søsken!

L86

Elsker forumet
Her har vesla fått med seg at det er ting på gang. Vi har derfor pratet om det når hun tar det opp, men ikke sånn ellers. Hun bryr seg ikke så mye om det. Men nå har hun begynt å være veldig "baby", prater babyspråk, skal bli løftet som en baby o.l. I tillegg nekter hun å bruke do eller potte. Selv om hun kjenner når hun skal gjøre noe, går hun uten bleie hyler hun etter den så fort hun kjenner hun må på do. Bruker potta kun når hun skal bade ( har ikke vært tørr enda altså, men hun var veldig flink en periode).
 Virker som det er en liten reaksjon på at det blir søsken på gang her. Noen som har noen gode tips? 

Google, Jesper Juul og liknende har mange gode svar :) Ellers ville jeg kanskje kjøpt noen bøker på barnas nivå om hvordan det er å få søsken (bilder som viser hva storesøster kan hjelpe til med, bade, skifte bleie, mate osv). Pass på å gi henne ansvar, og føle stolthet ved å få ansvar :) Ellers er det helt normalt at storesøsken blir babyer igjen, veldig individuelt når de slutter med det, og det vil nok gå i bølgedaler.

I følge tickeren din er datteren din 11 mnd... Er du sikker på at det ikke er noe annet som plager henne? Min datter er 1,5 år og hun har lært at det er baby i magen til mamma men ellers tror jeg ikke hun merker seg så mye med det.

Her har vi også en del reaksjoner. Var godt i gang med pottetrening og dotrening her, men etter at han har skjønt hva som skal skje så var det full stopp der. I tillegg har han blitt ekstremt mammadalt, skal bare være med meg, sove med meg ( og han har aldri sovet i vår seng - med mindre han har vært syk). Viktig å snakke mye om det tror jeg, og forberede dem godt. Dette er jo noe VI som foreldre ønsker, og barna blir på en måte kastet inn i en rolle som storesøsken som de kanskje ikke vil ha og ikke vet hva innebærer. Tror det er lurt å finne bøker som tar for seg dette temaet som de kan relatere seg til... Har dessverre ikke noen konkrete råd, trenger noen selv kjenner jeg ;-)

"godt" å høre om flere med samme reaksjon hvertfall.. jordmor har sagt at vi skal ta opp dette temaet fremover, men skal ikke til henne før i mai. Så får ta bøkene fatt i mellomtiden ;) 
Tror som du sier det er viktig å inkludere og å snakke med de..
Takk for svar! :)

har ikke fått noen veldige reaksjoner på at han skal bli storebror.. det var litt i starten, for da ble det så veldig hamaras med at alle skulle fortelle han hvor flott det var at han skulle bli storebror... vi fortalte jo hele familien det på en gang i familieselskap og da ble det jo veldig fokus på at det var HAN som skulle bli storebror - ikke at vi skulle få en baby... :)

Nå har vi planlagt at han skal være med og handle sånn og sånn, kjøpe en leke til babyen, litt klær.. Han får velge hvilket rom han skal ha og hvilket babyen skal ha - vi har to tomme rom som skal pusses opp...
I tillegg er han skolestarter samtidig, så fokuset vårt er også veldig der. Det er ikke bare babyprat hele tiden..
August blir en hektisk mnd her i huset, med fødsel, skolestart og 6årsdag - men jeg tror at vi skal klare å gjøre det på en fin måte, så han får like mye fokus på seg som det blir på babyen.. Iom at det skjer mye for han den mnd også, så tror jeg det går veldig bra.. :)

Samme ting med guttungen på 3 her. Han er "baby" av og til, lager babylyder osv. Men han tuller med det òg, men det er jo klart det blir litt sjalu når de skjønner at de snart på dele på mamma'n sin :)
Vi snakker om det omtrent hver dag, han gleder seg til å bli storebror!
Men er veldig spent på når dagen er der at den lille kommer hjem .... ;) 

Back
Topp