Søsken på samme rom.

Kalinnea

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Marsboerne 2023
Noen her som har søsken på samme rom, gjerne noen som er litt tett i alder, og kan komme med råd og erfaringer? Fremgangsmåter og planlegging.

Tiril er enda litt for liten til å sove på eget rom synes jeg, hun blir 5 mnd til uka. Men det blir nok til at vi flytter henne i løpet av våren, og jeg vil gjerne være litt forberedt på hvordan jeg skal gå frem.

Pr nå har vi 3 soverom i huset, men det ene rommet er i en annen etasje enn de to andre, og jeg vil gjerne at vi alle skal sove i samme etasje. Lettere og det føles tryggere når jentene er så små. Også er det tredje soverommet brukt som kontor pr nå.

På barnerommet så sover min toåring fra før. Hun har aldri brukt sprinkelseng, men sovet på madrass på gulvet. Litt sånn Montessori-opplegg på en måte.
Planen er at hun nå skal få seg en litt mer ordentlig seng, og at jeg og babyen skal da bruke madrassen på gulvet etterhvert. For hvis lillesøster her er som søstera si, så blir det til at hun ammes i søvn på madrassen på kvelden, også sover jeg i et annet rom. Frem til første oppvåkning, da går jeg inn og ammer igjen og sovner sikkert sammen med henne. (Det er en 140 madrass, hehe.)
Dette gjorde jeg i et halvt år ++ med storesøster.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse det med å forberede storesøster på å dele rom. Og jeg er veldig spent på hvordan det skal gå i forhold til om de vekker hverandre med gråting, om jeg kanskje ikke er lurt å ha de på samme rom allikevel.. Jeg vet ingen her kan svare på hva mine barn kommer til å gjøre.. Men kjekt å høre om andres opplevelser allikevel :p
 
Akkurat nå sover vi på samme rom alle sammen (under oppussing av foreldresoverommet) og det går veldig bra. Når treåringen sover er det ingenting som vekker henne. Men ser for meg at det ville blitt vanskelig å hatt de på samme rom av den enkle grunn at minsten vil ha det mørkt mens hun eldste vil ha nattlyset på :shifty: og så det med forskjellig leggetid feks.. men nå er mine ikke like tett i alder som dine da :happy:
 
Akkurat nå sover vi på samme rom alle sammen (under oppussing av foreldresoverommet) og det går veldig bra. Når treåringen sover er det ingenting som vekker henne. Men ser for meg at det ville blitt vanskelig å hatt de på samme rom av den enkle grunn at minsten vil ha det mørkt mens hun eldste vil ha nattlyset på :shifty: og så det med forskjellig leggetid feks.. men nå er mine ikke like tett i alder som dine da :happy:

Eldste her sover av og til veldig lett, og kan våkne av at jeg går inn på rommet, lys våken og klar for dagen. Mens andre ganger sover hun igjennom alt mulig rart, så hvem vet hvordan hun ville reagert på babygråt egentlig :p
Tiril sover veldig lett for tiden da, våkner fort. Det er vel utviklingen av REM-søvn som gjør det, og jeg håper hun ikke vil være så lett å vekke etterhvert. For det hender storesøster også våkner og hyler, og da ser jeg for meg å ha to unger våkne midt på natta, hehe.
 
Eldste her sover av og til veldig lett, og kan våkne av at jeg går inn på rommet, lys våken og klar for dagen. Mens andre ganger sover hun igjennom alt mulig rart, så hvem vet hvordan hun ville reagert på babygråt egentlig :p
Tiril sover veldig lett for tiden da, våkner fort. Det er vel utviklingen av REM-søvn som gjør det, og jeg håper hun ikke vil være så lett å vekke etterhvert. For det hender storesøster også våkner og hyler, og da ser jeg for meg å ha to unger våkne midt på natta, hehe.
Ja det er jo også noe, hun eldste mi sover veldig urolig, drømmer og prater i søvne(akkurat som meg haha:bag:). Hvis de noen gang skal dele rom får vi håpe at minsten også har arva min tunge søvn kontra farens lette :hilarious:
 
Back
Topp