Søknad om foreldrepenger - når sende inn?

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Prøver igjen med riktig overskrift :)

Jeg fikk terminbekreftelsen fra jordmor i går, og tenkte derfor å få sendt inn søknaden om foreldrepenger til NAV. Har egentlig to spørsmål.

1. Når skal jeg egentlig sende den inn? Har jo hørt at jeg bør sende den så fort jeg har fått terminbekreftelsen etter uke 26, men nå når jeg skrev ut søknadspapirene står det der at "NAV anbefaler at du sender søknaden seks uker før du ønsker å ta ut foreldrepenger/mødrekvote eller fedrekvote. Hvis du sender søknaden tidligere enn NAVs anbefaling, må du dokumenere arbeidsforhold o inntekt en gang til før vi kan behandle saken din".

Det er jo enda nesten ni uker igjen til jeg skal ut i permisjon, men NAV er jo kjent for å være så treige at jeg vil ikke vente enda tre uker med å sende det inn? Hva gjør dere?
Og når sender far inn søknaden om foreldrepenger og fedrekvote? Han starter jo ikke sin permisjon før 23.juli 2014. Skal han da vente med å sende inn sine papirer til rundt mai neste år? Eller skal han sende inn samtidig som meg?

2. I søknaden skal man krysse av hva man søker om. Skal jeg krysse av på "foreldrepenger og mødrekvote til mor ved fødsel"? Ingenting annet? Og far skal krysse av på "fedrekvote til far ved fødsel" + "foreldrepenger til far ved fødsel"? Hvorfor er det ikke en fellesboks for far? :p Blir litt usikker på hva begrepene betyr jeg.
 
Sånn som jeg har forstått det så søker mor og far for seg. Så han skal ikke søke før til ca mai 2014. Nå skal du kun søke for deg. Jeg ville ringt NAV og hørt, for det skal je gjøre. Så er man sikker på hva man skal gjøre
 
Sånn som jeg har forstått det så søker mor og far for seg. Så han skal ikke søke før til ca mai 2014. Nå skal du kun søke for deg. Jeg ville ringt NAV og hørt, for det skal je gjøre. Så er man sikker på hva man skal gjøre
 
Akkurat det har jeg lurt på også. Spørsmål nummer en altså, jeg la merke til det at man ikke skal søke for tidlig. Helt snodig. Men spørsmål nummer to hadde jeg ikke tenkt over engang. Hold oss gjerne oppdatert :)
 
Sender inn spørsmålet på foreldrepenggegruppen på Facebook jeg. oppdaterer dere når jeg får svar :)
 
Supert :) Dette lurer jeg og på :p
 
Da har jeg fått svar :)

Spørsmål og svar:

---
Hei. Jeg har passert uke 26, så tenkte å sende inn søknad om foreldrepenger. Har noen spørsmål:

1. Når skal jeg egentlig sende inn søknaden? Har jo hørt at jeg bør sende den så fort jeg har fått terminbekreftelsen etter uke 26, men nå når jeg skrev ut søknadspapirene står det der at "NAV anbefaler at du sender søknaden seks uker før du ønsker å ta ut foreldrepenger/mødrekvote eller fedrekvote. Hvis du sender søknaden tidligere enn NAVs anbefaling, må du dokumenere arbeidsforhold o inntekt en gang til før vi kan behandle saken din". Bør jeg vente til uke 31 med å sende inn papirene? Har hørt mange historier om lang behandlingstid hos NAV, så ønsker ikke å sende inn senere enn jeg kan..

2. I søknaden skal man krysse av hva man søker om. Skal jeg krysse av på "foreldrepenger og mødrekvote til mor ved fødsel"? Ingenting annet? Og far skal krysse av på "fedrekvote til far ved fødsel" + "foreldrepenger til far ved fødsel"? Hvorfor er det ikke en fellesboks for far?

3. Når skal far sende inn søknaden om foreldrepenger og fedrekvote? Han starter jo ikke sin permisjon før 23.juli 2014. Skal han da vente med å sende inn sine papirer til rundt mai neste år? Eller skal han sende inn samtidig som meg?

4. Når jeg skal hente ut søknaden fra nettet må jeg krysse av hva jeg skal legge ved søknaden. Når jeg krysser av at "Jeg har hatt pensjonsgivende inntekt i de siste 10 månedene før stønadsperioden", får jeg beskjed om å legge ved dokumentasjon av arbeidsforhold og inntekt. Dette har arbeidsgiver sagt at de skal sende inn for meg - trenger jeg ikke legge det ved da, selv om jeg krysser av for dette alternativet?

På forhånd takk for hjelpen :)



---

Hei.

Gratulerer med baby på vei

1) Det er riktig som du leste at NAV anbefaler at du sender søknaden din når det er ca. 6 uker førforeldrepermisjonen din begynner. Dette er fordi vi må ha oppdaterte inntektsopplysninger så tett opp til permisjonsstart som mulig.

2) Du krysser kun av for "Foreldrepenger og mødrekvote til mor ved fødsel". Når far søker, krysser han av for " Fedrekvote til far ved fødsel" . Vi har meldt inn at det bør være en tilsvarende avkrysningsmulighet for fedre som skal ha mer enn 14 uker fedrekvote.

3) Far søker om foreldrepenger/fedrekvote ca. 6 uker før han skal begynne sin permisjon i juli til neste år. Dette er også på grunn av at vi må ha korrekte inntektsopplysninger på ham pr. juli 2014.

4) Det er ikke nødvendig for deg å legge ved dokumentasjon om inntekt dersom arbeidsgiver sender inntektsskjemaet direkte til NAV.

Vi håper dette var oppklarende.

Hilsen Lene go Rakel, NAV Foreldrepenger
 
Takk for link til fin side :) Jeg fikk spurt mitt spm der i dag :) JM og FL er på ferie, får ikke terminbestemmelse før jeg er i uke 32 :( Lurtepå om jeg skulle sende søknad nå og terminbestemmelse etterpå, eller alt på en gang i uke 32.
 
Takk for link til fin side :) Jeg fikk spurt mitt spm der i dag :) JM og FL er på ferie, får ikke terminbestemmelse før jeg er i uke 32 :( Lurtepå om jeg skulle sende søknad nå og terminbestemmelse etterpå, eller alt på en gang i uke 32.

Okey, fint at du fant denne siden da :) hva mente de du burde gjøre?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp