Søknad om foreldrepenger

Gravidstudine

Flørter med forumet
Jeg begynte på søknaden for flere uker siden, men har enda ikke fått sendt den inn fordi jeg ble usikker etter samtale med arbeidsgiver. Jeg er fulltidsstudent med en liten deltidsstilling i tillegg, jeg jobber 100% i skoleferier, denne sommeren utgjør det 3 hele måneder med 100% jobb før permisjon.

Arbeidsgiveren min anbefaler meg å sende inn timeliste og lønnslipp for de 3 siste månedene pga den høye inntekten ift resten av året, men da må jeg jo vente helt til første uken av september før jeg søker. Er det flere her inne som har samme type arbeidssituasjon? Altså at dere har veldig varierende inntekt ila året? Hvordan gjør dere det? Jeg vet at NAV likevel skal beregne en gjennomsnittsinntekt, så jeg tenkte at det ikke spilte noen rolle hvilke måneder jeg sender inn dokumenter for, men vil jo selvfølgelig gjøre det som er "lurest".

Dersom jeg velger å vente på timeliste og lønnsslipp for august, og søknaden min ikke blir behandlet i tide før permisjonen starter, står jeg da i fare for å miste de første ukene med foreldrepenger? Eller får jeg det bare etterbetalt?

Du får vel etterbetalt opp til tre måneder.
Jeg er i en slik situasjon hvor inntekten er i daler en måned og himmelen andre.

Du vil jo selvfølgelig kunne få mer om du har med disse månedene du har jobbet 100%, men igjen om søknaden ikke blir godkjent og du går flere måneder uten inntekt vil du jo tape på det igjen.
I mitt fylke er det opp til 9 ukers behandlingstid for eksempel(ogdet bruker de også) får jeg ikke godkjent min søknad å må søke på nytt risikerer for eksempel jeg en hel måned hvor jeg ikke får etterbetalt.

Så du kan tjene på det om du vet at du klarer deg under behandlingstiden, og at du vet du får den godkjent :)

Du kan få opptil tre måneder etterbetalt ja:)