Søknad om foreldrepenger

Gravidstudine

Flørter med forumet
Jeg begynte på søknaden for flere uker siden, men har enda ikke fått sendt den inn fordi jeg ble usikker etter samtale med arbeidsgiver. Jeg er fulltidsstudent med en liten deltidsstilling i tillegg, jeg jobber 100% i skoleferier, denne sommeren utgjør det 3 hele måneder med 100% jobb før permisjon.

Arbeidsgiveren min anbefaler meg å sende inn timeliste og lønnslipp for de 3 siste månedene pga den høye inntekten ift resten av året, men da må jeg jo vente helt til første uken av september før jeg søker. Er det flere her inne som har samme type arbeidssituasjon? Altså at dere har veldig varierende inntekt ila året? Hvordan gjør dere det? Jeg vet at NAV likevel skal beregne en gjennomsnittsinntekt, så jeg tenkte at det ikke spilte noen rolle hvilke måneder jeg sender inn dokumenter for, men vil jo selvfølgelig gjøre det som er "lurest".

Dersom jeg velger å vente på timeliste og lønnsslipp for august, og søknaden min ikke blir behandlet i tide før permisjonen starter, står jeg da i fare for å miste de første ukene med foreldrepenger? Eller får jeg det bare etterbetalt?

Du får vel etterbetalt opp til tre måneder.
Jeg er i en slik situasjon hvor inntekten er i daler en måned og himmelen andre.

Du vil jo selvfølgelig kunne få mer om du har med disse månedene du har jobbet 100%, men igjen om søknaden ikke blir godkjent og du går flere måneder uten inntekt vil du jo tape på det igjen.
I mitt fylke er det opp til 9 ukers behandlingstid for eksempel(ogdet bruker de også) får jeg ikke godkjent min søknad å må søke på nytt risikerer for eksempel jeg en hel måned hvor jeg ikke får etterbetalt.

Så du kan tjene på det om du vet at du klarer deg under behandlingstiden, og at du vet du får den godkjent :)

Du kan få opptil tre måneder etterbetalt ja:)

Og du vil gjerne tjene mer på å vente, det skal mye til for at du ikke får godkjent en slik søknad vill jeg tro... Er litt usikker, men vet ikke hvordan de kan gi avslag på slike søknader (gjerne hvis du mangler noen dokumenter?) føde skal du jo uansett:)

Jeg hadde ventet og fått med den siste måneden, dette vil utgi en del for deg vill jeg tro, er det mulig å be de som du jobber for å sende lønnslippen så tidlig som mulig?

Ellers ville jeg gjerne ringt inn til nav foreldre og pratet med dem, noen der er veldig hyggelige og kan hjelpe deg. Veldig dumt hvis du går glipp av en del penger pga dette. Gjerne det også er mulig å ettersende akkurat den lønnslippen? Det er jo noe du kan høre med dem om?:)

Lykke til, vanskelig valg. Her har de 10 ukers behandlingstid, så jeg måtte sende akkurat i uke 27 for å rekke å få svar før permisjonen... :)

Last edited:
Ps: en liten ting til, det er din arbeidsgiver som skal fylle inn inntektsopplysninger på deg, kan ikke de da regne ut et gjennomsnitt av hva du tjener og sende dette inn til nav så slipper du å vente?

Den ene av mine jobber gjorde dette, tok min årslønn og delte opp i månedene og sendte dette inn til nav:)

Eventuelt for din del, legge sammen fra januar til august og dele på månedene? Eller de seks beste mnd? :)

Ring dem å hør om dette er ok for deg :)

Last edited:
Takk for svar :-) Arbeidsgiver regner uansett ut et gjennomsnitt, ja, så derfor tenkte jeg at det ikke spilte noen rolle hvilke lønnsslipper jeg sender inn. Men hun anbefalte meg likevel å vente, og mente at jeg ville tjene på det! Skjønner ikke helt, men jeg har ikke problemer med å vente på utbetalingen og så lenge jeg ikke mister noen utbetalinger på å vente så kan jeg jo like godt gjøre det for sikkerhets skyld :-)

Ja:) jeg forstår heller ikke hvorfor du trenger å vente hvis hun da regner ut et gjennomsnitt, men kan jo være at hun ikke kan regne med august før lønnslippen er der?

Uansett så vet sikkert din arbeidsgiver bedre samt nav kontoret:) jeg hadde pratet med dem og gjerne spurt om noe eventuelt kunne ettersendes:)

Masse lykke til håper det løser seg bra for deg:)

Back
Topp