Søsken som er tette i alder

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Dere som har to tette, har dere opplevd at den minste har vært flinkest i noe? Eller er dere redde for at det skal skje? Eller er det noen som bare har noen tanker rundt hva som skjer hvis den minste går forbi på noen områder?

Her begynte jeg å tenke på det fordi lillesøster har begynt å gå på do. Vi gjør det ikke for å pottetrene henne som liten baby, men bare for å spare oss for noen bleieskift om dagen. Det er mulig å stille klokken etter når hun bæsjer, og hun synes det er helt greit å gjøre det på do. Storebror derimot vil overhode ikke bæsje på do, og fortsetter nok med bleier en god stund ennå. Heldigvis virker det som om det er greit for ham denne gangen at hun plutselig ble så stor. 

Jeg ser for meg at slikt kan bli mer sårt senere? Hva om den minste når flere milepæler først? F.eks. lærer å lese først? Lærer klokken først? Blir mye flinkere i idrett eller hobbyer? I vårt tilfelle kan det plutselig hende at lillesøster slutter helt med bleier først. Det er ikke uvanlig at jenter på 2 år slutter med bleie, men det er heller ikke uvanlig at gutter på 4 år fortsatt bruker bleie. Ikke sikkert det er like morsomt for ham når han blir eldre og forstår at han burde være størst og flinkest...

Jeg har ei lillesøster selv (1,5 år yngre, bare). Hun har alltid vært flinkere enn meg fysisk, altså med idrett og sånne ting. Ikke når det gjaldt å lære å lese og sånt, det tror jeg vi lærte på samme alder. Men hun var alltid best når det gjaldt motorikk og var alltid sterkere enn meg av det jeg kan huske. 
Jeg syntes nok dette var litt sårt og kanskje litt irriterende.. og hun har alltid, også da vi ble ungdommer, vært overlegen meg i idrett, og det syntes jeg ikke foreldrene mine var så flinke til å takle. Jeg husker mamma sa til andre da vi begge spilte håndball, at jeg likte best å synge (jeg gikk også i kor). Jeg følte det som at hun overhodet ikke så at jeg likte håndball like godt, jeg var bare ikke like flink.. så hun unnskyldte meg liksom, om du skjønner.. jeg tror at bare foreldrene ikke definerer barna for dem, eller definerer hva barna liker, bare fordi den ene er bedre enn den andre, så går dette helt fint. Sånn er verden, noen av oss er sterkere enn andre i forskjellige ting. Mamma mente det sikkert godt, og ville fokusere på noe annet jeg var flink til.  Men håndball var det mer prestisje i enn sang, og hadde hun snakket mer med meg om hva jeg likte, hva jeg følte (i stedet for å snakke over hodet på meg), ville det hele vært greiere for meg. Akkurat den feilen tror jeg ikke du kommer til å gjøre...:)

Forresten, så fint at lillesøster har begynt å gå på do, da! Og at Felix ikke lar seg merke negativt med det. Her er det nok leenge til det blir noen problemstilling at den yngste klarer noe Alma ikke kan.  Jeg kjenner jeg gleder meg så utrolig til de blir mer jevne, for da kan de jo gjøre så mye sammen og ha glede av hverandre. Ser for meg at Luna kommer til å henge etter Alma som en klegg når hun lærer å gå...Så kommer jo kanskje den problemstillingen du tar opp, og det er jo alltid vanskelig å se at noe er sårt for et barn. Bekreftelse og anerkjennelse er vel de beste måtene å ta det på, tenker jeg.. det gjør ikke noe om du ikke er flinkest i alt, du er like bra for det. Og spørre barnet "hva liker du?" og legge opp til at han/hun får utvikle seg innen det han/hun liker å holde på med. 

Når det gjelder motorikk, så har jo Felix den fordelen at han er gutt, så det blir nok ingen problemstilling dette med idrett f.eks. Og han virker jo rimelig langt framme ellers også..

Her ser jeg at Luna er en bedagelig baby som enda ikke har rullet rundt enda hun snart er 5 mnd., hun tar det med ro og smiler mesteparten av dagen. Maken til blid baby har jeg ikke vært borti... Alma var mer intens (veldig blid hun også, altså) og det gjaldt også motorisk, hun hadde rullet fra rygg til mage da hun var fire måneder og har alltid vært utålmodig av seg. Så heldigvis tror jeg ikke det blir meg og søstera mi om igjen:) 

Tusen takk for veldig godt svar! :) Mye å tenke på her. Jeg leste en god bok om søskensjalusi da jeg var gravid med lillesøster. Synes å huske at den sa noe av det samme som deg, så nå skal jeg ta den fram igjen og friske opp litt.

Anna er også en bedagelig baby slik som Luna, og er senere enn Felix i utvikling på absolutt alle områder. Jeg har mange ganger tenkt at det er flaks at de ikke kom i motsatt rekkefølge. Likevel så lærer han ting i rykk og napp, og plutselig så går det lang tid uten at han interesserer seg for å lære mer på et område.

Anna har absolutt ingen forståelse for den dogåingen altså, hun bare finner seg i det like rolig og fornøyd som hun finner seg i alt annet i livet. Siden hun bæsjer 1 minutt etter alle måltider, og tisser 10 sekunder etter at bleien er av, så bare gjør hun det enkelt for oss. Ikke noe bevisst fra hennes side. Felix er motsatt, og hadde kunnet om han bare hadde villet.

Foreløpig har ikke lillesøster klart noe som Jenny ikke kan, men jeg ser for meg at det nødvendigvis vil bli noen ting Amelie kan klare å få til før Jenny siden de er såpass tett i alder.

Amelie har foreløpig vært mye tidilgere ute enn Jenny på alt det fysiske, så ikke umulig det er etterhvert blir en lignende situasjon som Almara hadde med sin søster, med at lillesøster er best i idrett. Uansett hvordan det blir skal jeg gjøre mitt beste i å støtte dem i hva de liker å gjøre, og ikke fokusere på at den ene er flinkere enn den andre.

Back
Topp