Hei. Jeg trenger tips om hvordan jeg kan håndtere søskensjalusi på en best mulig måte. Her i huset så er det minste jenta som, er sjalu på storebror. Den minste er ca 1,5 og den største snart 5. Den eldste er for det meste bare grei mot lillesøsteren sin, han kan selvfølgelig reagere når hun ødelegger, forsyrrer eller gjør noe hun ikke skal, men bortsett fra det synes jeg han takler henne veldig fint, og viser tydelig at han er glad i henne. Lillesøster har startet med å bli sint når han kommer i det rommet hun er i, slår han hvis han skal leke sammen med henne, og skal hele tiden ta fra han tingene hans, får hun det ikke slår hun. Eks. Hvis vi skal lese en bok og eldstemann kommer og vil være med blir hun kjempesint og dytter og slår.
Jeg synes det er vanskelig vite hvordan en skal håndtere henne når hun gjør dette siden hun er så liten. Jeg har vært streng og sagt nei til henne og tatt henne bort fra situasjonen, hun blir da sint og lei seg og kommer tilbake og slår han igjen, akkurat som om det er han hun blir sint på.
Er det noen som har noen gode tips på hvordan vi skal ta tak i lillesøster slik at det ikke utvikler seg for ille?
Jeg er klar over at litt sjalusi vil det jo bli, og krangling, men synes det er viktig at vi som foreldre håndterer det på en ok måte.
På forhånd takk for alle svar :)
Jeg synes det er vanskelig vite hvordan en skal håndtere henne når hun gjør dette siden hun er så liten. Jeg har vært streng og sagt nei til henne og tatt henne bort fra situasjonen, hun blir da sint og lei seg og kommer tilbake og slår han igjen, akkurat som om det er han hun blir sint på.
Er det noen som har noen gode tips på hvordan vi skal ta tak i lillesøster slik at det ikke utvikler seg for ille?
Jeg er klar over at litt sjalusi vil det jo bli, og krangling, men synes det er viktig at vi som foreldre håndterer det på en ok måte.
På forhånd takk for alle svar :)