jeg lager mye forskjellig her, men et tips som jeg ofte bruker når jeg har dårlig tid, eller bare skal "kaste sammen" noe, og som Amina elsker:
et par grønnsakssorter, f. eks blomkål og brokkoli kokes med en liten løkbåt og et lite fedd hvitløk.
kjøres i blender når det er kokt med en god spiseskje smør.
dette blir en puré som er ferdig på fem minutter, og er kjempegodt[:)]
det er jo litt salt i smøret, men her i huset har hun begynt å få litt saltet mat, så det er kjempepoppis altså!
ellers har jeg ett tips til en kjempegod kraft til f.eks supper, eller til andre retter man kan ha god kraft oppi.
Jeg pleier å kjøpe en hel frossen høne. (høne har mye mer fett enn kylling, så det blir ikke samme gode kraft med kylling)
stor kjele med vann, gjerne litt urter, et par løk skjært i båter og litt hvitløk.
sleng høna oppi[8D] og la den koke leeenge.. ett par timer helst. på svak varme.
når den er ferdig kokt, siler du ut alle smakstilsetninger, og river av høna kjøttet og har i kraften.
Du har nå en nydelig suppekraft, som kan spises både av voksen og barn (må jo saltes litt hvis den skal spises av voksne da) det er godt med fett i kraften som barnet har godt av.
jeg pleier å fryse ned i mindre porsjoner, så er det bare å ta fram når det skal brukes, og slenge oppi grønnsaker og det man måtte ønske. Til Amina tar jeg litt kraft og kjøtt, og koker grønnsaker oppi, og moser det etterpå, så det er tykkere konsistens og litt lettere å spise for henne[:)]
dette var langt innlegg fra meg[:)]