søsken - forberedelser

bella_lianda

Glad i forumet
Tenk jenter!! Neste måned kommer bebisene våre!! Det har for alvor begynt å gå opp for meg at jeg snart har to barn og at min lille baby snart blir storesøster.

Vi snakker mye om at det er en baby inni magen til mamma og at diverse ting i huset (seng, vogn, klær og leker) er babyen sitt. Jeg så spesiellt her om dagen hvor spennende storesnuppa syntes at det var å prøvesitte den nye søskenvognen og hvor opptatt hun var av bagen som lillesnuppa skal ligge i..

Vet ikke helt hvor mye hun skjønner av dette, hun er snart 2 år. Er vel kanskje ikke så mye man kan gjøre på forhånd..?

Hvordan forbereder dere småttisene deres på at de skal bli storebror/storesøster??

Jenta mi er 17 måneder. Har også prøvd å forbrede henne med det samme som deg. Spør man henne hvor babyen skal sove løper hun bort og peker oppi babysenga. Men spørsmålet er hvor mye hun egentlig skjønner... Tror nesten ikke det går ann å få et så lite barn til å forstå at det kommer en liten baby som skal være en del av familien.
Det viktigste når de er så små er vel å ta seg tid til de etter at babyen er kommet :)

Nå er jo min gutt 3 og et halvt år gammel. Han har fått vite om babyen ganske tidlig, og er ifølge seg selv veldig klar for at babyen skal komme ut.

Han vet at han skal bo hos tanten sin i et par dager mens mammaen og pappaen hans er på sykehuset og får babyen ut.
I barnehagen har han lært at babyen kommer ut av tissen, så jeg slapp unna den samtalen :D  Vi har sett på animerte filmer om fødsel på youtube (rene tegnede tverrsnitt) så han vet sånn passe hvordan en baby kommer ut. Han liker å se film og bilder om babyer. :)
Ut over det har vi også fortalt ham at babyer er ganske kjedelige slik at han ikke skal tro at han får en lekekamerat umiddelbart :) Babyer sover, spiser, bæsjer, tisser og gråter... :D

Daglig koser han med magen, og sier at han er glad i babyen. Han snakker om at babyen blir glad når storebror koser med magen. Han vil at den skal komme ut nå. Håper han ikke blir alt for skuffet :)

Her er storesøsteren i huset 6 år,og forstår veldig mye.
Inkluderer henne i alt hun kan ta en del i.
Hun har hjulpet til med å vaske opp babytøyet hun selv har brukt,og stryki gardinene til lillesøsters rom bl.annet.

Åå så stas for henne å hjelpe til med forberedelsene og så deilig for deg å ha en liten assistent da;-) Jeg ble også storesøster da jeg var 6-7 år og jeg husker jeg var fryktelig stolt :-)

LinnChris skrev:
Her er storesøsteren i huset 6 år,og forstår veldig mye.
Inkluderer henne i alt hun kan ta en del i.
Hun har hjulpet til med å vaske opp babytøyet hun selv har brukt,og stryki gardinene til lillesøsters rom bl.annet.

Ja det blir spennende å se hvordan de reagerer etter at babyen har kommet til verden! Julia snakker mye om Amanda om dagen og hun vil mate henne gjennom magen min.. hihi.. idag satt hun og bladde i et album med babybilder av seg selv og så sa hun "ikke lillesøster akkurat nå" .. så jeg aner ikke hva som foregår inni hodet hennes.. stakkars liten

Her er han snart 2, og føler egentlig ikke at han forstår så veldig mye. Han er veldig opptatt av babyer, og syntes det er stas når vi er i nærheten av en, så lenge jeg ikke koser for mye med de, da kommer sjalusien med en gang. Så er litt spent på hvordan det blir når vi får vår egen i hus...
Var nylig på tur med et vennepar med baby og prøvde å gjøre et poeng utav hvordan mammaen satt og ammet for å forberede han på at jeg kommer til å sitte endel slik...
Ellers sier han godmorgen og natta til magen og koser med den så magen er han ikke sjalu på enda heldigvis :-)

Jeg er også veldig spent på reaksjonen. Hun er VELDIG min min min for tiden. Men vi fokuserer på at det er alle (Elisa, mamma og pappa) sin baby, tror det er viktig å la henne få vise frem babyen når vi får besøk, og vi har kjøpt inn gaver som hun skal få når hun kommer på besøk på sykehuset.
Som en sånn "gratulerer, du har blitt storesøster"..

Hun sier hun har en baby i magen sin som er min, og at babyen i min mage er hennes. Hun koser masse med magen..

Har lest en plass at d kan være lurt å la ene forelderen sove inne på rommet til storesøster/ bror et par netter. Hvertfall hvis storesøster/ bror har måttet flytte ut av foreldrenes rom rett før fødsel. Slik at de ikke føler seg utestengt og byttet ut...

Mine barn er 9 og snart 11 år. De skjønner veldi mye og snakker mye om atpåklatte som er på tur. Hun på 11 har en i klassen som nettopp har fått baby. Hun er mye hjemme hos og de skjønner godt hva det vil si å få baby i hus. Hun er mer av typen som liker og ta hensyn. Og har mamma en sliten og tung dag, spørr hun gjerne om ikke hun kan masere meg eller kose med håret mitt... Mens vi snakker om babyen som er på tur ogtankene hun har rundt dette. Hun er blitt ekstra flink til å hjelpe til på kjøkkenet og vaskerommet. Dette har vi avtalt at belønnes med litt ekstra feriepenger til sommerens ferietur til bestemor.
Lillebroren som nå må gi fra seg tittelen sin er nok litt mer bekymret. I det siste er det blitt veldi vikti for han at jeg er med han på badet under kvelds stellet hannes samt at jeg har tid å ligge i sengen til han. Der har han plass til både mamma og LILLEBROREN som kommer <3 Han er nyskjerri og liker å lytte på magen, snakke om det vi har i vente, kjenne på spark og bevegelser. Men samtidi er det veldi vikti for han å markere at han ennå er MINST!!!!

Nå to uker før termin reiser begge barne på motsatt side av landet til mammaen min. Vi har snakket mye om det og trur de også synes dette er HELT grei da jeg er så sliten og har lite kapasitet til å delta på alt de ønsker jeg skal være med på. Vi har avtalt at de kommer hjem så fort lillebror og mamma er kommen hjem, slik at de kan få vise han fram til venner, familie og bekjente <3 De skal også selvfølgeli få den frste MMS'en av meg med bilde av lillebror, slik at de på en måte er de første som får se han. Litt vemodigt, men setter veldi pris på at mamma gir meg litt tid og tar "vare på" store ungene mine.

Back
Topp