeg må amme babyen. Later som hun ikke hører oss. Vi prøver så godt vi kan å gi henne masse oppmerksomhet, men hun er jo vant med all oppmerksomheten. Hun er 3 1/2 år, og har et litt sjefete temperament i utgangspunktet, så det er virkelig ikke lett for henne nå som alt er snudd på hodet og hun må dele på mammaen og pappaen sin. Håper det går seg til snart..

Synes nå det er kjekt og vil lære å skifte bleie og være med henne, men kan fint some ut babyen for å gjøre de vanlige tingene han har pleid tidligere. Tror han synes det er litt kjedelig å vente på hjelp til jeg er ferdig med amming, hvis han spør midt i ammingen. men han sier det ikke. Ser det kun på han.

Her er storesøster på 3 år veldig stolt og utrolig snill og grei med lillebror. Hun løper bort til han ved den minste lyd og blir veldig bekymret hver gang han gråter.
De første 1-2 ukene synes hun likevel det var litt vanskelig med den nye verdensborgeren. Hun var mer sår enn vanlig og ble kjempe lei seg hver gang hun fikk en irettesettelse eller kommentar som ikke var 100% positiv. Hun ble og fort sint og frustrert. I barnehagen fortalte de at hun hang mer i skjørtene på de voksne og spurte mer etter mamma enn vanlig.
Nå - etter 3 uker - er hun tilbake til sitt vanlige jeg. Eneste er overfor besteforeldre - der er hun fortsatt litt sår. Regner med det også går seg til snart.

Storebror syns foreløpig det er veldig stas, og ikke merket noe spesielt med han.

Eneste er at han har begynt å tisse på seg igjen i barnehagen... Om det skyldes at de har begynt å bruke utedress så det er vanskeligere for han å få av klær selv når han skal på do el om det handler om ny situasjon hjemme med baby er usikkert.

Her går det kjempefint :) Begge storebrødrene er skikkelig stolte, og vi har ikke merket noe sjalusi enda. Guttene våre er jo ganske store og klarer seg godt selv nå, så det har nok mye å si (6 og 9 år). Guttene driver stort sett med det samme som før, men "henger litt" over meg og babyen til tider :) Begge liker også å vise fram lillesøster til vennene sine, spesielt han på 6, som synes det er stort at han ikke er minst lenger ;)

Storesøster på 2 år er kjempe snill og forsiktig. Hun vil holde baby hele tiden og kose [emoji177] men hun er blitt veldig sår på irettesettelse, og mammaen er jo bare verdens dummeste for tiden.., ingen koser å få lenger... Veldig sårt for mor...som savner kosen med jenta si... Håper det går seg til snart..

Venter lillesøster 5.Oktober

Jeg hørte en gang en veldig god sammenlikning knyttet til det å få søsken:
Tenk deg at mannen din fikk seg ny dame. Hun skulle flytte inn med dere og bo sammen med dere. Alle rundt dere synes det var kjempestas. Hun er jo så nydelig, søt og grei. I tillegg er det forventet at du også synes dette er stas!

Når jeg tenker på denne likningen, er det lett å få en følelse av hvordan storesøsken kan føle. Stakkars små - sjalusi er en vanskelig følelse. Heldigvis går det seg til!

Fint å lese litt om andres erfaringer!

Her har det stort sett gått veldig fint, verste er vel egentlig at om lillesøster gråter, ja så tåler ikke storesøster det så godt så da gråter hun med...

Men nå har pappaen hatt permisjon og vert her med oss og avlastet meg. Idag drar han hjem igjen og jeg aner virkelig ikke hvordan det blir da... Får vel ta en dag i gangen.

Skal også nevnes at de vi har hatt besøk av har vert veldig flinke til at besøket ikke kun har dreid seg om lillesøster, men at storesøster har fått masse oppmerksomhet og fokus :)

Storebror er superstolt å utrolig flink til å hjelpe til :) Han har ikke vært sjalu, men nå benytter jeg hver kveld til å ha mamma&Lucas tid når babyen sover :) Vi har mer tid på kvelden nå en tidligere å vi nyter det begge to :) Jeg har vært ute av stand til å gjøre noe som helst mtp bekken å en stoooor mage, så livet er så mye bedre nå når jeg endrlig kan ha prinsen i fanget igjen <3

Han lyser opp når han skal vise fren lillesøster eller fortelle om henne til andre. Veldig engasjert å blodig stolt ;)

Back
Topp