Søsken i barnehage; samme avdeling?

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Noen barnehager har mer oppdelte avdelinger enn andre, og noen mer blandede avdelinger med barn fra 0-6 år. I en slik avdeling med både små og store barn, har dere opplevd at søsken har fått plass på samme avdeling? Er det noen spesielle fordeler og ulemper ved søsken på samme avdeling?:)

Last edited:
I vår Bhg pleier de å skille søsken fordi de opplever at søsknene oppfører seg annerledes når store-/lillesøsken er til stede og mener barnet i større grad får være seg selv når det er «alene».

Fos oss blir det kanskje aktuelt å ha barna på samme alderstrinn i Bhg, men det er to avdelinger for både de små og de mellomstore barna, så det blir sannsynligvis ikke samme avdeling.

En venninne har hatt barna på samme avdeling. Hun opplevde at barna var nøre hverandre i Bhg og lekte godt sammen der, hjalp hverandre osv, men at de trengte mer tid fra hverandre på fritiden.

Her har de hatt tre baser til nå der de er delt etter alder.
Men fra høsten skal de ha mer blandet. De minste på en, og resten blandet (oppfattet det som at det blir to grupper med de blandede). Så høsten 2020 kommer frøkna og minsten her på samme, men håper de kommer på hver sin gruppe :)

Her går de i en liten friluftsbarnehage med bare en avdeling så de er sammen. Har opplevd det som utelukkende positivt da de får en del trygghet i hverandre :) Barna deles opp i grupper etter alder eller i stor og småbarn så de får pause fra hverandre også. Pluss at de er mye ute så har store områder å leke på så kan unngå hverandre eller finne hverandre etter hva de ønsker :)

Mine går i samme avd. retningslinjene i barnehagen er at man ikke skal splitte søsken som aldersmessig hører til på samme avd pga den tryggheten de har i hverandre. Jeg er veldig glad for at mine går på samme avd.
Barnehagen er flinke til å dele opp i aldersgrupper i løpet av dagen slik at de får mulighet til å utvikle seg på hvert sitt nivå.

Mine har gått på samme avdeling siden i høst, da hun minste begynte på storebarnsavdelingen. Hun er 3 og eldstemann er 5. Det er en stor barnehage, men de har bare to avdelinger. Men de er delt inn i grupper innad i avdelingen, og de er ikke på samme gruppe. De har derfor endel aktiviteter hver for seg, som vannrom, tur og aktivitetsgrupper. Synes det fungerer bra, og en fordel med å ha begge på samme avdeling, er at de har samme inngang og klærne i samme garderobe. Det var litt mer logistikk da de hadde hver sin inngang og hver sin garderobe tidligere.

Da tvillingene mine gikk i barnehagen så gikk de på hver sin avdeling for å få tid til å utvikle hvert for seg siden de var med hverandre på fritiden.
Nå som de går på skole - går de i hver sin klasse. :happy:

Interessant å se hvor forskjellig barnehager vurderer søsken tilknytning og utvikling hver for seg. Er det noen her inne som vet om det er forsket på dette?

Til høsten starter mine på samme avdeling. Er bare 2 avdelinger i bhg deres :p
Fordel med å levere de på samme avdeling i alle fall.
Har trua på at det kommer til å gå veldig fint :)

Interessant å se hvor forskjellig barnehager vurderer søsken tilknytning og utvikling hver for seg. Er det noen her inne som vet om det er forsket på dette?

Hadde vært interessant å lese en slik studie:)

Vi har fått spørsmål fra avd til mellomste hva vi synes om å la han begynne på en annen avd enn storebroren til høsten når mellomste går over til stor avd. Eldste har 1 år igjen i bhg til høsten. De mener mellomste vil prøve dominere eldste om de begynner på samme avd og at de vil ha godt av å gå på hver sin avd. Jeg ser ikke på det som noe problem da de leker lite sammen når de er ute (noe de stort sett er i bhg). Er også snakk om 1 år bare hvor de evt vil gå sammen, og kjenner på det 0 begynne å bli kjent med nytt personalet når vi kjenner personalet på eldste sin avd såpass godt nå. Får mindre inn i bhg også til høsten så kjedelig å evt forholde seg til 3 forskjellige avdelinger

Mine gikk på hver sin avdeling, jeg tenker det er fordeler og ulemper med begge deler. Fordelen for oss var at de ble mer selvstendige hver for seg, og ble kjent med flere i egen aldersgruppe, isteden for bare å leke med hverandre, som gjerne var det tryggeste valget. Selvfølgelig var det mer styr å levere på to ulike avdelinger, informasjon fra to steder osv, men det gikk bra. Hadde også tenkt det var helt ok å ha barna på samme avdeling - mest mtp det praktiske med levering og samkjørt informasjon.

Her er det kun en avdeling :) funker kjempebra at alle ungene i alle aldre er sammen :)

Oppdatering herfra. Foreløpig ser jeg mye positivt ved å ha ungene på hver sin avdeling. Og det oppleves ryddigere for min del også. Etterhvert som bli-kjent-ukene går, og barnehagen starter med sine vanlige rutiner, får barna treffe hverandre i barnehagen både planlagt og spontant:) Eldste er svært glad for at yngste har begynt i barnehagen og han er også mindre sjalu enn før.

Nr 1 og 2 var på samme avdeling det gick veldigt fint. Men nå nær 2 og 3 kunde ha vart så samme avdeling så er me glad de ikke er det pga nr 2 glømmer ut seg selv og skall passe på och ta seg av leke med nr 3 pga hon er så redd hon griner

Back
Topp