Søsken og leker?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Dere som har flere barn, spesielt om de er tette, har de bare egne leker, eller har de en del felles?

Felix og lillesøster fikk en enorm pakke fra farmor denne uken.[:D][:D] Ser ut som om hun har prøvd å lage en ekstra julaften helt alene.[:-][:)] Noen ting ser jeg lett hvem det skal være til, slik som klær, bokstavspill og biterangle. Mye av bøkene og de andre lekene derimot passer for begge to. Ingenting var merket med navn. Nå lurer jeg på om jeg skal fordele det, eller om jeg skal si at det er felles? Noen som har prøvd å ha en del felles leker?

Karina prøver seg jo med at alt er hennes. Ting hun har fått til bursdag og jul som hun kan huske går jeg selvfølgelig med på at er hennes, men ting vi har kjøpt sier jeg at de må dele og at de ikke er hennes de er alle sine.

Håvard har jo storebror her annenhver helg, men her deler de alle lekene. Men storebror har jo fått endel leker som er for større barn, men Håvard leker like fint med dem som han så det går veldig greit. Blir så klart litt annerledes, men det fungerer "fint". De sloss jo om alle lekene, og skal leke med akkurat samme bilen samtidig og sånn... men sånn er det vel bare.

Ting begge kan bruke som ikke er merket ville jeg hatt felles! Her er det jo ikke aktuelt enda, Luna er for liten selv for "babyleker". Alma har vært ivrig med å komme med ting og si at Luna kan få dem. Andre ganger hyler hun og sier at f.eks. jakka til Luna ikke er Luna sin, men Mimmi (dokka) sin. Så jeg ser for meg at det blir både harmoni og krisemaksimering over lekene etter hvert..

Jeg satte fram vippestolen her om dagen, og Alma har i hvert fall forstått at hun ikke kan sette seg i den og godtatt det. Mimmi får lov i hvert fall! Det var IKKE ok for henne med en gang at hun ikke selv fikk sitte der.. Det samme med annet babyutstyr som er for lite/farlig for henne å bruke.. Andre som har hatt samme problem?

Da tror jeg de skal få ha en god del leker felles, både av dem de fikk nå, og av ting jeg kjøper senere. Det blir jo bra fullt hjemme hos oss hvis de skal få dobbelt av alt, og de kommer sannsynligvis til å leke med de samme tingene i mange år.

Jeg har forresten kjøpt noen leker til lillesøster som hun er for liten til ennå. Felix vet godt at det er hennes, og vi er enige om at det er snillt av henne at han får låne dem.[8D] Hun har blandt annet fått byggeklosser i tre, noe han ikke har, litt annerledes bamser, og noen pekebøker som han også vil lese.

nå er jo viljar enda så liten at linus leker ikke med hans (baby)leker, men etterhvert ser jeg nok at de kommer til å ha en del felles leker. 

Back
Topp