Søsken med på ultralyd?

Litamor1107

Forelsket i forumet
Vi har ikke hatt behov for å ta stilling til det før (1 år og 4 mnd mellom de to første), så jeg vet ikke helt hva som er lurt. Noen erfaringer? Det er jo lenge til enda, men eldstegutten på snart ni nevnte at han ville være med å "se" babyen. Litt usikker på om han mente UL, og pratet det litt bort. Man kan jo potensielt få en dårlig beskjed...
Hva kommer dere som har eldre søsken til å gjøre?

Last edited:
Jeg kommer sannsynligvis til å følges veldig tett i dette svangerskapet. Og om alt da ser bra ut pp tidligere ul så tror jeg nok de skal få være med på ordinær. Ds minstemann snart fyller 6 når han blir storebror :)

Kan dere velge altså?
Her jeg bor har vi ikke valg. Ingen søsken, eller barn, har lov til og være med, kun 1 voksen utenom meg. Den ene grunnen er fordi det kan være noe galt, og andre grunner de oppgir fordi barn ikke forstår så mye av et ultralyd bilde og det kan bli mye urolighet, forklaringer osv som de mener det ikke er tid til og det er forstyrrende for foreldre og for jordmor/lege. Så her får ingen søsken bli med. Like greit egentlig, syntes det er litt godt med den tiden alene og få se gullet og ikke må fokusere på så mye annet. Bildene får de jo se når vi kommer hjem.

Hos oss oppdaget vi alvorlige misdannelser på ultralyd med nr 1. Jeg ville ikke tatt med barn på ultralyd. Nå er den kommende storebroren bare 1 år, så han skjønner jo ingenting uansett. Men om han hadde vært større så hadde jeg ikke tatt han med. Og selv om ting har sett bra ut på en tidligere ul så kan nye ting oppdages. Etter ca 10 ultralyder så det plutselig ut som om sønnen min hadde en svulst... heldigvis viste dette seg senere å være feil. Men man vet aldri hva man får vite.

Kommer ikke til å ta med mini på 5 år. Man vet aldri hva slags beskjed man får:/

Enig med de andre. Ville aldri hatt med barn... Er jo ganske langdryg undersøkelse for småfolk også.

Når jeg fikk brev om ul på sykehuset, så sto det at søsken ikke får være med... Men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre! Vil jo ha med mannen og har ingen som kan sitte barnevakt :(

Nei gutta blir ikke med på ultralyd. Kanskje litt egoistisk men det bli mere mas en kos tror jeg

Ingen barn med her noen ganger. Det blir oppfordret til I innkallingen, både som nevnt pga beskjeder man kan få, samt forstyrrelser. Jeg setter veldig pris på å få den tiden alene med mannen uten å måtte være redd eventuelle beskjeder å ta inn over seg. Har opplevd å vente utenfor, og det kom en kvinne med stor mage ut, fullstendig utgrått og fortsatt gråtende bortover gangen.. Man vet aldri..:(

Jeg ville tatt en UL først, deretter tatt søsken med på andre gang. Da vet man at man ikke får noen overraskelser mens de er meg. Eller kanskje la søsken vente på ganger til alt er sjekket, så slippe de inn. Jeg og mine søstre fikk være med på UL med lillebror (14 år yngre enn meg). Det var gøy! :) Men de hadde da tatt grundig fosterdiagnostikk først.

Vi kommer nok ikke til å ta med eldste på 4,5, hun synes sikkert det er kjempestas bare med bilde :)

Jeg visste ikke at det ikke er lov. Da er det jo ikke noe å tenke på for min del. Har ikke noen private alternativ her jeg bor, så det blir nok kun den ordinære. Kanskje en når mannen og jeg drar til London, men det er i uke 14 og da er ikke ungene med uansett.

Ikke lov å ha med barn på ul på sykehuset. Uansett ville jeg ikke tatt med på oul, det er jo en medisinsk undersøkelse der man screeningen kan vise sykdom og misdannelser.

Kanskje en ultralyd i 3D/4D som andre nevner over her sent i svangerskapet er noe? Der vet man jo allerede at ting er bra med babyen, og intensjonen er mindre klinisk.

Edit: nå så jeg hva du skrev over :)

Enig i at barn ikke har noe på OUL å gjøre. De er altfor små til å forstå om man mot all formodning skulle få vite at noe er galt. Om mine ønsker det veldig så får de heller bli med en gang vi event skal måle vekst, om jeg skal på poliklinikk for overvektige gravide. Det er vel 3 vekstmålinger etter OUL. Men etter min erfaring så holder det at de får se et bilde :) Eldste min er 14 år, til og med henne ville jeg ikke hatt med på OUL.

Vi tar nok med vår på 1,5 på tidlig UL, men hun skjønner ikke noe av det likevel. Skulle helst latt være, men må reise et stykke og har ikke barnevakt

Hadde ho med da MAen ble oppdaget også, tenkte at hun kanskje merka noe men hun holdt mest på med noen bøker.

Som de fleste andre skriver, nei det er ikke lov/ anbefalt og av egen erfaring så er ul for voksne, man vet aldri.....

Back
Topp