Søren altså....

~Milla~

Forumet er livet
VIP
Jeg synes jeg har begynt å se så dårlig i det siste, er nærsynt med -1,75 fra før. Også tok jeg en synstest på jobb igår og har endret seg til -2,50[:'(] Jeg har så lyst til å ta laser men da bør synet være stabilt over lengre tid! Må bytte glass i alle brillene mine da... Håper det går tilbake etter fødselen og at det "bare" skyldes svangerskapet!

Eg har veeeldig lyst til å ta laser. Har -5,75 og -5,50 på augene. Bruker fast linser da, har nokre briller, men dei blir eg berre svimmel av, så bruker dei minimalt.. Tenkte snakke med legen min etter sv.skapet å forhørre meg, har forstått at dersom du får henvisning fra legen så blir det ikkje de samme kostnadene som ved at du går utenom.

Æsj, kjenner til det. Jeg fikk også dårligere syn sist gang jeg var gravid - skal faktisk sjekke meg snart igjen. Synet mitt gikk ikke tilbake igjen, men jeg har hørt at det kan gjøre det. Jeg har faktisk ikke byttet glass i brillene min enda[8D], men bruker de bare om kvelden da - bruker linser på dagtid.

ORIGINAL: [miss]

Eg har veeeldig lyst til å ta laser. Har -5,75 og -5,50 på augene. Bruker fast linser da, har nokre briller, men dei blir eg berre svimmel av, så bruker dei minimalt.. Tenkte snakke med legen min etter sv.skapet å forhørre meg, har forstått at dersom du får henvisning fra legen så blir det ikkje de samme kostnadene som ved at du går utenom.

Det er nok så å si umilig å få dekket noe kostnader ved laser. Da må det være medisinke årsaker til at man ikke kan bruke linser eller briller... Og det er ytterst få som ikke kan bruke det ene eller det andre... Det hjelper ikke gå om lege heller, kun øyelege har mulighet til å dokumentere slik! Skulle ønske det ikke var så kostbart...

ORIGINAL: stjernelys

Æsj, kjenner til det. Jeg fikk også dårligere syn sist gang jeg var gravid - skal faktisk sjekke meg snart igjen. Synet mitt gikk ikke tilbake igjen, men jeg har hørt at det kan gjøre det. Jeg har faktisk ikke byttet glass i brillene min enda[8D], men bruker de bare om kvelden da - bruker linser på dagtid.

Håper mitt gjør det[8D] Veldig ofte gjør det det! Jeg bruker ikke så mye linser for øynene mine tåler det dårlig... Så stort sett briller hver dag her!

ORIGINAL: ~Milla~

Det er nok så å si umilig å få dekket noe kostnader ved laser. Da må det være medisinke årsaker til at man ikke kan bruke linser eller briller... Og det er ytterst få som ikke kan bruke det ene eller det andre... Det hjelper ikke gå om lege heller, kun øyelege har mulighet til å dokumentere slik! Skulle ønske det ikke var så kostbart...

Okei.. Har berre hørt anna eg då. Men kommer uansett til å snakka med legen min om da, kan ikkje skada[;)] Ellers får eg jo berre prøva å spara opp til 30 000,-. Ikkje at det er så lett..[8D] men er jo vel-verdt da til slutt! Besta er uansett å venta til ein er over 25, så då har eg nå i allefall 2 år på meg..[8D]

Okei.. Har berre hørt anna eg då. Men kommer uansett til å snakka med legen min om da, kan ikkje skada[;)] Ellers får eg jo berre prøva å spara opp til 30 000,-. Ikkje at det er så lett..[8D] men er jo vel-verdt da til slutt! Besta er uansett å venta til ein er over 25, så då har eg nå i allefall 2 år på meg..[8D]

Skader jo ikke å spørre, men har aldri hørt at det er mulig... ikke på de 5 årene jeg har vært i bransjen ihvertfall! 30.000 ja, Det klarer ihvertfall ikke jeg[:D][8D] hehe... spare er ikke min sterke side!

Eg tok laser for ca 4 år sidan. Brukte briller frå eg var 1,5 år og var overlangsynt (+4 og +5) samt skjeling. Fikk linser på ungdomsskulen, men etter nokre år utvikla eg allergi mot dei, og vart igjen totalavhengig av briller (colabotn-glass!!!) Prøvde å få henvisning frå øyelege både på sjukehus og privatklinikk for å få dekka laser, men fikk høre at det kun var "kosmetisk" årsak til at eg burde ta det, så fikk ikkje dekka. Men brukte av studielånet og tok laser, og FIKK EIT HEILT NYTT LIV!!! Fra å våkne opp og famle etter brillene om morgonen såg eg plutselig klart, og kunne t.o.m lese på shampoflaska i dusjen. Kjempeherlig! Er også ei sporty type som er mykje ute i allslags vær-noko som vart hemmande for ein brille-avhengig, så dette vart ein revolusjon for meg.

JA det kostar-MASSE PENGAR-men det er VERDT DET!

Man kan faktisk få støtte til øyeoperasjon hvis man har mer enn +/- 5 i styrke.
Sambo opererte øynene for 6 år siden ved å legge inn permanente linser inn i øynene. Han fikk dekket alle utgifter utenom egenandelene.
Det er ihvertfall verdt å høre med øyelegen om det hvis dere ønsker å operere. [;)]

Jeg laseropererte for 1 år siden, og det er så herlig!! [:D] Håper bare ikke sv.skapet endrer på synet mitt nå. [&:] Det kan jo det, men han som laseropererte meg sa at jeg uansett skulle få det mye billigere dersom jeg måtte gjøre det på ny etter noen år.

ORIGINAL: kiki82

Jeg laseropererte for 1 år siden, og det er så herlig!! [:D] Håper bare ikke sv.skapet endrer på synet mitt nå. [&:] Det kan jo det, men han som laseropererte meg sa at jeg uansett skulle få det mye billigere dersom jeg måtte gjøre det på ny etter noen år.

Det er kjedelig om det gjør det... Men man får som regel billigere da da[:)] Men håper ikke det gjør det! Vi har hatt samarbeid med memira helt til nå, så dum jeg var utnyttet jeg meg ikke av det da... Nå må jeg vel betale full pris[:'(]

Blir prisen mindre vis man går igjennom legen sin.? det visste jeg ikke.

ORIGINAL: Rico82

Blir prisen mindre vis man går igjennom legen sin.? det visste jeg ikke.

Jeg har aldri hørt om det men det sies så over her... Så mye mulig! Det vi har hatt til grunn er at det skal være umulig å korrigere synet med linser eller briller! Og det er ekstremt sjeldent! Og jeg er rimelig sikker på at det må gå gjennom øyelege, akkurat som andre operasjoner som cataract etc. Vi har aldri hatt en klient som ikke har kunne korrigert med linser eller briller... Så vil tro det hører med til sjeldenheten!
Men jeg skal ikke si jeg er 100% sikker, men 99% sikker[:D][8D]

ORIGINAL: *Vipsen*

Man kan faktisk få støtte til øyeoperasjon hvis man har mer enn +/- 5 i styrke.Sambo opererte øynene for 6 år siden ved å legge inn permanente linser inn i øynene. Han fikk dekket alle utgifter utenom egenandelene.
Det er ihvertfall verdt å høre med øyelegen om det hvis dere ønsker å operere. [;)]

Hvis ting ikke har endret seg de senere årene, så stemmer dette[;)]
Broren min laseropererte øynene sine for ca 5år siden tenker jeg og da forhørte han seg på mine vegne...
Synet mitt har gradvis forverret seg siden jeg begynte med briller i 3.klasse.
Idag har jeg litt over -7 på begge øynene[&:] og jeg kan visst få dekket 28%.
Det er nesten 1/3 av prisen det[:)]
Da hjelper det på.
Men jeg vil at synet mitt skal være stabilt lenge nok før jeg velger å gjøre det.
Trives med linser og har ingen problemer med de, så da venter jeg enn så lenge[;)]

Milla: ka jobber du med?

faren min laser oppererte øyene,men må fortsatt bruker briller med svak styrke når han leser eller ser tv..
jeg er veldig skeptisk, enn om det går galt og man mister synet da???
Jeg har -2,25 og -2,75 på øyene, men hornhinnene er så skjeve at jeg må bruke briller...linsene dekker ikke hele øyet eller hele skjevheten på hornhinnen så jeg ser dårlig med linser, bruker de bare når jeg skal ut på byen el ut å spise el jul/nyttårsaften...slike anledninger...

Noen av dere som har fått opperert som har skjeve hornhinner?

Nå har jeg briller jeg er fornøyd med og nett fått kjøpt meg solbriller med styrke, ENDELIG[8D]
Bare solbrillene lettet på det for meg[8D] får se om jeg sparer meg opp penger ettervært, men det er mye da, 30 000,- lixom, det var det faren min betalte oxo...

ORIGINAL: Cizza03

Min søster har faktisk tatt hornhinnetransplantasjon på det ene øyet. Planen var å ta det andre også etter et par år, men hun sier ALDRI igjen. Det har vært ufattelig smertefullt-- og hun har hatt mange plager i ettertid- Er bla. ekstremt lyssky og må ofte bruke solbriller innendørs etc. Synet har ikke blitt noe vesentlig bedre foreløpig heller----men de sier det tar noen år etter transplantasjonen før man merker forskjell da- men som sagt- hun synes ikke det var verdt det pr dags dato.

JEG er veldig langsynt og har brukt briller siden jeg var 3- bruker linser og briller nå. Mitt synsproblem kan ikke opereres. Det er svært arvelig og min lille prinsesse har brukt briller siden hun var 2 1/2. Fikk et nytt liv når hun fikk briller- elsker de![:D] Hun har +10 på begge øyne nå!  

ps sniker litt fra septemberforumet. eg var til feldigvis på synskontroll 8 uker på vei med førstemann. fikk beskjed om at synet mitt var blitt verre. så kom det frem for dagen at eg var gravid, og då sa optikeren at det i maaaange av tilfellene bare var hormonene som gjorde det. så fikk ikke sterkere briller. etter eg fikk vesla ut, kom det seg igjen:)
så det er håp for deg[:)][:)]

Hmm, visste ikke at det var vanlig å få begynne å se dårligere når man var gravid jeg.. men da jeg var 8 uker på vei var jeg på kontroll hos optiker, ingen justeringer da.. men få uker etterpå synes jeg at jeg begynte å se dårligere. Trodde det var hodet mitt som tulla med meg jeg da. Men hvis dere sier det kan korrigere seg igjen etter fødsel, så får jeg nok vente med å dra tilbake. Men litt artig at det ikke er bare meg da. [:)]

ORIGINAL: Cizza03

Jepp, eg hadde det. Fikk retta opp det meste, ser kun litt sjeling om eg er trøtt...Dei som opererer er som regel veldig flinke, eg syns også det var ekkelt å skulle operere i augene liksom, men det gikk utrulig fint. Fikk en valium, og lokalbedøvelse, men var ellers våken. Såg klart rett etterpå,men fikk beskjed om å kvile augene og sove mest mulig første dagen. Elles var det ikkje noko smerter med det.

Back
Topp