Søknad om foreldrepenger

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Hei

Sitter å prøver å fylle ut søknadsskjema, og lurer på hva jeg skal krysser for under punkt 5.3 "mor skal ha foreldrepenger som ikke er mødrekvote (fellesperioden)" - skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten? Ja eller nei.

Ja, jeg skal ta ut fra fellesperioden rett etter mødrekvoten, men jeg skal ikke ha alle ukene, far skal ha noen. Skal jeg da krysse ja eller nei?

Jeg mener nei er svaret der om jeg tolker det rett.

Her skal jeg ha 3 uker for så at far skal ha en uke vekselsvis ut permisjonstiden - Jeg har ulønnet permisjon i hans uke med perm slik at vi er hjemme med lille ❤️ sammen den uken og kan la jr få kortere dager i barnehagen den uken også.

Vi har ikke begynt på selve søknaden enda men satt opp en god og oversiktlig fil med info om hvem som skal ha perm når slik at vi sender den med både til nav og gir en kopi til arbeidsgiver'ne våre. Gjorde det slik sist og gjør det samme nå

Ja det spørs jo hva svaret ditt er på spørsmålet. Hos oss er svaret ja, for ja jeg skal ta ut permisjonen dagen etter min mødrekvote er over. Det vil si ikke opphold i permisjonen.

Ja, jeg skal ta sammenhengende permisjon og min del av fellesperioden rett etter mødrekvoten. Men når det står hele fellesperioden, og jeg ikke skal ha hele, men far skal ha noen uker etter at jeg er ferdig i permisjon, blir det da ja eller nei?

Hei

Sitter å prøver å fylle ut søknadsskjema, og lurer på hva jeg skal krysser for under punkt 5.3 "mor skal ha foreldrepenger som ikke er mødrekvote (fellesperioden)" - skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten? Ja eller nei.

Ja, jeg skal ta ut fra fellesperioden rett etter mødrekvoten, men jeg skal ikke ha alle ukene, far skal ha noen. Skal jeg da krysse ja eller nei?

Hvis du er på Facebook ville jeg sendt inn spørsmålet til "NAV Foreldrepenger" der. De ser ut til å være til god hjelp for mange. Vi har ikke startet å fylle ut vår søknad enda, men tipper vi kommer til å bruke de hvis det er noe vi er usikre på :)

Hei

Du skal svare ja hvis du ikke skal ha noe ferie i mellomtiden(mellom mammakvote og felles), uavhengig om far skal ha noe senere eller ikke. Du får alternativ over hvor mye av felleskvoten du skal ta ut, senere i søknaden. Han skal ha av pappakvoten (og evt. Noe av fellesperioden, som du legger inn når du har svart ja)..

Når har du termin? Jeg tenkte å sende det i kveld og tror jeg er litt sent ute... 27+2 i dag, men har mangla inntektsopplysninger fra arb.giver!
Har termin 6.august. Behandlingstiden her er 6 uker tror jeg. Anbefales å sendes 6-8 uker før permisjonsstart, så du har nå ett par uker på deg. Eg er 29+5 idag.

Fikk akkurat beskjed fra Nav at min terminbekreftelse var for "ung" (26+4) og at uke 26 måtte være fullgått når attesten ble laget og ikke sendt etter at den var fullgått! Syns det er å være veldig vanskelig, jeg er fortsatt gravid! Herregud, er snakk om 3(!!!!) dager! *oppgitt*

Så ingen vits å sende for "tidlig" !!! Uff!

Dagens utblåsning! Så nå må jeg stresse meg rundt med dårlig bekken for å få tak i en ny!

Når har du termin? Jeg tenkte å sende det i kveld og tror jeg er litt sent ute... 27+2 i dag, men har mangla inntektsopplysninger fra arb.giver!

Pass på at terminbekreftelsen din er datert fra uke 27+0 da, se min tidligere post! *oppgitt* så du er ikke sent ute!

Pass på at terminbekreftelsen din er datert fra uke 27+0 da, se min tidligere post! *oppgitt* så du er ikke sent ute!

Nå måtte jeg dobbeltsjekke, ukene går litt i surr!Jeg var 27+5 da jeg fikk bekreftelsen så da håper jeg det hår bra. Takk for tips!

Fikk akkurat beskjed fra Nav at min terminbekreftelse var for "ung" (26+4) og at uke 26 måtte være fullgått når attesten ble laget og ikke sendt etter at den var fullgått! Syns det er å være veldig vanskelig, jeg er fortsatt gravid! Herregud, er snakk om 3(!!!!) dager! *oppgitt*

Så ingen vits å sende for "tidlig" !!! Uff!

Dagens utblåsning! Så nå må jeg stresse meg rundt med dårlig bekken for å få tak i en ny!

Sa de det, at uke 26 må være fullgått? Når man er 26+4 ER jo uke 26 fullgått - det betyr at man har fullført 26 uker og 4 dager. Bare 3 dager igjen til 27 fullgåtte uker jo... Dårlig formulert av NAV, eventuelt en som ikke har peiling som har behandlet søknaden.

Hvis du er på Facebook ville jeg sendt inn spørsmålet til "NAV Foreldrepenger" der. De ser ut til å være til god hjelp for mange. Vi har ikke startet å fylle ut vår søknad enda, men tipper vi kommer til å bruke de hvis det er noe vi er usikre på :)
Ellers er foreldrepengechatten på nav sine sider også veldig kjekk. Får svar med en gang

Sa de det, at uke 26 må være fullgått? Når man er 26+4 ER jo uke 26 fullgått - det betyr at man har fullført 26 uker og 4 dager. Bare 3 dager igjen til 27 fullgåtte uker jo... Dårlig formulert av NAV, eventuelt en som ikke har peiling som har behandlet søknaden.

Ja heeeelt tragisk! Men var det som sto i brevet jeg fikk tilbake :-/

Back
Topp