Søknad om foreldrepenger til NAV - Hjeeeeelp

Pletten

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Hei dere! 
Lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Jeg er straks 26 uker på vei så tenkte å gjøre klart skjema om foreldrepenger som skal sendes inn til NAV. Var på informasjonskurs forrige måned, men allikevel er det et par ting jeg ikke skjønner på skjemaet: 

1. "NAV anbefaler at du sender søknaden seks uker før du ønsker å ta ut foreldrepenger/fedrekvote. Hvis du søker tidligere enn
NAVs anbefaling, må du dokumentere arbeidsforhold og inntekt en gang til" 

Dette betyr vel at det ikke lønner seg å sende inn søknaden når jeg er 26 uker på vei? skal jeg vente til 6 uker før permisjonstiden min begynner? eller er det enkelt å greit å dokumentere arbeidsforhold og inntekt en gang til senere? 

2. under punktet for inntektsgivende arbeid står det: "Den som søker om foreldrepenger, fører her opp sitt/sine arbeidsforhold i løpet av de siste ti månedene før
datoen for uttaket av foreldrepenger. I tillegg oppgir du siste utbetalte beløp før permisjonen starter (Kryss av for uke, 14 dagers eller månedsutbetaling)"

Hvordan skal jeg vite allerede nå hva siste utbetalte beløp før permisjonen starter er?? skal jeg bare føre opp beløpet jeg tror jeg kommer til å få utbetalt, basert på timelønnen min? Jeg har i utgangspunktet en 100% stilling. 

Blæ, blir frustrert av å ikke skjønne dette.... 

Mener du kan sende inn nye lønnsopplysninger senere ja.. 

Det er vel ingenting som lønner seg når det kommer til nav, men fordelen med å sende inn tidlig, er jo at du er sikret utbetaling når permisjonen begynner.. Er så lang behandlingsstid.. Kjedelig å sende inn 2-3 uker før termin, så risikerer du å ikke få utbetalt noe de første mnd pga behandlingstiden! =) 

du sender inn dine og mannens lønnsoppgaver no eller senest 6 uker før du går ut i permisjon. og mannen må sende inn sine papirer på nytt 6 uker før han går pappapermen..
Vi fikk beskjed på nav at han ikke trengte det før han gikk i permisjon, og da fikk han plutselig ikke penger... mye klaging og frem og tilbake, så det ordna seg til slutt da ;)

Jeg har også gitt opp å skjønne de der skjemaene fullt ut, så jeg tar turen ned på kontoret jeg, ca to måneder før termin. Da får jeg forklart det jeg ikke forstår, får stemplet alt som mottatt (jepp, brent meg på den før), og får en kopi av alt med meg hjem.... 

Så det er mitt tips. :)

Ta med et gøyalt magasin og strikketøy hvis du har et travelt kontor som ditt hjemme-kontor, og litt kaffe på termosen. :) Hihi. :)

Og - så flink du er som har begynt å tenke på dette alt. Jeg er waaaay behind ja. :)

MollyMamman skrev:

Jeg har også gitt opp å skjønne de der skjemaene fullt ut, så jeg tar turen ned på kontoret jeg, ca to måneder før termin. Da får jeg forklart det jeg ikke forstår, får stemplet alt som mottatt (jepp, brent meg på den før), og får en kopi av alt med meg hjem.... 

Så det er mitt tips. :)

Ta med et gøyalt magasin og strikketøy hvis du har et travelt kontor som ditt hjemme-kontor, og litt kaffe på termosen. :) Hihi. :)

Og - så flink du er som har begynt å tenke på dette alt. Jeg er waaaay behind ja. :)

Høres ut som en god plan! Tror jeg gjør det  

Back
Topp