Søsken 3,5 og 1 år dele rom?

Iris1

Andre møte med forumet
Hei! Vi planlegger at minstemann skal flytte ut av foreldrerommet og lurer på om han skal sove på samme rom som storebror. Minsten er ganske rolig, men ammer gjerne en gang i løpet av natta enda. De er egentlig vant til å være sammen i leggerutinen og storebror kommer ofte inn til oss om natta. Så tenker kanskje det hadde vært mest praktisk å ha de "på ett sted" til de blir litt større. Kanskje det gjør det lettere å få storebror til å sove på rommet sitt om natta også? Far er av og til borte pga jobb. Er det noe som har erfaringer og tips?
 
Hei! Vi planlegger at minstemann skal flytte ut av foreldrerommet og lurer på om han skal sove på samme rom som storebror. Minsten er ganske rolig, men ammer gjerne en gang i løpet av natta enda. De er egentlig vant til å være sammen i leggerutinen og storebror kommer ofte inn til oss om natta. Så tenker kanskje det hadde vært mest praktisk å ha de "på ett sted" til de blir litt større. Kanskje det gjør det lettere å få storebror til å sove på rommet sitt om natta også? Far er av og til borte pga jobb. Er det noe som har erfaringer og tips?
Følger tråden! Lurer på det samme. Vi planlegger sistemann ila året, da blir det ca 1,5-2 års forskjell mellom de to siste. Vi har bare 3 soverom i huset (og ønsker ikke å flytte), så det hadde vært fint å høre om andre sine erfaringer. :)
 
Jeg vokste opp med å dele rom med begge søstrene, først fordi vi måtte, senere fordi vi ville. Bodde i liten leilighet med 2 soverom da lillesøster ble født, vi var da storesøster på 3 1/2 år, meg på 2 år og 4 mnd, og så nyfødt. Første året var det bare meg og storesøster, men så ble lillesøster også flyttet ut av mamma og pappa sitt rom.

Selv om vi flyttet til et stort hus ikke så lenge etterpå delte vi rom. Det var så trygt og koselig. Vi hadde køyesenger, og lillesøster i barneseng. Guri så kjekt det var! Fikk ikke egne rom før vi var 12, selv om vi hadde masse plass.

Nå har jeg selv kun mini på 9.5 mnd, planlegger søsken i nærmeste fremtid, men vi har ett lite hus med 2 soverom. Sliter allerede å stue vekk familien min når de kommer på besøk, da foreldre sover på gjesterom, baby med oss, og søstre i stua(og stua er liten!). Lurer veldig på hvor vi skal flytte familien når barna skal ha gjesterommet. Kan heller ikke flytte da vi bor på gård. Så det kan bli spennende. Kanskje de må kjøpe bobil eller noe. Den tid den sorg! :)
 
Våre to deler rom, litt mindre aldersforskjell mellom de da, 16 mnd. Det går veldig fint, de elsker å dele rom. En fordel hos oss er at de sover ganske tungt, så om det er gråting om natten påvirker de hverandre lite. Vi har egentlig to rom til de, men for å gjøre leggingen lettere så har vi dem på ett rom.
 
Har nesten 19 mnd mellom mine, og de deler rom selv om vi har nok til at de kan få hvert sitt. Det letta legging mye, og er veldig praktisk. De trives godt med det selv også heldigvis. Begge trengte endel støtte rundt legging, og det var (og er) så greit at ikke begge voksne er bundet opp med legging. Vi tar i snitt annenhver kveld hver.
 
3,5 år mellom mine og vi flyttet minste på samme rom når han var litt over 1 år. Vi var usikker for minste hadde mye oppvåkninger og vi ville ikke ødelegge for største som sov veldig bra. Men det gikk over all forventing og det har fungert bra for oss, største har fortsatt å sove veldig godt uansett og vekkes vanligvis ikke, i de få gangene det har vært vanskelig å sovne pga. gråt osv har største fått sovne på vårt rom og blitt flyttet over når vi skulle legge oss. Minste sovnet lettere og bedre (færre oppvåkninger) med delt rom. De er også godt fornøyd med å dele rom enn så lenge heldigvis :) største fikk velge hvor vi skulle ha senga (siden minste skulle få flytte inn på hennes rom var det greit å gi henne litt valg i saken)
 
Akkurat per nå, så sover mine to yngste på samme rom som meg (dvs, ei på 2,5 og ei på snart 9mnd), pga plass. Hun på to skal snart få eget rom da, men; det er ikke noe problem for dem å sove på samme rom i alle fall. Jeg tenker forøvrig også at disse to skal få dele rom på det nye rommet, etterhvert.
 
Mine deler. 4 og 2 år. De deler og der vi ikke har behov for at de deler da vi erfarer at de sover bedre sammen
 
Back
Topp