Søknad om navn

¤Celti¤

Elsker forumet
Vi har kommet over et navn som vi regner med vi må søke om.. Noen som vet hvor man gjør dette??

Hvorfor regner dere med å måtte søke?
Vi har bestemt oss for et navn som det i følge ssb.no ikke er noen som heter i Norge. Betyr dette at vi må søke også?

Har lest litt på navnloven nå.

$3 sier at man ikke kan ta navn som færre enn 200 i riket har uten at alle som hardet samtykker.
$4 ramser opp unntak fra paragraf 3 og der står det:
Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:
[...]
4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.

Sånn jeg forstår det kan du altså ta din ektefelles etternavn ved vielse UAVHENGIG av om det er beskyttet!

Til dere som er nyskjerrige:
Vi har bestemt at barnet skal hete Amaya om det blir jente. Det er altså ingen i Norge (dvs 2,1 eller 0) som heter det. Det er opprinnelig Japansk (i følge de navn-sidene jeg har funnet) og betyr natt-regn. Det er ikke så veldig vanlig i Spania, men når jeg søker på navnet på nettet så finner jeg sidene til en del spanioler som heter det - og det er opprinnelsen til at vi vet om navnet. Min mann er halvt spansk og har en kusine som heter Amaya. I tillegg får jo barnet et spansk etternavn som står godt til navnet. (Vi er i.flg ssb.no kun 7 i Norge med det etternavnet, så hun får i så fall ikke noe dusin-navn!)
(Så siden jeg har jentenavn klart blir det sikkert gutt.....)

Foreslår at dere bare fører opp Amaya på navneskjemaet til folkeregisteret når dere får det i posten etter fødselen. Tviler sterkt på dere får avslag på det. Det er kun hvis dere kommer med navn som kan være skjemmende for barnet og trolig føre til mobbing eller lignende, dere får avslag. Amaya er jo kjempefint. Klinger fint, og så ligner det jo på Maya, som er ganske vanlig. Tviler på dere får problemer med dette.

Nei, etter å ha lest litt her (og andre steder) så tror jeg ikke det skal være noe problem med Amaya [:)]

Til Godhjerta!

Jeg har et etternavn som kun min familie heter ( vi er vel 22 her i verden med det etternavnet) og når jeg giftet meg i sommer var der inger problemer med at mannen min tok til seg mitt navn. (ikke måtte vi søke om det, og ikke trengte vi tillatelse fra alle de andre med samme navn)[:)]

Back
Topp