Søker mattips!

beibis

Elsker forumet
Sigurd er lite begeistra for vanlig mat, men eit par skeier med tomatbasert middag får eg i han. Er det nokon som har gode oppskrifter å dela med meg?

Eg gleder meg sånn til at han begynner å eta vanlig mat, håper han ikkje skal vera så kresen alltid. Her ser eg eit par ting han ikkje har prøvd enno, som bønner og gresskar (det trur eg ikkje me har hatt sjølve heller enno). Kanksje det blir bønner i tomatsaus i dag, då. Han synes tomatsmak er ok. Takk for tips!

Han åt litt bønner i tomat, berre ei spiseskei eller sån, men me prøver igjen seinare.

jeg lager mye forskjellig her, men et tips som jeg ofte bruker når jeg har dårlig tid, eller bare skal "kaste sammen" noe, og som Amina elsker:

et par grønnsakssorter, f. eks blomkål og brokkoli kokes med en liten løkbåt og et lite fedd hvitløk.
kjøres i blender når det er kokt med en god spiseskje smør.

dette blir en puré som er ferdig på fem minutter, og er kjempegodt[:)]
det er jo litt salt i smøret, men her i huset har hun begynt å få litt saltet mat, så det er kjempepoppis altså!

ellers har jeg ett tips til en kjempegod kraft til f.eks supper, eller til andre retter man kan ha god kraft oppi.

Jeg pleier å kjøpe en hel frossen høne. (høne har mye mer fett enn kylling, så det blir ikke samme gode kraft med kylling)
stor kjele med vann, gjerne litt urter, et par løk skjært i båter og litt hvitløk.
sleng høna oppi[8D] og la den koke leeenge.. ett par timer helst. på svak varme.

når den er ferdig kokt, siler du ut alle smakstilsetninger, og river av høna kjøttet og har i kraften.

Du har nå en nydelig suppekraft, som kan spises både av voksen og barn (må jo saltes litt hvis den skal spises av voksne da) det er godt med fett i kraften som barnet har godt av.
jeg pleier å fryse ned i mindre porsjoner, så er det bare å ta fram når det skal brukes, og slenge oppi grønnsaker og det man måtte ønske. Til Amina tar jeg litt kraft og kjøtt, og koker grønnsaker oppi, og moser det etterpå, så det er tykkere konsistens og litt lettere å spise for henne[:)]

dette var langt innlegg fra meg[:)]

Så flinke dere er [:)][:)][:)]

Her har vi jo en gutt som ikke liker most mat og ikke ferdigmat, så han får helst det samme som vi har til middag. Synes egentlig det er genialt - måltidene blir veldig sosiale og han spiser med stor lyst og synes det er veldig gøy.

At han spiser det samme som oss gjør jo at vi må tenke litt nytt når det gjelder middag og tilbehør, så genialt med nye tips fra dere [:)][:)][:)]

Fortsett gjerne med det [:)][:)][:)]

Sigurd prøver gjerne det same som oss, men sidan han må ha alt finmost, så veit eg ikkje om han forstår at det er det han får. Han klarar ikkje svelga bitar, hs seier det nok er for trongt i halsen. Satsar på at han veks det av seg.

Flotte: den hønsekrafta høyres god ut!

Back
Topp