søknad om foreldrepenger

dina1988

Blir kjent med forumet
noen som vet hvor tidlig en kan søke om foreldrepenger etter ordinær u.l.? 
kunne gjerne søkt nå, (har 3 gode mnd nå) er 21uker.

Du må ha passert uke 26 før du kan søke. Og du må ha en erklæring fra lege eller jordmor på at du er over 26 uker.

Står det ikke 6 uker før UL termin tro på NAV?? Mener å huske noe slikt...hvis ikke må man levere en fersk attest nærmere fødselen tror jeg..?? Ikke så sikker på den sist kommentaren der, men mener at jeg har hørt det et sted... ;-)

stemmer det.

Fra Nav: 
"Du bør søke fire til seks uker før du skal ha foreldrepenger/engangsstønad. Hvis du søker tidligere enn dette, må du dokumentere arbeidsforhold og inntekt en gang til."

Jeg fikk attest fra jordmor i går, er 24 uker. Hun bekreftet der bare terminen min og ba meg levere det hos NAV. Regner med at jeg fikser papirene og leverer de inn når jeg runder uke 30. 

Tova skrev:
Jeg fikk attest fra jordmor i går, er 24 uker. Hun bekreftet der bare terminen min og ba meg levere det hos NAV. Regner med at jeg fikser papirene og leverer de inn når jeg runder uke 30. 

Jeg mener og huske at du må ha en attest datert til etter uke 26.

Erklæring fra lege/jordmor må være signert etter uke 26. Står klart og tydelig at de ikke behandler søknader som kommer før det. :)

Fire til seks uker før du skal ha foreldrepenger. Det vil si før man går ut i permisjon, ikke før termin? Altså man bør søke rundt uke 31?

Ja, tror det må bli det... 3 uker før ul terminen+ 6 uker liksom..

Back
Topp