Sønnen min har snart vokst ut av bilstolen sin..

mammatilmirakel

Glad i forumet
Jeg har en bilstol i vektklassen 9-18 kg (besafe izi combi x3) som sønnen min på 2,5 år snart er for stor til. Han veier nå 16 kg, så om en stund må jeg bytte det ut. Hva er best, kjøpe et sete som er fra 9-25 kg, eller kjøpe en beltestol? Synes han er for liten for en beltestol egentlig, han er jo bare 2,5 år.. Kan nevne at jeg har han forovervendt da setet jeg har nå er veldig stort og han ikke har plass til bena sine hvis jeg skulle hatt han bakovervendt..

Jeg ville ha kjøpt belte stol, men det er sikkert ikke riktig i følge trygg trafikk og "ekspertene" her inne.

da min var 2 byttet vi fra besafe combi x1 til britax multitech - bakovervendt.
Om han har bikket 15 og du allikevel har han forovervendt er det tryggere å ha han i beltestol. Men jeg hadde aldri satt en 2åring hverken forover eller i beltestol.

Så ta med deg bilen og prøv noen britax-stoler.. multitech, maxway, twoway elite...

det beste og anbefalte er å bytte til et sete til 25 kilo bakover.
Feks britax twe eller multitech. Vi har vært veldig fornøyde med TWE.Rimelig,god plass,lett å feste,passer de fleste biler osv.

Men om du velger å snu han så er det beltestol som er anbefalt når han er over 15 kilo

Min gutt var også 16 kg da han var 2,5 år. Nå er han 3,5 år, og 17,5 kg. De vokser ofte ikke så raskt når de er blitt så store, så du trenger ikke løpe og kjøpe nytt bilsete ennå. 

Vi har besafe izi kid x3, jeg trodde egentlig det hadde omtrent samme størrelse som izi combi? Hvis det er trangt til bena hans kan de ikke være like, for vårt sete har danseplass.... Gutten min har fått seg britax two way elite nå, og skal bytte til det. Det er et billig sete med god plass til å sitte bakovervendt, og et mye tryggere valg dersom du ikke vil ha 2,5-åringen i en beltestol.

hvis du har han fremover vendt og ikke har noen planer om å snu han slik at han sitter bakovervendt hadde jeg kjøpt dette sete: http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/barn-i-bil/barnestoler-9-18kg/cybex-pallas-2-fix/ Brukes med puta foran frem til 18 kg tror jeg det var og kan brukes som vanlig beltestol etterpå. Nyere forskning sier at det er tryggere å sitte i denne type stol enn en med 3 punkts seler som liten når man sitter fremover vendt. Har skrivet med forskningen her, men vet ikke hvor jeg finner det på nett. 

jeg ville kjøpt ny bakovervendt stol opp til 25 kg. For alternativet er beltestol og det synes jeg han er alt for liten til.

Kilonia skrev:
jeg ville kjøpt ny bakovervendt stol opp til 25 kg. For alternativet er beltestol og det synes jeg han er alt for liten til.

Helt enig. ALT for liten. Skjønner ikke at han ikke får plass til bena? Snuppa satt bakovervendt til hun var 4,5 år. Først da begynte det å bli litt trangt. Har ikke stor plass i bilen heller.

Kilonia skrev:

Enig!

Jenta mi var 18 kg i august, da var hun 2 år og 3 mnd. Kjøpte britax twe, og der sitter hun fint bakovervendt fremdeles,  med sine 21 kg og 107 cm.

Lurer forresten litt på hva som menes med å ikke ha plass til beina sine? Jenta mi sitter med beina i froskestilling, langt oppetter seteryggen eller ut ved siden av bilstolen.

Back
Topp